اعتماد به نفس
بازدید 148
0

راه های افزایش اعتماد به نفس

اعتماد به نفس

اعتماد به نفس موضوعی است که آنرا در تلویزیون، جامعه، دورهمی ها و..بسیار شنیده ایم . این ویژگی در واقع به معنای باور و اعتماد داشتن به توان و توانمندی و قابلیت های خودمان است . ارزشمند دانستن خود از دیگر تعاریف اعتماد به نفس است.

اعتماد بنفس یکی از ویژگی افراد موفق می باشد . جسارت گام برداشتن به سمت اهدافمان نیز نیازمند اعتماد به نفس است .

همیشه کسانی که اعتماد به نفس زیادی داشتند موفق بود اما به راستی کسی که اعتماد به نفس ندارد باید در آن شرایط باقی بماند ؟

اعتماد به نفس مسئله ای اکتسابی است .یعنی جزو مهارت هایی است که می توان آن را کسب کرد و  ارتقا داد .

و در بحث روابط اجتماعی مانیز این موضوع, بسیار مهم است. در این مقاله منظور ما اعتماد به نفس مثبت است و نه اعتماد به نفس کاذب… قطعاً کسانی که اعتماد به نفس بالایی دارند در روابط شان موفق ترند .

در واقع اعتماد به نفس ریشه ی عزت نفس می باشد .

یعنی اعتماد به نفس چیزی در وجود انسان هست که میوه آن می شود عزت نفس … هرچه اعتماد به نفستان بیشتر باشد قدرتمندتر میشوید و از عهده کارهای بیشتری بر می آیید.

 

تمرین افزایش اعتماد به نفس

در وهله اول  تصویر ذهنیتان نسبت به خود را مثبت تجسم کنید. تجسم خلاقتان قدرتمند کنید و خود را همیشه در غالب آن چیزی که هدفتان است ببینید .

این را توجه داشته باشید برای کسب کردن هر مهارتی از جمله افزایش اعتماد به نفس باید تمرین و تکرار روزمره داشته باشید .پس اگر با اعتماد به نفس پایین قصد انجام کاری رابکنید آن کار با کیفیت و خوب انجام نمی شود و باعث میشود همان اعتماد به نفس کمتان را نیز از دست بدهید و جرأت انجام کار جدید را نیز نداشته باشید.

کارهای جدید را تجربه کنیدو  اهداف بزرگ برای خود انتخاب کنید. برای شروع کار از کارهای کوچک شروع کنید تا بتوانید آن‌ها را انجام دهید . با کسب موفقیت اعتماد به نفس خود را افزایش دهید تا به مرور زمان بتوانید کارها به اهداف بزرگ را نیز انجام این گونه به خود اعتماد بیشتری می کنید .

موثرترین روش برای بالا رفتن اعتماد به نفس تمرین کردن است.

که یکی از مهم‌ترین تمارین را ما در اینجا به آن اشاره می کنیم تا با انجام آن اعتماد به نفس خود را چندین سطح افزایش دهید:

این تمرین را اینگونه باید شروع کنیم که هر شب  توانایی ها و ویژگی های خود را یادداشت کنید .

ممکن است در ابتدا هنگامی که این را آغاز می‌کنید  ویژگی‌های مثبت بسیاری را در خود پیدا نکنید اما با مرور زمان با نوشتن آنها در این زمینه پیشرفت دارید.

شاید دلیل آن این باشد که ما هیچگاه روی ویژگی ها و توانایی های خود تمرکز نداشتیم و استعدادهای خود را کم می دیدیم .به یاد داشته باشید هنگام یادداشت این ویژگی ها باید تقسیم‌بندی داشته باشید یعنی  استعدادها و ویژگی ها شامل تیترهای ویژگی های ظاهری , ویژگی‌های شخصیتی, توانایی انجام کارها , موفقیتهایتان  باشد .

مثلاً در هنگام نوشتن ویژگیهای ظاهری همه ویژگی هایی که از نظر خودتان مهم است از جمله قد ، وزن ،زیبایی را برای خودتان بنویسید و سعی کنید تحت تاثیر حرف دیگران قرار نگیرید.

یا مثلاً در مورد ویژگی های شخصیتی و اخلاقی ویژگیهای مثبتی از نظر خودتان شامل مهربانی دلسوزی صبور بودن و … را بنویسید .

از همه مهمتر موفقیتهایی که در زندگیتان داشته که حتی در گذشته ازکوچیکنرین تا بزرگترین … صرفا موفقیتهای آنچنانی مدنظر نیست. تداوم در نوشتن این ویژگی ها و اضافه کردن  استعدادهایتان به لیست موضوع مهمی است .

سعی کنید هر روز این ویژگی‌ها را  مرور کنید و در مورد آن تامل کنید . با این کار شما استعداد های مثبت خود را در زندگی روزمره مرور می کنید و به آن توجه دارید و

اینها در شما روز به روز قوی تر می شود . در نتیجه از شما تبدیل به آدم قدرتمند میشوید.

 

نکات مهم

جمله ی ” من به خودم ایمان دارم ” را هر لحظه با خود تکرار کنید و برای انجام دادن کارهای بزرگ به خودتان پاداش دهید. جدا از جملات ” نمیتوانم ” , ” نمیشود” , ” عرضه هیچ کاری را ندارم ” ,”  انجام این کار در توان من نیست ” و ..و که بار معنایی منفی دارند خودداری فرمایید.

ارتباطتان را با افرادی که شمارا از نظر شخصیتی تخریب میکنند و بر روی کاهش اعتماد به نفس شما اثر دارند کم و حدالامکان قطع کنید.

پشتکارتان همیشه روی اعتماد به نفستان تاثیر دارد پس با افزایش پشتکارتان توانایی انجام کارهای سخت را در خود بوجود آورید و اعتماد به نفستان را پرورش دهید.

سعی کنید با گذشته کنار بیایید و تمرکز خودرا با همت روی آینده بگذارید. این گونه میتوانید ادر لحظه به لحظه زندگی هدفتان را ببینید و همه عوامل مخرب ر ا از بین ببرید.

سعی کنید در چندین کار متخصص شوید و از تخصصتان در جهت عزت و اعتماد به نفس استفاده کنید.

خودتان را به چالش بکشیدو کارهایی که میترسید و بقول گفتنی از آن در ذهنتان غول ساختید را انجام دهید.

از نشانه های مثبت این کار این است خودتان را بیشتر دوست دارید و به خود بیشتر توجه می کنید .

اعتماد به نفس کاذب

تعبیر آن خودشیفتگی یا نارسیست است.

انسانی که اعتماد به نفس کاذب دارد در واقع در وجود خود،خودش را دوست ندارد و برای اینکه بتواند تأیید و توجه دیگران را به خود جلب کند از خود جلوی آنها  تعریف میکند .

چرا که دوست دارد حس خوبی را که از طرف خودش نمی‌گیرد از طرف دیگران به او برسد .غافل از اینکه همه چیز در درون و وجود خودمان است .  از کوزه همان برون تراود که در اوست .

قطعاً حرف‌های چنین شخصی به دل نمی نشیند و آنچه از دل برآید به دل بشیند. زیرا حسش به خودش خوب نیست و ما این را حس میکنیم. و رفتار دیگران با او انعکاس رفتار خودش است.

پس اگر به ویژگی های خوب خود توجه کند ارتعاشات مثبتش را به دیگران هم میدهد.

 

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

سعید آرین منش

سعید آرین منش هستم دانشجوی IT و علاقه مند به حوزه های تکنولوژی، فناوری اطلاعات، برنامه نویسی، گردشگری، آموزش و طراحی هستم. از یادگیری لذت میبرم. اینجام تا اطلاعات و تحقیقاتم رو باهاتون به اشتراک بذارم

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *