نقش عروسک در تربیت کودک
بازدید 192
0

نقش عروسک در تربیت کودک

نقش عروسک در تربیت کودک

فکر نمیکنم دیگر این روزها کسی باشد که با عروسک ها آشنا نباشد . آن زمان ها که هنوز انقدر هر چیزی صنعتی نشده بودند دنیای کودکان، چه پسر و چه دختر خلاصه میشد در عروسک های پارچه ای که مادر و یا مادر بزرگشان با دوختن چندین تکه پارچه ی غیر ضروری به یکدیگر، برایشان هدیه میدادند . اما این روزها شاهد صنعتی با نام صنعت عروسک سازی هستیم . نه این که بخواهیم بگوییم چون فرزند دختر است باید حتما عروسک داشته باشد و پسر از داشتن چنین وسیله ی سرگرمی ای محروم بماند . اما بدلیل متفاوت بودن برخی خصوصیات اخلاقی و رفتاری در دختران و پسران که کاملا فطری هستند و با آنها به دنیا می آیند، ثابت شده که دختران اغلب تمایل بیشتری به داشتن عروسک دارند .
معمولا پدران و مادران جوان نگران چگونگی تربیت فرزندانشان می باشند . عروسک ها در بهترالقا کردن منظور والدین به کودک نقش چشم گیری دارند . آنها میتوانند توسط عروسک ها بصورت غیر مستقیم در تربیت کودک و رقم زدن شخصیتش بزرگترین نقش ها را ایفا کنند .

یک کودک با یک عروسک در دستانش ، مراقبت و نگهداری را بدون نیاز به کلاس درس و معلمی سختگیر می آموزد . احساس مسئولیت در قبال وسایل شخصی و همچنین ایجاد ذهنیتی جدید در کودک که باعث میشود از سنین پایین برای آینده اش خیال پردازی کند از دیگر هدایایی است که یک عروسک برای والدین جوان به ارمغان می آورد . ممکن است بگویید این خیال پردازی ها پوچ و بی اساس هستند بله ممکن است پوچ و بی اساس باشد و قطعا کودک آینده ای درخشان تر و زیباتر از انچه که در کودکی اش تصور کرده است بدست می آورد . اما نمیتوان بی خیال این نکته شد که یکی از دلایلی که به کودک جرات فک کردن و برنامه ریزی برای آینده ی نزدیک و یا دور به خود میدهد همین عروسک بازی و برنامه ریزی برای فردایش میباشد .


آن هنگام که به فرزندتان میگویید تا عروسکش را بیاورد وآن را با کودک دیگری شریک شود و به بازی بپردازد به او رحم و شفقت و همچنین قرض دادن و به اشتراک گذاشتن وسایلش را هرچند که بسیار با ارزش باشند را می آموزید .
به فرزندتان انسانیت و انسان دوستی را بیاموزید. نگذارید رنگ پوست و نوع موی فردی در رفتارش با وی تفاوت ایجاد کند .برای این منظور لازم نیست حتما هر شب برایش جملات فلسفی و سخنان بزرگان رابخوانید و یا کتاب هایی با محتوای سنگین را در اختیارش بگذارید تا توسط مطالعه در سنین کودکی به چنین دید عمیقی برسد، اینگونه فقط کودکتان را خسته و بی حوصله میکنید . کافیست فقط عروسکی به او هدیه دهید که رنگ پوست و چشم و موهایش کاملا متفاوت با آنچه که خودش است باشد . به همین سادگی ، قسمت اصلی ماجرا را آموخت حال بقیه اش بماند برای زمانی که بزرگتر میشود و با مطالعه میتواند کاملتر شود .


اینها فقط برخی از آموزه هایی (نقش عروسک در تربیت کودک) هستند که توسط یک عروسک میتوانید به فرزندتان منتقل کنید. سخن آخر این که در بالا گفتیم پسران معمولا علاقه ی کمتری به عروسک ها نشان داده اند . اما صرفا بدلیل یک آزمایش که روی کودکی دیگر شده است پسرتان را از داشتن یک عروسک محروم نکنید .

 

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

محمد موسوی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *