بازدید 17904
1

ساخت ماشین کنترلی

ساخت ماشین کنترلی

تا به حال به نحوه ی ساخت ماشین کنترلی فکر کرده اید ؟ لذت داشتن یک ماشین دست ساز صدها بار بیشتر از داشتن آخرین مدل ماشین اسباب بازی موجود در بازار است . در این پست میخواهیم برایتان چگونگی ساختن ماشین کنترلی ساده را آموزش دهیم . توجه داشته باشید که برای ساختن ماشین آرمیچری کنترلی راه ها و مدل های بسیاری است .

بنابراین ماشین کنترلی ها دارای الگوی خاصی نمی باشد . در اینجا به معرفی دوتا از انواع روش های ساخت ماشین کنترلی میپردازیم . در روش اول شما نیاز به مقداری مهارت و علم الکترونیک دارید. پس اگر مبتدی نیستید و هوش خلاقانه دارید روش دوم را امتحان کنید.

نگران نباشید در روش دوم قرار نیست که وسایل گران قیمت معرفی کنیم و یا از شما بخواهیم تا از ابزارهای خطرناک استفاده نمایید برای ساختن ماشین کنترلی فقط کافیست یک عدد کارتون داشته باشید!

روش اول: ساخت ماشین کنترلی پیشرفته

مواد لازم :

  • ۴ عدد گیربکس ( موتور ) ۱:۱۲۰
  • ۴ عدد چرخ روبات
  • برد آردوینو اونو
  • شیلد درایور موتور l۲۹۳d
  • ماژول بلوتوث HC-۰۵
  • ۲ باتری ۱۸۶۵۰ ( ۳/۷ ولتی )
  • یک عدد جا باتری
  • بدنه ماشین جنس دلخواه
  • ۱ عدد کلید

ابتدا مقداری سیم را به سر موتور ها لحیم کنید، هر موتور به طور جداگانه به ۲ تا سیم نیاز دارد. بعد از آن هر چرخ را به یکی از موتور ها وصل کنید.

در مرحله بعد با استفاده از چسب حرارتی ته موتور را چسب کاری کنید و به بدنه ماشین بچسبانید. برای بدنه ماشین از جنسی استفاده کنید که قابلیت سوراخ شدن داشته باشد ( برای عبور دادن سیم ها از داخل آن ).

این مرحله زمان متصل کردن بورد به بدنه ست که هم میتوانید از چسب استفاده کنید و هم از سیم. ولی این نکته وجود دارد که چسب ممکن است بورد را خراب کند. سیم ها را از داخل بدنه مانند تصویر رد کنید و بعد از محل سوراخ روی بورد آن را به بدنه با سیم محکم کنید.

بعد از آن شیلد درایور موتور را روی بورد قرار دهید و با استفاده از دیاگرامی که در تصویر مشاهده میکنید سیم ها را به شیلد متصل کنید.

حالا نوبت به اتصال ماژول به شیلد می رسد که این کار را باید با استفاده از سوکت مادگی متناسب با پایه های ماژول بلوتوث انجام دهید. سیم ها را به ترتیب به جایگاه مناسبشان روی شیلد متصل کنید.

جا باتری را چسب بزنید و به بدنه بچسبانید. برای جلوگیری از هدر رفت انرژی باتری یک کلید برای روشن خاموش کردن ماشین نصب کنید. نحوه نصب آن به این صورت است که باید قطب مثبت باتری را به کلید وصل کنید و خروجی کلید را به بورد. قطب منفی باتری هم که به طور مستقیم به بورد متصل میشود.

برای کنترل آن باید از گوشی خود استفاده کنید که این کار نیاز به کد نویسی دارد. با استفاده از یک USB تایپ A یا سیم پرینتر ماژول را به لپتاپ وصل کنید تا برنامه را روی بورد آپلود کنید.

برنامه کد ها در لینک زیر وجود دارد که نحوه کارکرد موتور را توضیح میدهد.

کد ماشین https://b۲n.ir/r۶۶۱۴۰

لینک اپ اندرویدی هم در زیر آمده است تا بتوانید با استفاده از گوشی ماشین را کنترل کنید. فقط قبل از کار کردن با آن حتما کتابخانه شیلد را مطالعه کنید.

اپ اندرویدی https://b۲n.ir/k۹۷۳۴۰

کتابخانه شیلد https://b۲n.ir/m۰۸۱۲۹

روش دوم: ساخت ماشین کنترلی مبتدی

مرحله اول : یک سوراخ کوچک از درب بطری پلاستیکی ایجاد کنید، به اندازه ای کوچک که میله در آن جا شود.

مرحله دوم : لبه های درب بطری را با چسب برق بپوشانید. این کار چسبندگی لاستیکی را در اطراف چرخ فراهم می کند.

مرحله سوم : این روند را ۳ بار دیگر تکرار کنید تا ۳ چرخ دیگر درست کنید.

مرحله چهارم : یک نی بردارید و حدود ۱۰ سانتی متر از آن را برش دهید. یک میله فلزی حدود ۱۵ سانتی متر را برداشته و دو سر آن را به چرخ ها متصل کنید.

مرحله پنجم : میله را به چرخ ها بچسبانید. بگذارید خشک شود. این کار را برای چرخ های دیگر هم انجام دهید.

مرحله ششم : یک چرخ دنده کوچک را در یک طرف میله قرار دهید. چرخ دنده به موتور اجازه می دهد تا میله ها را بچرخاند و در نتیجه چرخ ها میچرخند.

مرحله هفتم : ۲ عدد چوب بستنی را کنار هم قرار دهید. هر دو میله را به چوب ها بچسبانید.

مرحله هشتم : صبر کنید تا چسب ها خشک شوند.

مرحله نهم : چرخ دنده کوچک را در شفت موتور قرار دهید. ( شفت میله نازک موتور است. )

مرحله دهم : ماشین را وارونه کنید تا میله ها رو به بالا باشند. دنده موتور را با دنده میله کاملاً تراز کنید تا وقتی یک دنده حرکت می کند دنده دیگر نیز حرکت کند. موتور را چسب بزنید و صبر کنید تا خشک شود.

سیم کشی ماشین

این مراحل مستلزم داشتن دانش اولیه در مورد نحوه لحیم کاری است.


مرحله اول : یک گیره باتری 9 ولتی بردارید. توجه داشته باشید که دو سیم قرمز (+) و مشکی (-) وصل شده اند.
این سیم ها به موتور دی سی که برق را تامین میکند متصل میشوند.

مرحله دوم : دو سر سیم قرمز و دو سر سیم سیاه یک گره کوچک بزنید. حالا به یکدیگر لحیم کنید.در صورت نیاز این فرآیند را تکرار کنید تا طول سیم افزایش یابد. به یاد داشته باشید که باید سیم های قرمز را به سیم های قرمز و سیم های مشکی را به سیم های مشکی وصل کنید.

مرحله سوم : هر دو سیم را به موتور وصل کنید. انتهای سیم قرمز را بردارید و آن را به سوراخ بالایی موتور (چشمی مثبت) لحیم کنید. این روند را برای سیم سیاه تکرار کنید و آن را به سوراخ پایین (چشمی منفی) لحیم کنید.

مرحله چهارم : گیره انتهای سیم ها را به باطری 9 ولتی متصل کنید. اگر همه چیز به درستی انجام شود چرخ دنده در جهت عقربه های ساعت میچرخد و باعث میشود ماشین به جلو حرکت کند.

نکته : روی گیره پایانه کوچکتر مثبت و پایانه بزرگتر منفی است. وقتی پایانه منفی گیره را به پایانه مثبت باطری 9 ولتی متصل میکنیم و بالعکس چرخ دنده در جهت عقربه های ساعت میچرخد و باعث به حرکت درآمدن ماشین میشود.

همچنین اگر پایانه منفی گیره را به پایانه منفی باطری نزدیک کنیم چرخ دنده در خلاف جهت عقربه های ساعت میچرخد و باعث میشود ماشین به عقب حرکت کند.

نحوه ساخت ماشین کنترلی ساده و ساختن ماشین آرمیچری

یک تخته نازک یا مقوای قوی در نظر بگیرید دوتا چرخ برای جلو درست کنید ، میله ی وسط سردو تا چرخ را از داخل یک نی رد کنید و نی را به تخته کف ماشین چشب بزنید . تا اینجا چرخ های جلو ماشین آماده است . از اینجا دو راه برای چرخ عقب وجود دارد :

راه اول اینکه دو عدد چرخ را به سر دو آرمیچر مجزا وصل کنید و روی تخته بچسبانید ، بعد یک سیم بین مثبت یک آرمیچر و منفی آرمیچر دیگر وصل کنید و با دو سیم دیگر که به دو سر دیگر آرمیچر ها وصل کرده اید ، یک سیم را به مخزن باتری وصل کرده و سیم دیگر را داخل کلید ببرید و سپس به مخزن باتری وصل کنید. ساخت ماشین آرمیچری تمام شد ، آماده است.

میتوانید سیم بین باتری و آرمیچر را سه متر در نظر بگیرید و با دو کلید یک ماشین کنترلی سیم دار بسازید که هم به جلو حرکت میکند هم عقب ، برای اینکار باید سیم ها را برعکس هم به دو کلید وصل کنید .

ماشین کنترلی کرازون مدل BONE EN-71G

  • جنس پلاستیک
  • مقیاس 1:18
  • دارای کنترل و دفترچه راهنما
  • دارای رنگ بندی
  • وزن 800 گرم

.

نمونه های خلاقانه ی ماشین اسباب بازی دست ساز

  1.  ابتدا صفحه ی گوگل را باز کنید از روی آن مدل ماشینتان را انتخاب کنید .
  2. حال که میدانید چجور ماشینی میخواهید . شکل آن را بر روی کارتون پیاده کنید .
  3.  دقت داشته باشید که ما یک ماشین سه بعدی میخواهیم . پس برای این منظور پس از این که هر قسمت از بدنه را طراحی کردید آن را از کارتون جدا کرده و در گوشه ای سوای از این طرح های اولیه و تکه کارتون ها قرار دهید .
  4. حال که تمامی تکه هارا جدا نمودید توسط یک چسب هر قطعه را به دیگری بچسبانید . این کار را آنقدر انجام دهید تا بدنه ی ماشینتان ایجاد شود .
  5. مهمترین قسمت ، چرخ ها می باشند. برای این که بتوانیم به آنها قدرت چرخیدن دهیم (چرخش فرمان) از سیم مفتولی و دو تکه چوب نازک که آنها را قبلا بصورت هشت برش زده ایم و یک عدد دایره چوبی نازک، به بزرگی پهنای زیرین بدنه ماشین برش میزنیم و همچنین به همین روال دو عدد دایره کوچکتر نیز برش میزنیم . (مانند فیلم که در ادامه آمده است)
    حال در بالای هشت ها (ابتدای قسمت چوب ِهشتی شکل ) حفره ای کوچک ایجاد میکنیم . سیم را همانطور که در فیلم میبینید از دورن حفره رد کرده و آن را برش میزنیم.به همین روال ، همانطور که در عکس ها نشان داده شده است ، هر یک از تکه ها را درون بدنه قرار میدهیم و چرخ های جلو و عقب را ایجاد میکنیم .
  6. حال نوبت به ایجاد موتور ماشین رسیده است . برای این منظور لوازم زیر مورد نیاز است :  
  • آرمیچر
  • کلید روشن خاموش
  • باتری
  • سیم

ابتدا قسمتی از روکش سیم را جدا کرده و آن را از درون قلاب سیم آرمیچر عبور دهید . حال توسط لحیم این دو را به یکدیگر فیکس کنید . سر دیگر سیم را به مدار متصل کرده و سیم های مدار را به دکمه (on-off) متصل کنید . در نهایت اینها را درون بدنه ماشین در جایگاه هایشان قرار دهید . (توجه شود که هر موتور در . چرخ ها باید گذاشته شود ) . حال فقط کافیست تا باطری را درون بدنه ماشین جاسازی کنید. دیگر نوبت آراستن بیرون ماشین است. و حالا ماشینتان آماده ی تست است .

 

سریعترین ماشین کنترلی جهان را بشناسید.

https://pioio.com/mag/2019/09/19/where-to-buy-a-control-car-2/

چند مدل عکس از ساخت ماشین کنترلی های دست ساز :

ماشین های کنترلی الکتریکی یا نیتروژنی :

برای ساخت و یا خرید ماشین کنترلی لازم به ذکر است که بدانید چه نیروی محرکه ای بهتر و کاربردی تر است. برای ساده تر شدن تصمیم گیری به بررسی مزایا و معایب ماشین های کنترلی با نیروی الکتریکی و یا نیتروژنی میپردازیم.

به طور کلی ماشین های کنترل از راه دور الکتریکی هم از نظر قیمت ارزانتر است و هم نسبت به ماشین های نیتروژنی انرژی پاک تری دارد، همچنین نیاز به مراقبت و رسیدگی کمتری دارد. این دسته از ماشین های کنترلی ماشین های کنترلی گزینه ای مناسب برای استفاده در خانه و محیط های بسته هستند. به طور کلی سرعت و شتاب این دسته از ماشین ها بالا میباشد، اما مدت زمان استفاده از آنها کمتر و برای شارژ مجدد نیاز است ساعت ها منتظر شارژ شدن آن باشید.

ماشین های کنترلی که از سوخت نیتروژن استفاده میکنند به مدت طولانی تری قابل بازی هستند. این نوع ماشین های کنترلی صدایی شبیه به ماشین های واقعی دارند. برای استفاده از این نوع ماشین ها نیاز به تامین سوخت دارید و ممکن است بوی سوخت برای شما و سلامتی شما مضر باشد. همچنین این دسته از ماشین ها گرانتر است و از لحاظ فنی پیچیدگی بسیاری دارد. ماشین های کنترلی که از سوخت استفاده میکنند و نیتروژنی هستند باعث آلودگی هوا میشوند.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

کیمیا عدالتی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. هادی گفت:

    سلام.
    میخواستم بدونم تو ماشین اولی از چه نوع باتری استفاده کردید؟ یعنی چند ولت؟ و آیا باتری ها رو به طورسری به هم وصل کردید یا موازی؟