انتخاب اسباب بازی
بازدید 182
1

انتخاب اسباب بازی صحیح و هدفمند برای کودکان

اسباب بازی وسیله ای برای تفریح و شادی کودک است. اما آثار زیادی بر روی خلاقیت فکر و ذهن کودک دارد . از مهمترین آثار انتخاب اسباب بازی خوب پرورش مهارت های فیزیکی ، فراگیری مفاهیم ، پرورش مهارت های کلامی و پرورش مهارت های اجتماعی میباشد. بازی به کودک می آموزد که چگونه از اندام های حرکتی خود استفاده کند. بین اندامهای حرکتی و فرمانهای مغزی او هماهنگی برقرار کند . ظرافت های حرکتی را بیاموزد به طوری که بتواند بین راه رفتن دویدن و حرکاتی مانند این تعادل برقرار کند .

روانشناسان معتقدند بازی یکی از راههای پی بردن به نقص اندام های حرکتی و عقب افتادگی ها یا نقص های کوچک و بزرگ مغزی می باشد. در هنگام انتخاب اسباب بازی و خرید آن برای کودک تناسب آن با محدوده سنی ضرورت بسیاری دارد ، قطعاً اسباب بازی که یک کودک دو ماهه را سرگرم می‌کند برای یک کودک دو ساله سرگرم کننده نیست و برعکس . کودکان با رشد خود نیازمند انتخاب اسباب بازی های متنوع و مناسب سن خود هستند. همچنین باید از بی خطر بودن و سرگرم کننده بودن، کیفیت و جذابیت آن مطمئن باشید .

در نظر نگرفتن این ملاک‌ها ممکن است کودک را به سوی خشونت و تکرار رفتارهای خشن سوق دهند اسباب بازی های چوبی و فلزی تیز نباید در اختیار کودکان قرار بگیرد . نکته مهمتر آن است که اسباب بازی های کودکان کمتر از دو سال نباید دارای قطعات کوچک و خرد باشد زیرا ممکن از کودک آن را به سمت دهان خود ببرد.

یکی از ویژگیهای انتخاب اسباب بازی مناسب برانگیختن حس کنجکاوی کودک است. اسباب بازی خوب نه تنها نباید تکراری به نظر برسد بلکه باید حس کنجکاوی به کودک بدهد. اسباب بازی باید مناسب با علاقه کودک باشد باید مهارتی را به کودک بیاموزد که همه جوانب را در بر بگیرد.

 

 

انتخاب اسباب بازی نباید مطابق جنسیت کودک باشد. والدین باید اجازه دهند کودکان مطابق میل و علاقه خودشان انتخاب کنند .هم دختر و هم پسر اینگونه میتوانند مهارت های تجسمی و اجتماعی خود را تقویت نمایند. توجه داشته باشید اسباب‌بازی‌ها تاثیرات بسیاری روی رفتار کودکان می گذارد. برای مثال تفنگ یا شمشیر رفتار پرخاشگرایانه به همراه دارد.

روانشناسان کودک بر این باورند خرید اسباب بازی برای کودک باید جنبه تشویقی داشته باشد. یعنی کودک باید برای رسیدن به خواسته های خود تلاش کند. این جنبه به کودک اجازه میدهد تا در آینده هم همین انتظار را داشته باشد و برای هر چیزی که می خواهد با تلاش به آن برسند.

نکات مهم و قابل ذکر انتخاب اسباب بازی برای کودکان پیش دبستانی

اعتماد به نفس کودک را تقویت کنند و او را برای حضور در مدرسه آماده سازند. مهارت برقراری ارتباط با جمع و روابط اجتماعی در حد سنشان را به او یاد بدهد. به کودک بیاموزند که جمع قوانبن مخصوص خود را دارد و باید از آنها پیروی کرد.

ذهن و خلاقیت کودک را در گیر کند تا راهکارهای حل مسئله را بیابد. این مهارت او را برای دروس ریاضیات آماده میکند. توجه او را به محیط اطراف و پدیدهای اطرافش جلب میکنند. به این ترتیب زمینه آموزش درس علوم فراهم میشود. مهارت بیان نیازها و احساسات را به کودک یاد بدهند. اختلالات احتمالی در رفتار گفتار و ذهن او را شناسایی کنند تا مشکل هرچه سریع تر برطرف شود. کودک را از نظر روحی-روانی و حتی جسمی برای جداشدن از جمع آماده کنند.

در ابتدای کودکی تفاوت زیادی میان بازی های دخترانه و پسرانه کودک مشاهده نمی‌شود. اما با بالاتر رفتن سن آنها ، آغاز دوره دبستان و ورود آنها به جامعه مرزبندی میان این دو حتی در بازی ها بیشتر می شود و این مرزها به آنها آموزش داده می شود . با تفکیک شدن بازی های این دو گروه پسر ها تمایل دارند انرژی بدنشان را در بازی تخلیه کنند . پس سراغ بازی های پرتحرک مانند تیله بازی ،کشتی ،دوچرخه سواری ، فوتبال ،کامیون بازی و غیره میروند.

دختران ترجیح میدهند بازی های ساکن و کم تحرک و آرام مانند معما بازی، عروسک بازی، معلم بازی، بافندگی، خیاطی و غیره… را انتخاب کنند. در این میان کودکانی که از هم سن و سال های خود باهوشترند بازی هایی را انتخاب می کنند که به ابداع و ابتکار ختم می شود. آنها مایلند بازی هایی انجام دهند که زمان کمتری را صرف می‌کند و تنوع بیشتری دارند و بازی هایی را انجام میدهند که سنین بالاتر سراغ آنها می رود و تحرک کمی دارد.

آثار و فواید بازی برای کودکان

بازی کردن به حس بینایی شنوایی و لامسه کودکان در جریان بازی کمک میکند و اعضای او را هماهنگ میکند. کودک در بازی مقررات و قوانین را می آموزد و یاد می گیرد به قواعد و دیگران احترام بگذارد و به آن پایبند باشد.

کودکان در حین بازی کردن همکاری، پیروزی، رقابت و ایجاد رابطه دوستی را تجربه می کنند.  نیروی بدنی و جسمی کودک در جریان بازی تقویت می شود. کودک در بازیهای گروهی می آموزد تا خود را با دیگران هماهنگ کند و برای اختلاف نظرها راهی برای توافق پیدا کند.

 

لیستی از انتخاب اسباب بازی های مناسب

خاک رُس (که به آسانی تبدیل به گل شود)، استخر توپ ، خمیر بازی. رنگ برای نقاشی انگشتی ، آبرنگ ، مداد رنگی ، مداد شمعی ، گچ (برای استفاده تخته سیاه). کاردستی ، لگوها با اشکال مختلف، خانه سازی ، مکعب های چوبی و قطعات چوبی یا دومینو کوچک در اندازه های مختلف، هزارسازه ها، پیچ و مهره ها، وایت برد ، انواع پازل ها و حلقه های اهرمی مانند.
انواع عروسک ها ، لوازم اشپزخانه مخصوص کودک، ، خانواده عروسکی ، شیشه پستانک ، وسایل اتاق خواب ، شیشه شیر عروسک ، کالسکه عروسک ، لباس مناسب عروسک با امکان تعویض راحت. اتو کوچک اسباب بازی برای خانه عروسک ها، تلفن و موبایل پلاستیکی. لوازم نظافت مانند جارودستی ، جاروبرقی ، جارو کوچک و خاک انداز، کهنه برای گردگیری.(انتخاب اسباب بازی)

در انتخاب اسباب بازی ، وسایل آشپزخانه نظیر یخچال ، گاز ، ظروف آشپزی ، سرویس چایخوری نشکن ، تخته سیاه و گچ ، لوازم خیاطی ، اسباب و لوازم دکتری و پرستاری. گاری ، اتومبیل ، اشکال هندسی، هلی کوپتر ، کامیون ، چرثقیل و تراکتور. زنبیل کوچک ، سبد ، نخ کردن مهره های رنگارنگ ، ترازو ، تخته میخ زدن ، چکش ، آهن ربا ، وسایل هُل دادنی و کشیدنی ،دوچرخه و سه چرخه . انواع توپ ها (پارچه ای، پلاستیکی، چرمی) برای سنین بالاتر، اره های مخصوص که کار با آنها تا حدودی مشکل است همراه با چند قطعه چکش، میخ پلاستیکی و چسب چوب . وسایل نقاشی روی چوب و سنگ ، استخرتوپ و …

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

سعید آرین منش

سعید آرین منش هستم دانشجوی IT و علاقه مند به حوزه های تکنولوژی، فناوری اطلاعات، برنامه نویسی، گردشگری، آموزش و طراحی هستم. از یادگیری لذت میبرم. اینجام تا اطلاعات و تحقیقاتم رو باهاتون به اشتراک بذارم

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *