افزایش تمرکز
بازدید 85
0

چگونه هنگام مطالعه و درس خواندن تمرکز داشته باشیم؟ راه های افزایش تمرکز

عوامل حواس پرتی و راه هایی برای افزایش تمرکز

عدم تمرکز حواس موضوعی است که بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان از آن رنج می‌برند و به دلایل مختلف درگیر آن هستند. خیلی شنیده ایم دانش آموزان هنگام که درس می خوانند می گویند نمی توانم درس بخوانم چون تمرکز ندارنم, آنها فکر می‌کنند حواس‌پرت هستند اما این دیدگاه غلط است زیرا تمرکز حواس یک امر اکتسابی است .پس باید اصولی به دنبال راه های افزایش تمرکز باشید.

عوامل مختلفی باعث حواس پرتی و عدم تمرکز آنها می شود که میتوان به شبکه های اجتماعی ,تلویزیون ,خیال پردازی بیش از حد ,وبگردی ,چک کردن اینستاگرام و غیره  اشاره کرد.

گراهام بل میگوید: تمام افکار خود را روی کاری که انجام میدهید متمرکز کنید, پرتوهای خورشید تا متمرکز نشوند نمی سوزد .

 

 

 

ما در اینجا به بالا بردن تمرکز شما و مقابله با عوامل حواس پرتی میپردازیم.

مهم ترین راهکار این است : باید عواملی که مانع ایجاد تمرکز حواسمان می شود را شناسایی کنید و آن را از بین ببرید و با آن مقابله کنید.

فشارهای روانی و درگیری‌های فکری از عوامل عمده این عدم حواس است.

کسانی که علاقه ای به کار مربوطه ندارند و انجام دادن آن را برای خود اجبار میکند و تمایل درونی برای آن ندارند نمی‌توانند به خوبی تمرکز کنند . پس باید سعی داشته باشید علاقه ایجاد کند حتی لحظه ای و صرفا جهت تمرکز حواس.

برای کاهش اضطرابی که با آماده شدن برای درس خواندن  به سراغتان می آید می توانید کتاب ها و محل درس خواندن تان را مرتب کنید . این کار باعث می شود محل کارتان عاری از هر چیز حواس پرت کنی باشد . ممکن است شما از آ نهایی باشید که برای درس خواندن نیاز به « گرم شدن » داشته باشید ؛ برای این کار از مطالبی شروع کنید که با آنها آشنایی بیشتری دارید . با این کار مروری هم بر نتایج خوب امتحانات گذشته دارید که از نظر ذهنی شما را در وضعیت اعتماد به نفس خوبی قرار می دهد.

 

راهی آسان برای افزایش تمرکز :

خواب شبانه خوبی داشته باشید یا بعد از یادگرفتن یه چیز جدید یک چرت کوتاه بزنیn. طبق تحقیقات انجام شده، افرادی که بعد از یادگرفتن چهره‌ها و اسم‌های جدید، برای مدت 8 ساعت خوابیدن در مقایسه با کسانی که نخوابیدن، بهتر اسامی و چهره‌ها راتوانستن به یاد بیاورند. به عقیده‌ی یک روانشناس مشهور آقای نیکولاس دومای ، نه تنها خوابیدن میتواند مغز را در برابر فراموش کردن خاطرات محافظت کند، بلکه کمک می‌کند که خاطرات رو هم بهتر به یاد بیاوریم.

 

گاهی وقتها بی برنامگی و بی نظم بودن نیز از عوامل حواس پرتی است که برای مقابله با آن نظم و انضباط را در تمامی فعالیت‌ها و حتی افکار و اهداف تان باید پیدا کنید و آن را برای خود بسیار ارزشمند بدانید .

اگر مشکلات شخصی ،اجتماعی ،خانوادگی و کاری باعث عدم تمرکز حواس شما می شود باید این را بدانید زندگی هیچ کس خالی از مشکلات و ذهن هیچ کس خالی از اینگونه درگیری‌ها نیست. پس این مشکلات را برای خود سد قرار ندهید و به خود تلقین کنید هنگام انجام آن کار و درس خواندن ذهن خود باید متمرکز آن موضوع باشد.

یکی از بهترین راه و روش ها برای مقابله با این جور مسائل و رها شدن از اینجور درگیری های ذهنی آن است مسئله و درگیری ذهنی خود را بر روی کاغذ نوشته و بگویید بعد از اتمام کار و اتمام مطالعه به آن فکر خواهد کرد .

باید به مکان مطالعه و درس خواندن نیز توجه کنید و عوامل حواس پرتی را از محیط درس خواندن خود دور کنید و ترجیحا رو به دیوار درس بخوانید .

 

 

 

 

 

 

نکاتی برای افزایش تمرکز بیشتر

اشیایی مانند تلویزیون موبایل و غیره را از محیط درس خواندن دور کنید و کتابها و جزوات خود را در محل قرار دهید و آنها را مرتب کنید .

اگر چند کار با هم انجام دهید هنگام مطالعه قطعاً قدرت یادگیری و تمرکز شما پایین آمده و عملکرد ذهن شما شلوغ میشود بنابراین هنگامی که دارید کاری انجام دهید فقط زمان خود را صرف آن کنید و بعد از اتمام آن به سراغ کار بعدی بروید .

هدف های کوتاه مدت برای خود قرار دهید و بازه زمانی مطالعه را صرفاً برای آن هدف تنظیم کنید .

هنگام انجام کارهایی مانند مطالعه که نیاز به تمرکز بسیاری دارد فعال باشید .

در طول مطالعه فعالیت داشته باشید و یا با یادداشت کردن و زیر مطالب مهم خط کشیدن متمرکز آن موضوع شوید .

هنگام مطالعه کردن و انجام کاری که نیاز به تمرکز دارد تمرین مداوم داشته باشید.

برای هر کار عادی روزمره سعی کنید روی آن تمرکز کنید تا عادت کنید .

بازه زمانی کارهایی که نیاز به تمرکز زیاد دارند را طولانی مدت نکنید .بین آن به خود استراحت دهید و این تایم را به شنیدن موسیقی آرام ،مصرف کافئین، عبادت و… اختصاص دهید.

 

ترجیحا کتاب های زیر را که در مورد تقویت ذهن مطالعه کنید.

۱ تقویت و افزایش تمرکز فکر ترجمه هوشیار رزم آرا، انتشارات سپنج

۲. اسرار تمرکز فکر، علی اکبر محمدزاده،انتشارات طلایه

 

 

 

 

باید توجه داشته باشید مکان مطالعه فقط برای مطالعه است و نه برای خوردن خوابیدن اینترنت و غیره و …همچنین از مطالعه و درس خواندن در موقعیت هایی مانند تخت، و دراز کش خودداری کنید. اگر فکر می کنید در حین مطالعه و درس خواندن به خیال پردازی میپردازید با صدای بلند بخوانید تا زودتر متمرکز شد . حس رقابت داشته باشید. با همکلاسی هایتان راجع به موضوعات و مباحث درسی صحبت کنید و از آنها ایده بخواهید . وقتی یک  مبحث را تمام کردید کتاب را ببندید و برای اطرافیان خود درس یک بار مرور کنید . اگر نتوانستید در بازه زمانی که معین کردید مبحث را تمام کنید آن مطلب را جمع بندی کنید و بقیه مطالب را به تایم بعدی اختصاص دهید . نگذارید خستگی باعث حواس پرتی شما شود در چنین مواقعی برای دقایقی مطالعه را ترک کنید و به ذهن خود استراحت دهید. هنگام مطالعه آنرا جدی بگیرید و بر اساس یک برنامه مطمئن درس بخوانید .

 

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

سعید آرین منش

سعید آرین منش هستم دانشجوی IT و علاقه مند به حوزه های تکنولوژی، فناوری اطلاعات، برنامه نویسی، گردشگری، آموزش و طراحی هستم. از یادگیری لذت میبرم. اینجام تا اطلاعات و تحقیقاتم رو باهاتون به اشتراک بذارم

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *