مسابقات هنری کودکان
بازدید 202
0

مسابقات بزرگ هنری کودکان کی و کجا برگزار می شوند؟

آیا کودک شما یک هنرمند تازه کار است؟ شما می توانید با فراهم کردن زمینه شرکت کودکان در مسابقات بزرگ هنری کودکان آنها را به حفظ و توسعه هنرشان تشویق کنید. بچه ها مسابقه دادن را دوست دارند اما همه مسابقات به مدرسه و یا محله شان مربوط نمی شود. شما می توانید آنها را برای ورود به میدان های مسابقه بزرگ تر هدایت کنید. هر ساله سازمان ها و نهادهای مختلف با اهداف گوناگون از جمله ترویج صلح و دوستی، حفاظت محیط زیست ، قدردانی از نعمت ها و منابع طبیعی، ترویج رفتارها و عادت های مطلوب شهروندی و نیز موضوعات خاص سازمانی مانند آب، جنگل، ترافیک و موارد مشابه دیگر اقدام به برگزاری جشنواره ها و مسابقات مختلف می نمایند و در این میان مسابقاتی که در سنین کودک و نوجوان برگزار می شود از پشتیبانی و توجه خوبی توسط نهادها و سازمان های گوناگون برخوردار است.

سازمان ها  و نهادهای برگزار کننده مسابقات بزرگ هنری کودکان عموما از طریق ارسال فراخوان به کانون های فرهنگی و هنری، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ، ادارات آموزش و پرورش و محل های دیگری که کودکان با آن ارتباط دارند برنامه های خود را اطلاع رسانی می کنند و گاهی هم آن را در روزنامه و تلویزیون اعلام می نمایند اما والدینی که پیگیر موضوع مسابقات هنری هستند بهتر است با جستجو در اینترنت لیستی از مسابقه های هنری را که در سال جاری و یا سال آینده برگزار می شود را تهیه کنند و آن ها را از نظر موضوع و تاریخ بررسی و مرتب نمایند. در این میان برخی از نهادها و سازمان به صورت سالانه و یا دو سالانه مسابقات خود را با عناوین مختلف در یک حوزه مشخص برگزار می کنند و کودکان می توانند تدارکات بهتری برای آمادگی در این مسابقات داشته باشند.

هر ما در این جا به چند مسابقه هنری در سطح ملی و بین المللی اشاره می کنیم و امیدواریم که معرفی آنها زمینه ای برای جستجو و پیگیری های بیشتر والدین در جهت شکوفایی استعدادهای هنری کودکان باشد.

سازمان جهانی غذا ( فائو) یکی از نهادهای بین المللی است که در جهت فرهنگ سازی سلامت اقدامات متعددی انجام می دهد و در این بین از مسابقات نقاشی و پوستر سازی برای کودکان و نوجوان نیز به منظور یک روش ترویج فرهنگی بهره می برد. در سال 2019 این نهاد بین المللی فراخوان مسابقه پوستر را به مناسبت روز جهانی غذا اعلام کرده است که در آن کودکان و نوجوانان سنین 5 تا 19 ساله از سراسر جهان می توانند شرکت کنند و با تخیل خود پوسترهایی را تولید نمایند که گویای ایده های آنان در زمینه ایجاد رژیم های سالم برای همه و اینکه چگونه هر یک از ما می تواند رژیم غذایی اش را بهبود ببخشد است. به نظر فائو ذهن های جوان الهام های بیشتری در مورد تصویر سازی این که چرا باید مردم به تغذیه سالم اهمیت بدهند و این که چگونه همه می توانند با یکدیگر برای تولید غذای بهتر کنار بیایند را دارد.

شرکت کنندگان ی توانند از پوستر خود عکس بگیرند و یا پوستر خود را اسکن کرده و با پر کردن فرم در وب سایت سازمان جهانی غذا ارسال کنید. مهلت  ارسال آثار 8 نوامبر 2019 ( 17 آبان 98) است. سه برنده در هر رده سنی توسط هیئت داوران انتخاب شده و در ماه دسامبر  نتایج اعلام خواهد شد. برندگان از طریق دفاتر FAO در سراسر جهان یک کیف هدیه شگفت انگیز و گواهی اثر برتر را دریافت می کنند. متقاضیان می توانند شرایط آثار و قوانین کامل برای شرکت در مسابقه را در وب سایت فائو بخوانند.

ژاپن یکی از کشورهایی است که تا کنون میزبان مسابقات بین المللی زیادی در زمینه نقاشی کودکان با موضوعات مختلف بوده است. یکی از نزدیک ترین این مسابقات با موضوع محیط زیست و شعار” همگی با هم، دوستدار و سازگار محیط زیست هستیم” توسط کمپانی کائو برگزار می شود و نقاشی های پیرامون صرفه جویی در مصرف آب و الکتریسیته، بازیافت، انتخاب محصولات دوستدار محیط زیست و حفاطت از جنگل ها و حیوانات را از کودکان و نوجوانان 6 تا 15 سال تا حداکثر تاریخ 8 شهریور 98 پذیرش می کند. با مراجغه به وبسایت مسابقات می تواند اطلاعات بیشتری در اختیار علاقمندان به شرکت در این مسابقه قرار بدهد.

در کشور خودمان هم به مناسبت های گوناگون نهادها و سازمان ها اقدام به برگزاری مسابقات هنری به ویژه نقاشی ، پوستر و صنایع دستی از اثار شرکت کنندگان نموده و نمایشگاه هایی از این آثار بر پا می کنند و در موضوعات مختلف مانند خانواده و ارزش های اجتماعی، ارزش های ملی و مذهبی ، گردشگری ، فرهنگ صرفه جویی و حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی از کودکان و نوجوانان خلاق و ایده پرداز دعوت به مشارکت می نمایند. آستان قدس رضوی ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، سازمان تبلیغات اسلامی ، سازمان آب ، شهرداری ها و مساجد از جمله نهادهای فعال در این زمینه هستند.

برای آگاهی دقیق تر از مسابقات هنری کودک و نوجوان پیشنهاد می کنیم با کانون پرورش فکری کودک و نوجوان ، و نیز سایت های خبرگزاری کودکان بیشتر در ارتباط باشید و نمونه آثار راه یافته به مسابقات را هم ببینید.

 

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

مرضیه کهندل

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *