بازی فکری کمک به تقویت ذهن
بازدید 365
0

بازی فکری کمک به تقویت ذهن ، خلاقیت و سلامت روان

تعریف بازی 

به هر فعالیت جسمی یا ذهنی هدفدار که به صورت فردی یا گروهی انجام میگیرد و باعث ایجاد شادی و لذت کودک شود، بازی میگویند. و بازی که به رشد ذهنی فرد کمک میکند بازی فکری کمک به تقویت ذهن می گویند که که در نگاهی سطحی به نوع بازی کودکان و نحوه انجام آن میتوان به ویژگی های کودک پی برد. نقاط ضعف و قوت کودک ، توانایی های وی در برقراری ارتباط با دیگران، توانایی شرکت در کارهای گروهی و ویژگی هایی مانند اجتماعی بودن یا منزوی بودن و… را میتوان با بررسی بازی هایی که انجام میگیرد، شناسایی نمود.

ویژگی های بازی

با انجام بازی کودک از نظر عاطفی، اجتماعی، جسمی و فکری رشد میکند و متناسب با روحیات خود با توجه به نوع بازی ها شخصیت وی شکل میگیرد.بازی باعث دیده شدن استعداد و خلاقیت های یک کودک شده و برای افزایش همکاری و هم فکری اهمیت زیادی دارد. همچنین به هماهنگی اعضای بدن، افزایش خلاقیت و توانایی ذهنی ، تقویت حواس پنجگانه  کمک میکند.

بازی فکری کمک به تقویت ذهن

بازی فکری کمک به تقویت ذهن در رشد ذهنی کودک نقش بسیار مهم و پررنگی داشته و میتوان گفت پیدا شدن بسیاری از عواطف و خلاقیت های دوران بزرگسالی ریشه در پیدا شدن استعداد یک فرد در کودکی دارد. آنچه که از بازی‌های فکری مورد نظر است، نقش بازی در رشد ذهنی کودک می‌باشد که ارتقاء رشد فکری او کمک می‌کند. بازی فکری غالبا بر اساس فکر و تمرکز صورت میگیرد که متناسب با سن و سال کودکان میباشد. این بازی ها ذهن را به فعال بودن ، حل مسئله و چالش ها و تمرین مداوم و مستمر تشویق کرده و باعث پویایی مغز میشوند.

یک بازی فکری غالبا ویژگی های زیر را دارا میباشد:

  • توان حل کردن مسائل را به کودک القا میکند.
  • میزان یادگیری را افزایش میدهد
  • باعث ایجاد ابتکار و نواوری و خلاقیت میشود.
  • به رشد فکری و ذهنی و افزایش تمرکز و دقت کمک میکند.
  • حس رقابت ایجاد میکند.
  • مهارت برقراری ارتباط با افراد، اشیاء، پدیده ها و… را تقویت میکند.
  • به شناسایی و تشخیص شباهت ها و تفاوت ها کمک میکند.
  • حواس 5 گانه و قابلیت ها و ویژگی های درونی را تقویت میکند.
  • بازی فکری باعث ایجاد تشخیص، ارزیابی و انتخاب درست ایده‌ها میشود.
  • حس همکاری، مسئولیت‌پذیری و مشارکت را به وجود میاورد.

در ادامه میتوان گفت که گوش دادن محصولات صوتی، تماشای محصولات رسانه‌ای، بازدیدها، مطالعه کتب و .. از جمله سرگرمی ‌هایی می‌باشد که در صورت داشتن ویژگیهای بازی و فراهم آوردن موجبات مذکور، جزء بازی های فکری محسوب خواهد شد.

انواع بازی فکری

بازی فکری کمک به تقویت ذهن میکند و انواع مختلفی دارد. بسته به نوع آنها، هر یک بخشی از توانایی هارا محک زده و به شناخت و تقویت مهارت‌ها و توانایی‌ های مخصوص می‌پردازند. به طور کلی می‌توان چند دسته‌بندی برای آن در نظر گرفت:

  • بازی‌ با کارت: انواع مختلفی مانند دبلنا، مونوپولی و… دارد. ویژگی های این نوع بازی ها این است که رده های مختلف سنی میتوانند این بازی را انجام داده و محدودیت سنی وجود ندارد.
  • بازی های رومیزی: این بازی ها به ‌صورت یک صفحه بازی رو میزی طراحی‌شده، دو یا چند نفر را به خود مشغول می‌کند. مانند شطرنج، تخته نرد، منچ و …. این نوع بازی ها علاوه بر سرگرم کردن افراد مختلف، با درگیر نمودن مغز و نیاز به فکر کردن به سالمندان در جلوگیری از ابتلا به آلزایمر و یا زوال عقل کمک شایانی میکندو باعث فعال ماندن ذهن در این رده سنی میشود. کاهش استرس و تنش فکری از مزایای مهم این بازی ها برای افراد است.
  • بازی با طرح تست هوش، معما: در بازی‌های معمایی مغز و ذهن بیشتر درگیر شده و برای پیروزی و رسیدن به پاسخی درست به فکر کردن نیاز داریم و دیگر خبری از شانس و اقبال نیست. سازماندهی و جهت دهی افکار، بالا بردن قدرت تصمیم گیری افزایش ضریب هوشی و تقویت قوه تحلیل و استدلال  از رهاورد های این بازیست.
  • بازی های ساختنی: پازل ها و مدل ها و… در این گروه قرار میگیرند. نداشتن هیچگونه محدودیت سنی، افزایش دقت، افزایش اعتماد به نفس، بهبود روحیه، تقویت استدلال دیداری و…. از مزایای آن به شمار میرود.

استفاده از بازی های فکری اندرویدی نیز از دیگر روش های برخورداری از مزایای این سرگرمی است. بازی های اندرویدی نیز با به چالش کشاندن مغز و درگیر کردن آنها باعث تحرک سلول های مغزی شده و مغز را از حالت هوشیاری فعال به هوشیاری ناخودآگاه تغییر حالت داده و باعث بهم خوردن یکنواختی های مغزی میشود.

سخن آخر

با انجام بازی های فکری با یک تیر چند هدف را نشان گرفته اید. شادتر شدن افراد در مهمانی ها و دورهمی ها را به دنبال دارد. به استفاده بیشتر از مغز و کاهش استرس ها و فشارهای روحی و روانی کمک میکند و غافل شدن از این بازی توصیه نمیشود. علاوه بر مزایای فوق وجود بازی های فکری متنوع و متناسب با ذوق و سلیقه شما و متناسب بودن برای گروه های سنی مختلف باعث آزادی شما درانتخاب بازی هاست.بهتر است سریع‌تر دست به کار شوید برای روزهایی که فشار کار و زندگی، فکرتان را خسته و روح‌تان را مشوش می‌کند، یک عدد بازی فکری کمک به تقویت ذهن تهیه کنید و در منزل به انجام آن بپردازید، با خانواده و فرزندان‌تان بازی کنید و مهمانی‌های دوستانه و خانوادگی‌تان را گرم و دوست‌داشتنی برگزار کنید.

 

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

ahmadi

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *