بیت کوین
بازدید 243
0

بیت کوین چیست و چه کاربردی دارد؟

شاید تا کنون اسم بیت کوین به گوش شما خورده باشد و از خود پرسیده باشید که این اسم به چه معناست؟ در این مقاله قصد داریم شما را با مفهوم اصلی بیت کوین و نحوه ی کارایی آن اشنا کنیم. بیت کوین  یکی از انواع ارز های دیجیتال است که امروزه از آن ها استفاده های بسیاری می شود. بیشترین میزان استفاده از بیت کوین مربوط به تجارت و مبادلات اینترنتی می باشد. از گذشته تا کنون انسان ها از روش های بسیاری برای مبادله استفاده می کردند همچون مبادله کالا با کالا، استخراج طلا و نقره، استفاده از پول های رایج و مبادلات بانکی و الکترونیکی. ارز های دیجیتال به عنوان منبعی جدید برای این تبادلات مورد استفاده قرار می گیرد.

مفهوم بیت کوین

بیت کوین که با نام تجاری BTC نمایش داده می شود یکی از انواع بسیار زیاد ارز های دیجیتال است. این گونه ارز بدون نظارت هیچ بانک یا دولت خاصی به فعالیت خود ادامه می دهد. تاکنون با نوسان های بسیار در زمینه ی قیمت ارز های دیجیتال عده ی زیادی ثروتمند و عده ای نیز متضرر شده اند. در کل این ارز دیجیتال با استفاده از شبکه ی مسقیم کاربر به کاربر فعالیت می کند. این به این معناست که شما برای جا به جایی بیت کوین و تراکنش های مالی خود نیاز به تایید و نظارت بانکی ندارید چون این گونه تجارت به صورت مستقیم انجام می پذیرد. عده ای این ویژگی BTC و ارز های دیجیتال را ستایش می کنند چون نیازی به پرداخت مالیات و این همه واسطه ای که مقداری از پول های شما را برای خودشان بر می دارند نیست و شما بدون دستکاری و دخالت از سمت دولت می توانید تجارت خود را به صورت ازادانه  در فضای اینترنت انجام دهید. همچنین این نکته قابل ذکر است که تعداد بیت کوین های موجود در اینترنت محدود است و تا کنون بیشتر آن توسط کاربران ماین یا استخراج شده است.

 

بلاک چین چیست؟

شاید بتوان بلاک چین را تنها نظارت کننده بر روی اعمال و تراکنش های انجام شده با ارز های دیجیتالی دانست. برای فهمیدن مفهوم بلاک چین می توانید آن را به صورت یک دفتر مجازی در نظر بگیرید که تمامی فعالیت های شما با بیت کوین را ثبت می کند. مثلا زمانی که شما مقداری بیت کوین را به کیف پول خود منتقل می کنید یا با استفاده از ارز های دیجیتال موجود در کیف پول خود خریدی انجام می دهید، تمامی این نقل و انتفالات در شبکه ی بلاک چین ذخیره می شود. بلاک چین توسط هیچ دولتی کنترل نمی شود اما می تواند باعث ایجاد امنیت و اعتماد کاربران نسبت به یکدیگر باشد. شما برای جا به جایی ارز های رمز نگاری شده ی خود به تایید بلاک چین نیاز دارید و گاهی این روند چندین دقیقه زمان می برد. اما باز هم یکی از سریع ترین روند ها برای به اشتراک گذاشتن و تراکنشات مالی بدون واسطه است.

بیت کوین از کجا آمده است؟

در حقیقت اطلاعات کاملا واضحی از اینکه چه کسی اولین بار بیت کوین را اختراع کرد وجود ندارد. کاملا واضح است که این فرد یا گروه از افراد قصد داشتند هویت خود را پنهان نگه دارند و سعی کنند شبکه ای بسازند تا با استفاده از آن بتوان از تمامی ارگان های بانکی و دولتی فاصله گرفت. در سال 2009 طرح ابتدایی بیت کوین توسط شخصی ناشناس با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو به صورت نرم افزار متن باز به دنیا معرفی شد. این فرد سعی دارد خود را ژاپنی معرفی کند اما از آنجایی که علارغم جستجو های بسیار چنین نرم افزاری در ژاپن یافت نشد نمی توان این موضوع را کاملا پذیرفت. هم اکنون ساتوشی ناکاموتو، نام گاوین اندرسون را به عنوان توسعه دهنده و برنامه نویس اصلی ذکر کرده است.

 

آیا سرمایه گذاری در زمینه ی ارز های دیجیتال انتخاب خوبی است؟

به علت نا پایدار بودن قیمت ارز های دیجیتال نمی توان در این زمینه نظر صد در صدی داد ولی با توجه به نمودار رشد قیمت بیت کوین از ابتدا تا کنون می توان گفت که این ارز دیجیتالی با وجود نوسانات بسیار باز هم دائما در حال صعود بوده است. حقیقت این است که ثبات و اینده ی این ارز را نمی توان مشخص کرد چون این ارز تحت کنترل هیچ دولتی نیست. حتی بعضی از کشور ها استفاده از بیت کوین را غیر قانونی می دانند اما در دیگر کشور ها از آن حمایت می کنند. عده ای BTC را آینده ای برای تراکنشات مالی و پول جهانی می دانند و ادعا می کنند که BTC انتخاب مناسب تری از ارز های رایج جهانی می باشد. به هر حال سرمایه گذاری در زمینه ی ارز های دیجیتال کاملا یک ریسک محسوب می شود چون نحوه رشد یا عدم رشد این ارز ها اصلا قابل پیش بینی نیست.

به غیر از نکاتی که به آن اشاره کردیم بیت کوین نکات مثبت دیگری نیز دارد مانند این که غیر قابل جعل است و همچنین به علت فیزیکی نبودن این نوع پول امکان خراب شدن آن وجود ندارد. با اینحال افرادی که بیت کوین های خود را در کیف پول های آنلاین نگه داری می کنند دائما در خطر هک و سرقت اینترنتی قرار دارند. بعضی از افراد از کیف پول های نرم افزاری استفاده کرده و بیت کوین های خود را بر روی سیستم کامپیوتر یا موبایل خود نگه داری می کنند. باز هم ریسک گم شدن تلفن همراه یا خراب شدن هارد دیسک در این نوع کیف پول ها وجود دارد.

حتی سرمایه گذاران بزرگ دنیا هم درباره ی بیت کوین نظرات کاملا متفاوتی دارند. بعضی اعتقاد دارند که اینده ای برای بیت کوین وجود ندارد و ارزش آن نهایتا به صفر خواهد رسید. عده ای هم می گویند که با کم تر شدن میزان بیت کوین های ماین نشده قیمت آن روز به روز افزایش خواهد داشت. حتی اطلاع داشتن دقیق از نوسانات بازار ارز های دیجیتال هم در این تصمیم گیری به شما کمکی نخواهد کرد چون بار ها بیت کوین دچار سقوط ناگهانی و لحظه ای قیمت شده است.

با توجه به تمامی این نکات برای سرمایه گذاری در زمینه ی ارز های دیجیتال کاملا مراقب بوده و ترجیحا سرمایه گذاری های سنگینی در این زمینه انجام ندهید.

 

برچسب‌ها:

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

سینا خانی

سینا خانی هستم، رشته ی کامپیوتر و از یادگیری مطالب جدید و تاپیک های روز دنیا لذت می برم. و با نوشتن مقاله می تونم اطلاعات رو با دیگران به اشتراک بذارم و از این طریق به انسان های دیگه کمک کنم.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *