بازی فکری برای کودکان
بازدید 380
0

آشنایی با انواع بازی های فکری برای کودکان 3 تا 6 سال

کودکان گروه سنی 3 تا 6 سال ، در شرایط هستند که نیاز به آموزش دارند و یادگیری آنها در حال شکل گیری می باشد؛ به همین جهت والدین باید دقت لازم را در خرید اسباب بازی به خرج دهند ، بهترین راه برای کمک به ارتقای ذهنی کودکان استفاده از انواع بازی فکری برای کودکان می باشد که ما در این مقاله به معرفی چند مورد از این بازی ها می پردازیم.

ویژگی کودکان گروه سنی 3 تا 6 سال

با ورود کودکان به دوره نونهالی که در سنین 3 تا 6 سال اتفاق می افتد؛ کودکان به دنبال داشتن آزادی و اظهار وجود هستند و به شدت پر جنب و جوش میشوند. شاید در اوایل این دوره در نوسان دوره اول و دوم باشند ولی کم کم این ثبات در رفتار و کارهای آنها پیش می اید. در این دوره بیشترین اشتیاق را به آزادی دارد و طالب آزادی است. به دنیال آشنایی با جهان هستی می باشد و بیشتر از طریق بازی سعی میکند که به شناخت هستی بپردازد. در این دوره از زندگی کودکان نیاز دارند که با هم سن سال های خود به بازی کنند و خواهان ورود به اجتماع میشوند و روابط اجتماعی آنها شکل میگیرد.

بازی فکری

برای اینکه کودکان این دوره را بهتر بشناسید روحیات و تغییرات آنها را با توضیح مختصری بیان میکنیم:

  1. کودک از لحاظ جسمانی رشد میکند و قادر خواهد بود بیشتر کارهای خود را به تنهایی انجام دهد مانند پوشیدن لباس شستن دست ها و …
    کودک در این دوره میتواند به شناخت خود برسد و توجه اش به اطراف بیشتر میشود.
  2. کودک در این دوره با توجه به تجربه هایی که در گذشته داشته است به شناخت پیرامون خود می پردازد و دوست دارد مسئولیت بعضی کارها را به عهده بگیرد. کودک در این سن با اینکه خطاها و ایرادات خود را میداند ولی به حرف اطرافیان توجهی نمیکند
  3. کودک در این دوره از گروه سنی به دیگران احترام میگذارد ولی اگر کاری خلاف میل اون انجام شود با پرخاشگری جواب میدهد؛ حسادت اضطراب در این دوران برای کودک کم کم نمود پیدا مکیند و رشد عاطفی کودک شکل میگیرد.دوست دارد مورد تحسین و توجه دیگران باشد.
  4. کودکان سنین 3 تا 6 سال دوست دارند که در بین کودکان دیگر باشند ؛ کم کم به رشد اجتماعی می رسند و به حرف های بزرگ ترها گوش میدهد و از آنان اطلاعات میکند.

 

بازی فکری برای کودکان

همان گونه که از اسم آن پیداست بازی های فکری برای تقویت فکر و ذهن می باشد و کمک میکند که ذهن برای پیدا کردن راه کارهای مناسب  برای حل معماها و بازی ها فعالیت داشته باشد که برای تقویت کردن ذهن بسیار مناسب است.بازی های فکری علاوه بر اینکه میتوانند اوقات شاد و خوشی را برای شما به ارمغان بیاورند،مزیت های دیگری نیز دارند که به بیان آنها می پردازیم:

  • کمک به تقویت حافظه
  • افزایش تمرکز
  • بالا بردن مهارت شناختی
  • بالا بردن سرعت فکر کردن

بازی فکری برای کودکان انواع مختلفی دارند که با توجه به سن میتوان از آنها استفاده کرد:

  • بازی کردن با کارت: این نوع بازی که با تعدادی کارت همراه است توسط دو یا چند نفر برای برنده یا بازنده شدن اجرا میشود.
  • انواع بازی های فکری برای کودکان سبک رومیزی : این نوع بازی که به راحتی از اسم آن میتوان به چگونگی انجام آن پی برد، نوعی از بازی است که روی یک صفحه روی زمین انجام میگرد که دو تا چند نفر در حال بازی میباشند. یکی از مشهورترین این نوع بازی ها ، بازی شطرنج می باشد.
  • بازی با طرح معما و بازی هوش:در این نوع بازی ها باید برای یافتن پاسخ از مغز و ذهن بیشتر استفاده شود. دیگر نمیتوان در اینجا صحبت از شانس زد زیرا کسی برنده است که قدرت تفکر بالایی دارد.
  • بازی های ساختنی : از جمله آن بازی های می باشد که افراد فکر میکنند مختص کودکان می باشد و این یک باور اشتباه است زیرا بزرگترها هم میتوانند از بازی های ساختنی مانند پازل استفاده کنند.

 

انواع بازی فکری برای کودکان 3 تا 6 سال

کودکان در این سن به راحتب قادر  است بدود و بالا و پایین بپرد؛ حتی قادر است قیچی را در دست بگیرد و کاغذی را قیچی کند. در این دوره کودک از اسباب بازی های فانتزی روی گردان است و بازی هایی را که به واقعیت نزدیک است را می پسندد. میتوان انواع مختلف پازل ها، جورچین ها و یا حتی مکعب ها را در اختیار کودکان این رده سنی قرار داد تا با آن چیزی را که در ذهن خود دارند را طراحی کنند.این گروه سنی زمان مناسبی است که بچه ها وارد بازی های گروهی شوند و با هم بازی کنند؛ در این سن بازی هایی را انجام میدهند که از دیگران تقلید کرده اند مانند آشپزی؛ مهمون داری، خاله بازی

در ادامه بازی هایی را معرفی میکنیم  به بالا رفتن قوه فکر و تخیل کودکان کمک میکند:

  • انواع بازی هایی که باعث تقویت قوه تخیل میشود
  • بازی خانه عروسکی
  • بازی ادمک ها
  • انواع بازی ساختنی
  • بازی های گروهی ساده
  • استفاده از ابزار کاردستی
  • استفاده از خمیر بازی
  • بازی های پازلی

در هنگام خرید اسباب بازی حتما به سن ثبت شده روی اسباب بازی ها دقت کنید و وسیله ای را تهیه کنید که مناسب سن کودک شما باشد؛ زیرا باید مطابق با سن فرزند خود پیش بروید و از بازی هایی که مناسب سن او نیست استفاده نکنید.

نکته دیگر در مورد اسباب بازی این است که اگر دیدید که فرزندان شما با اسباب بازی های قبلی و قدیمی خود کم بازی میکنند، انها را برای مدت طولانی از دسترس فرزندان خود دور کنید و بعد  از چند مدت دوباره انها را در دسترس فرزندان قرار دهید ؛ خواهید دید که این وسایل برای کودکانتان جذاب می باشد.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

پریسا شهسواری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *