تغذیه در بارداری
بازدید 164
0

تغذیه در بارداری آشنایی با رژیم غذایی مناسب دوران حاملگی و میزان کالری مورد نیاز

تغذیه در بارداری

یکی از نکاتی که باید در دوران بارداری به آن باید توجه ویژه ای شود تغذیه در بارداری می باشد . نگرانی بسیاری از بانوان اضافه وزن در این دوران است به همین دلیل قصد داریم در این مقاله به تغذیه سالم در بارداری بپردازیم :

در گذشته یک باور اشتباه وجود داشت که باید در دوران بارداری خانم ها به اندازه دو نفر غذا بخورند به همین دلیل اضافه وزن ها بیشتر از حد معمول بود البته مسئله دیگری که به این اضافه وزن کمک میکرد این بود که خانم های بارداری هیچ فعالیتی انجام نمی داند ، اما امروزه تغذیه در بارداری طبق اصول می باشد و بانوان باردار به ورزش و فعالیت های سبک تشویق می شوند .

 

میزان کالری مورد نیاز در بارداری

برای اینکه خانم های باردار اضافه وزن معقولی داشته باشند باید کالری هایی که مصرف می کنند را به خوبی بشناسند و سعی کنند طبق یک برنامه غذایی دقیق و مشخص پیش بروند . شما اگر می خواهید اضافه وزن ایده آلی در پایان بارداری داشته باشید باید طبق موارد زیر پیش بروید فقط دقت داشته باشید این موارد باید به صورت منظم انجام شود  :

  • شما در طول دوران بارداری به صورت روزانه حدود 300 کالری بیشتر نیاز دارید ، حال شما می توانید این 300 کالری را با یک شیرینی و یا یک شیشه شیر متوسط جبران کنید .
  • یکی از اصولی که به شما کمک میکند که در پایان بارداری با اضافه وزن زیاد مواجه نشوید ورزش ملایم و یا روزی 30 دقیق پیاده روی می باشد . البته برای این مورد باید با پزشک مربوطه مشورت کنید . ورزش های مجاز برای خانم باردار راه رفتن ، شنا کردن ، دو چرخه سواری و تمرین با وزنه های سبک می باشد که تمامی این ورزش ها باید زیر نظر مربی مخصوص و اجازه پزشک انجام شود ، علاوه بر این ورزش ها بهترین ورزش برای این دوران ورزشهای مخصوص دوران بارداری مانند ایروبیک و یوگا بارداری می باشد . دقت داشته باشید ورزش ها باید در این دوران خیلی آرام و راحت باشد و همچنین در حین ورزش حتما آب نوشیده شود .

مزیت های اضافه وزن ایده آل در بارداری

اینکه شما در دوران بارداری اضافه وزن ایده آلی داشته باشید مزیت های زیادی دارد ، این مزیت ها به صورت زیر می باشد :

  • مهم ترین مزیت این است که شما احساس سبکی و راحتی دارید .
  • درد ها و کوفتگی ها کمتر احساس می شود .
  • خلق و خوی در این دوران بسیار حساس می شود اما با وزن متعادل و ایده آل می توانید  آرامش بیشتری داشته باشید .
  • جنین در بدن مادری که اضافه وزن زیادی ندارد بیشتر می تواند بیشتر رشد کند .
  • در افرادی که افزایش وزن کمی در دوران بارداری دارند احتمال زایمان طبیعی بالا است .
  • این افراد بعد از زایمان می توانند خیلی راحتر به وزن قبل از زایمان خود برسند .

غذاهای سالم در دوران بارداری

شما می توانید برای تغذیه در بارداری از تمامی مواد غذایی مجاز استفاده کنید اما برای اینکه فرزند سالم و بارداری بی خطری داشته باشید بهتر است سالم خوری را در این دوره سرلوحه کار خود قرار  دهید ، هدف از سالم خوری این است که از غذاهای کم چربی یا رژیمی ، شکر کم ، گوشت و پروتیئن کم چرب ، کلسیم کافی ، غلات کامل و  فیبردار می باشد . یکی از نکاتی که باید در این دوران به شما کمک میکند که از نظر جسمی شرایط خوبی داشته باشید  نوشیدن آب به اندازه کافی است ، دقت داشته باشید هدف نوشیدن آب است نه مایعات ! زیرا اگر شما به جای آب از نوشابه و یا آبمیوه استفاده کنید کالری های غیر ضروری وارد بدن می شود و به اندازه آب به بدن شما کمک نمیکند .

 ویتامین B

 

یکی از ویتامین های مهم که باید در دوران بارداری مصرف شود ویتامین B می باشد . بیشتر نوزادان بعد از گذشت 12 ماه از به دنیا آمدن شان دچار اگزما می شوند . طی تحقیقات انجام شده خانم هایی که در دوران بارداری ویتامین B را به اندازه ممصرف کرده اند فرزندانشان دچار اگزما نشده  اند . نیکوتینامید یک نوع از ویتامین های  B می باشد که در دسته ویتامین  B3 قرار گرفته است ، این ویتامین در گوشت قرمز ، ماهی ، مرغ ، آجیل ، قارچ و قهوه موجود می باشد .

 زمانهای مناسب برای بررسی وزن بارداری

در دوران بارداری باید تمامی شرایط به دقیقی سنجیده شود ، یکی از این شرایط در نظر گرفتن اضافه وزن و تغذیه در بارداری می باشد . اگر وزن شما دارای تغییراتی به صورت زیر بود باید سریعا با پزشک خود مشورت کنید :

اگر در ماه های چهارم تا هشتم در دوهفته متوالی اضافه وزنی نداشتید با پزشک خود مشورت کنید .

اگر در  سه ماه اول اضافه وزن دارید با پزشک خود مشورت کنید و از او بخواهید که یک رژیم اصولی به شما بدهد برای تغذیه در بارداری، زیرا در این سه ماهه نباید خانم های باردار اضافه وزن زیادی داشته باشند .

معمولا در بعضی از خانم های باردار اگر در سه ماه دوم در یک هفته بیشتر از یک و نیم کیلو و در سه ماهه سوم در یک هفته بیشتر از یک کیلو اضافه کردید با پزشک خود مشورت کنید زیرا امکان یک مسمومیت خونی به نام  تاکسمی وجود دارد .

 اضافه وزن ایده آل در دوران بارداری

معمولا در دوران بارداری اضافه وزن ایده آل بین 7 تا 15 کیلو میباشد  ، این مقدار دقیق نیست و برای هر فرد متناسب با بدن او تغییر می کند ، اما بهتر است سعی شود که اضافه وزن حدود این مقادیر باشد تا جنین بتواند به اندازه کافی از مواد مغذی استفاده و رشد کند . معمولا زنانی که قبل از بارداری با کمبود وزن مواجه هستند دیرتر از بقیه افراد شروع به اضافه وزن میکنند و در اکثر مواقع اضافه وزن آنها از سه ماه دوم شروع می شود .زنان بارداری که اضافه وزن حدود 10 تا 20 در صد دارند زیاد نگران اضافه وزن خود هستند اما باید این نکته را بدانند که رژیم در دوران بارداری به  هیچ عنوان مجاز نمی باشد .دلیل مجاز نبودن رژیم در دوران بارداری این است که جنین نمی تواند از ذخایر چربی بدن مادر استفاده کند به همین دلیل در صورت رژیم گرفتن مواد مغذی به بدن جنین نمی رسد .

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

عاطفه عباس زاده

عاطفه عباس زاده هستم ،فوق لیسانس هوش مصنوعی . در زمینه تولید محتوای متنی فعالیت دارم و هر روز تلاش میکنم که مطالب جدید را در حوزه کاری و مطالب مورد علاقه ام‌ یاد بگیرم .

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *