فیروزه نیشابور
بازدید 453
0

آشنایی با مرغوب‌ترین فیروزه جهان ، فیروزه نیشابور

در این مقاله در مورد مرغوب‌ترین فیروزه جهان صحبت میکنیم و شما را با آن آشنا میکنیم که این لقب تنها به فیروزه‌ای که در مشهد و نیشابور استخراج شده است اطلاق می‌شود. فیروزه مشهد یکی از کمیاب ترین و مرغوب ترین سنگ های جهان برای صادرات و استفاده می‌باشد.

هنر فیروزه تراشی در مشهد

یکی از هنرهایی که در مشهد قدمت چند هزار ساله دارد؛ هنر فیروزه تراشی می‌باشد. به خاطر اینکه مشهد به شهر نیشابور که معدن فیروزه می‌باشد، نزدیک است از گذشته معدن فیروزه تراشی بوده است؛ همان طور که فیروزه‌ای ایران در جهان جز مرغوب‌ترین نوع فیروزه عرضه می‌شود، فیروزه تراشی ایران نیز حرف اول را در جهان میزند. تا جایی که هنر صنایع دستی مشهد توسط شورای جهانی به عنوان شهر گوهر سنگ جهانی نام‌گذاری شد.سنگ فیروزه از جمله سنگ‌هایی است که از عهد باستان تا کنون مورد توجه بوده است. این علاقه را میان  کتیبه داریوش دید که دران زمان سنگ فیروزه به احسائین معروف بود است؛ دستور می‌دهند برای تزیین و ساخت تخت پادشاهی از خوارزم برایان سنگ فیروزه تهیه کنند. ناگفته نماند که به جز داریوش، کوروش و تمام پادشاهان آرزوی داشتن سنگ فیروزه را داشته‌اند و از آن به عنوان هدیه و پیش کشی از طرف آن‌ها به حاکمان وقت ارسال می‌شد.سنگ فیروزه از جمله سنگ‌هایی است که در طول زمان از نظر زیبایی زبانزد بوده است و همیشه از آن داستان‌هایی نقل شده است که دست به دست و دهان به دهان نقل شده است و تا به امروز نیز گفته می‌شود.

 

اسامی سنگ فیروزه

همان طور که در قسمت قبل گفته شد، د رعهد باستان به سنگ فیروزه سنگ احسائین می‌گفتند. نام‌های دیگری که روی این سنگ با ارزش نهاده شده است می‌توان به پیروزه نیز اشاره کرد.در زبان فارسی به دلیل اینکه این سنگ را نشان پیروزی می‌دانستند به آن پیروزه می‌گفتند که معربان همان فیروزه نامیده می‌شود.سنگ فیروزه در زبان لاتین هم جایی برای خود گشوده است و که به آن turquoise گفته می‌شود که به معنای سنگ ترکی می‌باشد. دلیل نام‌گذاری ان به این اسم، این است که سنگ فیروزه ایران از راه ترکیه وارد می‌شده است.

معرفی فیروزه شهر نیشابور

فیروزهٔ نیشابور قدمت پنج هزار ساله دارد که با هنر فیروزه تراشی هنرمندان خراسانی این اسم را به نام خود ثبت کرده است. سالیان دراز است که از فیروزه به خاطر زیبایی و خواصی که دارد در بین مردم و اشراف توجه خاصی را نسبت به خود جلب کرده است.در شهر نیشابوری معدنی مختص به سنگ فیروزه‌ای موجود می‌باشد که جنس فیروزه آن از کیفیت بسیار بالا و رنگان با کیفیت‌ترین رنگ فیروزه می‌باشد.در شادیاخ نیشابور ایرانیان اسکلتی را یافتند که کمربندی تراشیده و ساخته شده از فیروزه داشت قدمتان اسکلت به چهار هزار و پانصد سال پیش می‌رسید که احتمال اینکه هنر فیروزه تراشی د ران زمان نیز قدمت داشته است به وضوح مشخص می‌باشد.

انواع فیروزه نیشابور

فیروزه نیشابور که در زمره بهترین نوع فیروزه‌ها دسته بندی شده است و طرفداران خاص و عام زیادی دارد از نظر کیفیت به چهار دسته تقسیم می‌شود که بعد از فیروزه عجمی به شرح زیر است:

  • فیروزه عربی
  • فیروزه توفال
  • فیروزه توفال سفید رنگ
  • فیروزه توفال نیم رنگ

در دسته بندی کلی فیروزه به دو دسته تقسیم می‌شود:

  • فیروزه‌ای که در بدون وجود رگه و نداشتن ناخالصی باشد مانند فیروزه عجمی
  • فیروزه‌ای که دارای ناخالصی و رگه است مانند فیروزه شجری

سوغاتی گرانبها، ارمغان شهر مشهد

اگر شما مسافر شهر مشهد هستید و دوست دارید برای عزیزان خود ارمغانی لایق و زیبا تهیه کنید. بدون کوچکترین تردیدی می‌توان گفت که فیروزه یکی از بهترین سوغاتی‌هایی است که می‌توانید برای عزیزان خود تهیه کنید؛ چون هیچ کجای ایران نمی‌توانید فیروزه‌های خوش تراش و زیبا را پیدا کنید جز در شهر مشهد و نیشابور.سنگ فیروزه به دست هنرمندان خراسانی در قالب گردنبند، انگشتر؛ گوشواره و دستنبدهای زیبا بافت می‌شود. حتی می‌توان این سنگ زیبا را در هنرهای دیگر دستی این هنرمندان مشاهده کرد مانند: فیروزه کوبی، حکاکی روی فیروزه و تابلو فیروزه. که زیبایی این سنگ با ارزش را بیشتر به رخ خواهد کشید.بهترین محلی که می‌توانید در شهر مشهد انتخاب کنید برای یافتن تزیینات و زیور آلات فیروزه‌ای اطراف حرم می‌باشد بخصوص شما در بازار امام رضا به راحتی نمی‌توانید در انواع مدل‌های مختلف این سنگ گران بها را در انواع زیور آلات و تزیینات پیدا کنید.

 

چگونگی تشخیص فیروزه نیشابور اصل

در تمام کشور و معادن فیروزه که د رحال استخراج این سنگ هستند؛ نیشابور به دلیل اینکه یکی از با کیفیت‌ترین و خوش رنگترین فیروزه‌ها را در دل خود جای دارد مطرح شده است و به همین علت قیمت فیروزه نیشابور بالاتر از فیروزه سایر شهرها هست.اکنون در بازارها به حدی سنگ فیروزه‌ای زیاد شده است که قادر نیستید تشخیص بدهید که کدام‌یک از این سنگ‌ها، فیروزه نیشابور است. به همین خاطر در وهله اول بهتر است به سراغ فروشنده و مرکز خریدی بروید که قابل اعتماد است و می‌توانید سنگ اصل را از آن تهیه کنید. به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتماً از خرید خود فاکتور تهیه کنید تا در صورتی که فیروزه خریداری شده اصل نبودان را برگردانید.اگر به تنهایی وارد بازار شدید و قصد خرید فیروزه را داشتید به نکاتی که در زیر مطرح می‌کنیم توجه کنید:

  • به رنگ فیروزه توجه کنید.
    فیروزه اصل نیشابور نسبت به بقیه سنگ‌های فیروزه‌ای رنگی ملایم‌تر دارد و به خاطر داشته باشید که فیروزه اصل به هیچ عنوان به طور یک دست آبی نمی‌باشد و درون خود لایی از ترکیبات معدنی دارد.
  • یکی دیگر از مشخصه‌های سنگ فیروزه اصل نیشابور داشتن رگه‌هایی از سنگ در پشت فیروزه است که نشان از اصل بودشان است.

و در کلام آخر این نشانه‌هایی که گفته شد در سنگ‌های فیروزه‌ای آمریکایی و دامغان و.. نیز وجود دارد. تنها این نشانه‌ها می‌تواند به شما کمک کند که مطمئن شوید این سنگ می‌تواند جز سنگ‌های فیروزه‌ای نیشابور نیز باشد. ولی هر گاه قصد داشتید که پول بالایی برای خرید این سنگ قیمتی پرداخت کنید حتماً یک شخص وارد و خبره را با خود همراه کنید.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

پریسا شهسواری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *