خواص سیر
بازدید 127
0

خواص سیر ، آشنایی با خواص شگفت انگیز دارویی سیر

سیر یکی از گیاهانی است که از گذشته به علت خواص دارویی فوق العاده اش مورد استفاده قرار می گرفته است. سیر برای درمان طیف زیادی از بیماری ها و مشکلات پزشکی مفید و مؤثر می باشد. امروزه با انجام تحقیقات بسیاری از این تاثیرات و خواص سیر اثبات شده است. در این مقاله قصد داریم شما را با تعدادی از خواص سیر و اثرات درمانی آن برای بهبود سلامتی بدن آشنا کنیم.

  1. دارای خواص دارویی

سیر به عنوان یکی از ترکیبات بسیار مهم در آشپزی به کار می رود. این گیاه با طعم خاص و بوی تند، در سراسر جهان کشت شده و مورد استفاده قرار می گیرد. گرچه در زمان های گذشته از خواص سیر برای درمان بیماری ها استفاده می کردند. این گیاه به علت خواص دارویی اش در تمدن های قدیمی بسیار محبوب بوده است. امروزه دانشمندان بیشتر خواص سیر را مربوط به ترکیبات گوگردی آن می دانند. یکی از معروف ترین ترکیبات گوگردی آن، آلیسین است که در سیر تازه وجود دارد. این عنصر به صورت موقت در زمانی که سیر را تازه برش داده اید در آن وجود دارد.

  1. بسیار مغذی و کم کالری

خواص سیر در مواد مغذی بسیار زیاد آن خلاصه شده است. یک حبه سیر حاوی:

منگنز: 2 درصد از نیاز روزانه

ویتامین B6: 2 درصد از نیاز روزانه

ویتامین C: 1 درصد از نیاز روزانه

سلنیوم: 1 درصد از نیاز روزانه

فیبر: 0.6 گرم

همچنین سیر دارای مقادیری از کلسیم ، مس ، پتاسیم ، فسفر ، آهن و ویتامین B1 می باشد. علاوه بر این ها دارای 4/5 کالری ، 0.2 گرم پروتئین و 1 گرم کربوهیدرات است. در واقع سیر حاوی کمی از هر چیزی است که بدن به آن نیاز دارد.

  1. با بیماری مبارزه می کند مخصوصا سرماخوردگی

خواص سیر باعث می شود که سیستم ایمنی بدن به سرعت تقویت شود. تحقیقات نشان داد مصرف سیر یا مکمل های آن باعث کاهش ابتلا به سرما خوردگی تا 63 درصد می شود. همچنین طول دوران بیماری و علائم سرماخوردگی با مصرف سیر تا 70 درصد کاهش پیدا کرد و از 5 روز به 1.5 روز رسید. پس اگر شما هم دائما به سرما خوردگی مبتلا می شوید مصرف سیر را به شما توصیه می کنیم.

  1. ترکیبات سیر باعث کاهش فشار خون می شوند

بیماری های قلبی عروقی و سکته های قلبی یکی از بزرگترین دلایل مرگ و میر در جهان است. بالا بودن فشار خون یکی از مهم ترین دلایل ابتلا به این بیماری ها محسوب می شود. از مهم ترین خواص سیر می توان به پایین آوردن فشار خون اشاره کرد. تحقیقات نشان داد که مصرف سیر و مکمل های آن به اندازه ی مصرف دارو Atenolol برای کاهش فشار خون مفید و مؤثر است. مصرف مکمل ها باید در دوز های بالا باشد یا 4 حبه سیر به صورت روزانه مصرف شود.

  1. باعث کاهش کلسترول خون می شود

یکی دیگر از خواص سیر تاثیر گذاری آن بر روی سطح کلسترول خون است. مطالعات بر روی افرادی با کلسترول خون بالا نشان داد که مصرف سیر بین 10 تا 15 درصد کلسترول موجود در خون آن ها را کاهش داد. همچنین قابل ذکر است که سیر بر روی میزان کلسترول خوب خون تاثیر نمی گذارد.

  1. سیر دارای آنتی اکسیدان است و از بیماری آلزایمر پیشگیری می کند

آسیب اکسیداتیو از رادیکال های آزاد باعث سرعت بخشیدن به روند پیری می شود. از مهم ترین خواص سیر وجود آنتی اکسیدان هایی در آن است که مکانیزم دفاعی را در برابر رادیکال های آزاد به کار می اندازد. نشان داده شده است که مقادیر زیاد مکمل های سیر باعث افزایش آنزیم های آنتی اکسیدانی در انسان می شود و همچنین استرس اکسیداتیو را در افرادی که فشار خون بالا دارند به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. اثرات ترکیبی در کاهش کلسترول و فشار خون ، و همچنین خواص آنتی اکسیدانی ، ممکن است خطر ابتلا به بیماری های مشترک مغز مانند آلزایمر و زوال عقل را کاهش دهد.

  1. باعث افزایش طول عمر می شود

با توجه به اثرات بسیار مفید این گیاه بر روی مغز و قلب، خواص سیر می تواند به افزایش طول عمر شما کمک کند. همچنین این واقعیت که سیر می تواند با بیماری عفونی مقابله کند نیز یک عامل مهم است ، زیرا اینها علل شایع مرگ به ویژه در افراد مسن یا افراد دارای سیستم ایمنی با اختلال عملکردی است.

  1. می تواند باعث سلامت استخوان ها در زنان شود

مطالعات جوندگان نشان داده اند که سیر با افزایش استروژن در زنان می تواند ریزش استخوان را به حداقل برساند. یک مطالعه در زنان یائسه نشان داد که یک دوز روزانه عصاره خشک سیر (برابر با 2 گرم سیر خام) به طور قابل توجهی کمبود استروژن را کاهش می دهد. این نشان می دهد که این مکمل ممکن است اثرات مفیدی بر سلامت استخوان در زنان داشته باشد. مواد غذایی مانند سیر و پیاز همچنین ممکن است تأثیرات مفیدی بر آرتروز داشته باشند.

  1. سم زدایی بدن

مصرف سیر در دوزهای زیاد به علت وجود ترکیبات گوگرد می تواند از آسیب اندام در برابر سموم فلزات سنگین جلوگیری کند. یک مطالعه چهار هفته ای بر روی کارمندان یک کارخانه باتری ماشین (قرار گرفتن در معرض بیش از حد سرب) نشان داد که سیر 19 درصد باعث کاهش سطح سرب در خون می شود. همچنین بسیاری از علائم بالینی مسمومیت ، از جمله سردرد و فشار خون را کاهش می دهد. هر روز مصرف سه دوز سیر حتی بهتر از داروی D- پنی سیلامین در کاهش علائم مؤثر است.برای هزاران سال ، اعتقاد بر این بود که سیر دارای خواص دارویی است. علم اکنون آن را تأیید کرده است.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

سینا خانی

سینا خانی هستم، رشته ی کامپیوتر و از یادگیری مطالب جدید و تاپیک های روز دنیا لذت می برم. و با نوشتن مقاله می تونم اطلاعات رو با دیگران به اشتراک بذارم و از این طریق به انسان های دیگه کمک کنم.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *