کاربردهای هوش مصنوعی در آموزش
بازدید 210
0

کاربردهای هوش مصنوعی در آموزش – مثال های دنیای واقعی

کاربردهای هوش مصنوعی در آموزش ، در کلاس درس نیز حضور یافته است. قدم بعدی طبیعتا این است که از وایت بردها و تخته های سیاه یا سفید کلاس، چک لیست حضور و غیاب و ارائه اسلاید حرکت کنیم. مدت های زیادی از روزهایی که بحث های داغی گیرامون این که آیا باید از هوش مصنوعی استفاده کرد یا نه گذشته است. از این مسائل که ربات های هوش مصنوعی و آموزگاران  مجازی ممکن است جای معلمان انسانی را بگیرند. به لطف مزایا واثربخشی بسیار زیاد این فناوری، فناوری های هوش مصنوعی راه خود را به کلاس های درس باز کرده اند. بر اساس مطالعه ای که توسط اخبار مدرسه الکترونیکی eSchool News انجام شده است، تا سال 2021 کاربرد هوش مصنوعی در آموزش و یادگیری تا 47.5 درصد افزایش خواهد یافت. بیایید برخی از مهمترین کاربردهای هوش مصنوعی در آموزش را با هم بررسی کنیم و چندین مورد موفقیت آمیز از کاربرد هوش مصنوعی در آموزش  را که توانسته اند دراین فضا موفق عمل کنند مورد مطالعه قرار دهیم.

ارزیابی و گزارش دهی عملکرد 

 

آیا می دانید که تقریبا نیمی از زمان معلم و آموزگار به طور متوسط صرف ارزیابی نتایج آزمون ها، دادن بازخورد، و در بسیاری از موارد تجزیه و تحلیل و گزارش دهی عملکرد دانش آموز می شود؟ تصور کنید این میزان از حجم کار اداری از روی دوش معلم برداشته شود تا بتواند همه زمان خود را صرف کاری که باید انجام دهد نماید، یعنی کلاس را برگزار کند و بر دانش آموزان نظارت داشته باشد.

قبل از هوش مصنوعی ، بیشترین جایی که فناوری توانست برای آن قسمت کاری انجام دهد در فضای ارزیابی آزمون بود، که با مسائلی چون آزمون های مختلف و چند گزینه ای سرو کار داشت. منطق درجه بندی می تواند این مفاهیم برنامه نویسی پایه را حل کند. اما درباره آزمون های تشریحی، مقاله ها، دیاگرام ها، کدها، نقاشی ها، و یا … چطور؟ معلمان یا مدرسان هیچ گزینه ای نداشتند جز این که باید تک به تک کار ها را مورد ارزیابی قرار می دادند و بازخورد هر کدام را آماده می کردند. این جا، جایی است که هوش مصنوعی وارد شده است.

از دیگر کاربردهای هوش مصنوعی در آموزش به عنوان نمونه گرادیسکوپ، یک الگوریتم در حال ظهور و ابزار ارزیابی آزمون مبتنی بر هوش مصنوعی است که می توان به آن اشاره کرد. شبیه دیگر ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی که اینک در حال دسترس است، گرایسکوپ با توانایی خواندن و تجزیه وتحلیل پاسخ های آزمون در شکلی فراتر از آزمون های چهار گزینه ای وارد عرصه شده است. این ابزار، به صورت خودکار و اتوماتیک نتایج دیجیتالی شده را با پاسخ های درست مقایسه کرده و به هر کدام نمره ای از پیش تعیین شده اختصاص می دهد.

در مواردی  که هوش مصنوعی نتواند پاسخ را درک کند، معمولا به معلم هشدار داده می شود و او می تواند به صورت دستی موارد را مورد بررسی قرار دهد.

جالب تر این که این ابزارهای مبتنی بر هوشمند مصنوعی می توانند:

به دانش آموز در یک سطح با جزییات، فیدبک و بازخورد بدهند که نشان می دهد در کدام موارد ضعیف عمل کرده است و نیاز به تلاش بیشتری دارد. این نوع کاربرد هوش مصنوعی در آموزش، نه تنها باعث صرفه جویی زمان معلم در ارزیابی عملکرد دانش آموز می شود بلکه سطح کیفی فیدبک و بازخورد را نیز بهبود می بخشد.

یادگیری شخصی سازی شده با بازخوردهای فوری 

یکی دیگر از کاربردهای هوش مصنوعی در آموزش این است که امکان استفاده از یادگیری شخصی سازی را فراهم می کند. همه ما در کلاس هایی بوده ایم که برنامه درسی و سرعت تدریس برای 80 درصد دانش آموزان تنظیم شده است. همیشه گروهی شامل 10 درصد از دانش آموزان درس را با سرعت زیادی می گیرند و 10 درصد از دانش آموزان مشکلاتی در یادگیری با سرعت مرسوم تدریس در کلاس درس داند. در تدریس سنتی، معلم معمولا دادن تکلیف اضافی یا کار تحقیقی برای این گروه ها و یا ترفندهای دیگر سعی می کنند تعادل را برقرار نمایند. با این حال همواره نمی توانند در این زمینه موفق باشند.

هوش مصنوعی، مسیر طولانی ای را طی کرده است که بتواند تجربه یادگیری شخصی سازی شده را برای هر دانش آموز امکان پذیر سازد. ربات های چت یا Chatnbots از مهمترین و برجسته ترین این برنامه ها هستند. قادر ساختن دانش آموز تا بتواند در فضای خودش یاد بگیرد با این نحوه  کاربردهای هوش مصنوعی در آموزش امکان پذیر شده است. این برنامه ها به دانش آموزان کمک می کند تا از حداکثر توان خود استفاده نمایند و از کمک کافی برخوردار شوند که این کمک ها می تواند به شکل  برنامه های آموزشی، ارائه نکات و بازخورد فوری ارائه شود.

بیایید نگاهی به چت بات یا ربات چت دولینگو بیندازیم. این چت بات از مسیر سنتی آموزش فاصله گرفته است. این برنامه که به خوبی و موثر با الگوریتم های هوش مصنوعی یکپارچه شده است می تواند به ربات کمک کنند تا ورودی کاربر را با درک کامل بافت وی بشناسد و در همان بافت به وی بازخورد نشان دهد.

تسهیل کننده های مجازی

 

در حالی که بسیاری از پلت فرم های هوش مصنوعی به صورت ویژه برای نمره دهی و بازخورد اتوماتیک و خودکار طراحی شده اند، چندین سیستم کلاس درس وجود دارد که کل یادگیری و تجربه تدریس با استفاده از هوش مصنوعی در آن انجام می شود.

  • جدا از درجه بندی آزمون، این دستیاران مجازی می توانند:
  • حضور و غیاب دانش آموز را بررسی کنند
  • بر رفتارهای کلاس نظارت داشته باشند
  • کلاس را رصد کنند
  • تمرین های شخصی سازی شده را طراحی و توزیع نمایند

کاربردهای هوش مصنوعی در آموزش به معلمان کمک می کند تا طرح درس را بر اساس هر دانش آموز و متناسب با وی تهیه نمایند. دیگر ویژگی ها باید از داده کاوی بهره بگیرند تا از نتایج تست، قسمت هایی را که هر دانش آموز مشکلاتی در این زمینه داشته است کشف کنند و سپس باعث شوند معلم برروی قسمت هایی که دانش آموز در آن ها ضعیف تر عمل کرده است متمرکز شود و اگر قرار است با دانش آموز کار شود بر روی همین قسمت ها با او تمرین شود.در این مقاله راجع به کاربرد های هوش مصنوعی در آموزش خواندیم. در مقاله دیگری در همین سایت به کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت بیمه پرداخته شده است که می توانید در صورت داشتن علاقه، آن را نیز مطالعه نمایید.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

فاطمه پناهی

فاطمه تقی پناهی هستم. کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی. علاقه مند به حوزه های فن آوری، دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی شبکه های اجتماعی هستم. دوست دارم در جریان آخرین رویدادها و اخبار این حوزه ها قرار بگیرم و مقالات این حوزه را بخوانم و با شما به اشتراک بگذارم.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *