بازدید 168
0

کریسپر آف فناوری ویرایش ژن جدید

کریسپر آف: فناوری ویرایش ژن جدید که توسط محققین MIT معرفی شده

سیستم ویرایش ژن CRISPR-Cas9 طی دهه گذشته،  تحول بزرگی در مهندسی ژنتیک ایجاد کرده است و به دانشمندان اجازه می دهد تا تغییرات هدفمندی را در DNA موجودات ایجاد کنند. در حالی که این سیستم می تواند به طور بالقوه در درمان انواع بیماری ها سودمند باشد، اما شامل برش رشته های DNA  است که منجر به تغییرات دائمی در ماده ژنتیکی سلول می شود.کریسپر آف فناوری ویرایش ژن جدید محققین MIT

به تازگی ( 9 آوریل)  مقاله ای در ژورنال cell منتشر شده است که  یک فناوری ویرایش_ژن جدید به نام CRISPRoff را شرح میدهد. این تکنیک محققان را قادر می‌سازد که بیان ژن را با اختصاصیت بالایی کنترل کنند، در حالی که توالی DNA بدون تغییر باقی خواهد ماند. این روش که  توسط جاناتان ویسمن ، استادیار دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو ، لوک گیلبرت ، جیمز نوئیز و همکارانش طراحی شده است،  به قدری پایدار است که پس از صدها تقسیم سلولی به ارث میرسد و همچنین کاملاً قابل برگشت است.

ویسمن، استاد زیست شناسی در MIT و محقق انستیتوی پزشکی هوارد هیوز می گوید:  «داستان مهم اینجاست که ما اکنون یک ابزار ساده داریم که می تواند طیف گسترده ای از ژن ها را خاموش کند.ما می توانیم این کار را برای چندین ژن بصورت همزمان و بدون وارد شدن آسیب به DNA ، با همگنی زیاد و به طریقی انجام دهیم که قابل برگشت باشد. این یک ابزار عالی برای کنترل بیان ژن است.»

این پروژه در سال 2017 توسط  «آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی» برای ایجاد ویرایشگر ژن برگشت پذیر تأمین مالی شد. گیلبرت ، نویسنده ارشد ، می گوید:  «چهار سال از اعطای کمک مالی اولیه میگذرد  و CRISPRoff سرانجام همانطور که در داستان علمی تخیلی پیش بینی شده بود عمل می کند.دیدن اینکه در عمل خیلی خوب کار می کند هیجان انگیز است.»

روش کلاسیک CRISPR-Cas9 از یک پروتئین برش دهنده DNA به نام Cas9 که در سیستم ایمنی باکتریایی وجود دارد، استفاده می کند. این سیستم توسط یک RNA راهنما به محلی که پروتئین های Cas9 باید شکاف های کوچکی را در رشته DNA ایجاد کنند، هدایت می‌شود.
از آنجا که در این روش توالی DNA تغییر می یابد ، بنابراین دائمی است. به علاوه ، وابستگی به مکانیسم های ترمیم سلولی “داخلی” به این معنی است که محدود کردن نتیجه به یک تغییر مطلوب واحد دشوار است.

بنابراین  محققان به فکر توسعه نوع جدید از ویرایشگر ژن افتادند: تکنیک جدیدی که توالی DNA را تغییر ندهد، اما شیوه خواندن آن در سلول را تغییر دهد. کریسپر آف: فناوری ویرایش ژن جدید که توسط محققین MIT کریسپر آف: فناوری ویرایش ژن جدید که توسط محققین MIT کریسپر آف: فناوری ویرایش ژن جدید که توسط محققین MIT کریسپر آف: فناوری ویرایش ژن جدید که توسط محققین MIT کریسپر آف: فناوری ویرایش ژن جدید که توسط محققین MIT کریسپر آف: فناوری ویرایش ژن جدید که توسط محققین MIT کریسپر آف: فناوری ویرایش ژن جدید که توسط محققین MIT کریسپر آف: فناوری ویرایش ژن جدید که توسط محققین MIT کریسپر آف: فناوری ویرایش ژن جدید که توسط محققین MIT کریسپر آف: فناوری ویرایش ژن جدید که توسط محققین MIT

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

ساعدی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *