نقد تحلیل انیمه حمله به تایتان
بازدید 919
۲

نقد تحلیل انیمه حمله به تایتان

نقد تحلیل انیمه حمله به تایتان

سریال Attack on titan(حمله به تایتان) در سال 2013  و محصولی از کشور ژاپن است .این انیمه در ژانر:ماجراجویی، اکشن و فانتزی سیاه می باشد و در قالب 75 قسمت در چهار فصل ساخته شده است، هر قسمت این انیمه 24 دقیقه است و خبر ها حاکی از ان است که فصل پنجم اخرین فصل ان خواهد بود.نقد تحلیل انیمه حمله به تایتان
حمله به تایتان ها یک سریال انیمه ا­ی چهار فصلی است که فصل چهارم آن در حال پخش می باشد.این انیمه ژاپنی، حرف های بسیار بزرگ و مهمی دارد که باعث شده است، ماهیت محتوایی ان بسیار استثنایی باشد.به شکلی که اگر به دیالوگ­ها و فرامتن این انیمه دقت نکنید، درواقع نیمی از محتوای ان را درک نخواهید کرد، این انیمه به اصلی ترین تفکرات بشر در طول تاریخ چنگ می زند و از عرفان تا فلسفه را به چالش می کشد.
دوستانی که این انیمه را دیده اند مطمئنا از این مطلب لذت بیشتری خواهنند برد.به دوستانی هم که هنوزموفق به دیدن این سریال نشده اند پیشنهاد می کنم شروع کنید و از دیدن این انیمه لذت ببرید، من به شما قول می­دهم، ذهن شما را به چالش خواهد کشید.
این مطلب حاوی کمی اسپویل داستان است، این مقدار اسپویل تاثیر انچنانی در عدم جذابیت سریال نخواهد داشت.

سریال Attack on titan(حمله به تایتان)

سریال Attack on titan(حمله به تایتان)

برسی اسم کارکتر های Attack on titan(حمله به تایتان)

ارن: یک اسم ترکی به معنای قدیس یا انسان مقدس است.
یگر: یک شهرت باستانی در منطقه وست­ فالن­ آلمان بوده که معنای شکارچی خردمند و قوی است.
نکته: به تقدس ارن در داستان دقت کنید، همچنین ماهیت تایتان ارن را نیز فراموش نکنید.
میکاسا: ریشه ژاپنی دارد و در زبان باستانی به  معنای هدیه قدرت است.در زبان مدرن نیز به معنای زیبایی و شکوفه­ گل است.
آکرمن: یک شهرت باستان آلمانی به معنای کشاورزی و شخم زدن زمین زراعتی است.
نکته: به هدیه یا قدرت درون میکاسا دقت کنید، همچنین فراموش نکنید که آکرمن ها به کمک تایتان مادر آمدند تا درون دیوارها، زندگی را آغاز کنند.
آرمین: مخفف نام آرمینوس است، او یک شاهزاده باهوش آلمانی بوده که در اکثر نبردها بادانایی خود، برنده جنگ می شده است.ارمین و ارمینوس هردو ریشه­ای یکسان به معنای کل یا جهان دارند.
آرلرت: یک شهرت باستانی آلمانی از زمان آنگلوساکسون است که به عقاب و حاکم اشاره دارد.(حاکمی با چشمان عقاب)
نکته: به توانایی های آرمین در نبردها دقت کنید، همچنین چشمان تیزبین اون در داستان را فراموش نکنید.
راینر: یک لغت آلمانی است که معادل راگنار در زبان اسکاندیناوی می باشد و به معنای مشاورجنگ یا هدایت کننده­ی جنگ می باشد.
براون: یک شهرت پرکاربرد، به معنای رنگ قهوه ای در کشور آلمان است، المانی هایی نازی که در دوره­ی جنگ جهانی دوم، به برتربودن خود باور داشتند بیشتر از این شهرت استفاده می کردند.
نکته: به ماموریت­او و مشاوره­ای که به دو دوستش می داد، دقت کنید.
برتولت: یک اسم آلمانی دیگر است که هم به معنی قدرت درخشان و هم به معنی رهبر مشهور می باشد.
هوور: یک شهرت پرکاربرد در آلمان است که به کشاورزان زمین های کوچک گفته می شود(کشاورزان ساده و کم درامد)
نکته: به تضادمعنایی اسم و شهرت دقت کنید و همچنان جدال درونی این شخصیت در داستان را فراموش نکنید.
اروین: ریشه ان لعت آلمانی Hariwini است که Hari به معنای ارتش و Winiبه معنای دوست، اروین را دوست محترم نیز معنا می کنند.
اسمیت: از شهرت اشمیت سرچشمه گرفته است، یک شهرت معروف آلمانی که به خانواده های آهنگر گفته می شود.در زمان آنگلوساکسون، تنها خانواده ای که در برابر ناعدالتی ها اعتراض می کردند،اشمیت ها بودند.
نکته:به دوستی اروین با نیروهای ارتش در بخش های مختلف دقت کنید،همچنین کودتا را نیز در راستای ناعدالتی های فراموش نکنید.

دیوار ها چگونه ساخته شدند؟

سه دیوار مشهور انیمه سریال Attack on titan(حمله به تایتان ها) ، توسط صدوچهل ­وپنجمین پادشاه ­الدیا ساخته شده است.نام او کارل فریتز بود، این پادشاه که وارث تایتان مادر بوده است.برای خاتمه­ ی جنگ مابین الدیایی ها و مارلی ها، نوادگان ­الدیایی خود را به جزیره­ ی پارادایس برد و سه دیواربزرگ و بلند را برای محافظت از انها ساخت، دیوارهایی که بعدا مشخص شد، از تایتان های غول­پیکر ساخته شده­ اند.

اتک ان تایتان

اتک ان تایتان

یمیر فریتز و سه دخترش؟

کارل فریتز در واقع یکی از نوادگان اولین تایتان، یعنی یمیر فریتز بوده است، اوسه دیوار را به نام دختران یمیرنام­گذاری میکند، اما  سرگذشت این سه دختر چیست؟ یمیرفریتز ابتدا کنیز پادشاه ­الدیا بود، بعد از اینکه یمیر درون درخت زندگی ، پنهان می شود، راز زندگی را لمس می کنند و به یک تایتان تبدیل می­شود.او کمک به الدیایی ­ها را شروع می­کند و با پادشاه ­الدیا نیز ازدواج می کند،آن دو صاحب سه دختر می شوند، دخترانی با نام­های: ماریا، رز و شینا.

پیدایش نه تایتان

در سیزدهمین سالی که یمیر فریتز به تایتان تبدیل شده بود، طی یک ترور نافرجام، جان پادشاه را نحات می دهد اما خودش می­میرد، از همین رو، هر وارث تایتان، تنها می تواند سیزده ­سال حامل تایتان خودش باشد.
پادشاه ­الدیا حالا که بقای حکومت خود را در خطر می دید، دخترانش را اجبار میکند تا بدن مادر خود را بخورند و سپس به فرزند آوری مشغول شوند.اودر واقع می­خواست ، قدرت تایتان ها درقوم الدیایی ­ها باقی بماند و این چرخه نیز، باعث بوجود امدن نه تایتان هوشمند شد.

تحلیل انیمه حمله به تایتان

تحلیل انیمه حمله به تایتان

ماریا:بیرونی ترین دیوار

ماریا بزرگترین دختر یمیر بود که کارل فریتز 1800 سال بعد، نام بیرونی ترین دیوار را به یاد او ماریا گذاشت. اما ماریا چه معنایی دارد؟ماریا یکی از رایج ترین اسم های یونانی است که بعد از ظهور مسیحیت، یادآور مادرعیسی مریم است، اما این نام،ریشه­ های باستانی تری نیز دارد، ماریا ریشه یونانی به نام ماریام دارد و این نام نیز ریشه ای عبری به نام ایام دارد، اما ایام به چه معناست؟

یک تمثیل پنهان مفهومی

نام ایام اشاره به دریای تلخی دارد. دریای تلخی در زمان یونان باستان، به افرادی گفته می­شد که احساسات خشم و رنجش عمیقی را درون خود احساس می کردند، سرچشمه­ ی احساسات این افراد رویدادهایی در گذشته بود و برای مقابله با این خشم و رنجش، از همه کس و همه چیز دور می شدند.انها را افرادی کینه­ ای و گوشه گیر می­دانستند، که برای دوری از مردم، به جزایر کوچک یونان پناه می­بردند.یونان نزدیکه به 6هزار جزیره دارد.به تصمیم کارل فریتز و به زندگی اوری ریس در داستان دقت کنید.

 رز: دیوار میانی

رز دختر دوم یمیر بود که کارل فریتز 1800 سال بعد، نام دیوار میانی جزیر پارادایس را به یاد او، رز گذاشت.اما رز چه معنایی دارد؟لغت انگلیسی رز که بگل قرمز و معطر اشاره دارد، در واقع ریشه ای آلمانی دارد، نورمن های فرانسوی، لغت رز را جایگزین یک عبارت دو واژه ای باستانی آلمانی، به نام Hrodohaidis کردند، این عبارت از دو لغت افتخار و شخصیت تشکیل شده ایت، به نام گذاری دیوار میانی که شهر اصلی را دربرمی­گیرد، دقت کنید: شهری که نشان افتخار و شخصیت الدیایی هاست.

شینا درونی ترین دیوار

شینا جوان ترین دختر یمیر بود که کارل فریتز 1800 سال بعد،نام درونی ترین دیواررا به یاد او، شینا گذاشت.اما شینا چه معنایی دارد؟شینا یک اسم ژاپنی با ریشه هایی در هم تنیده در زبانهای متفاوت است.ریشه ای عبری به نام سیما دارد، از سویی دیگر ریشه­ای ایرلندی و اسکالتندی به نام سینا نیز دارد.نکته مهم اینجاست که معنای این اسم در ریشه ها با توجه به موضوع خداباوری به دو دسته تقسیم می شوند:
خداباورها، معنای این اسم را موهبت پروردگار و خداناباورها، معنای این اسم را گنج می­دانند.اما با توجه به داستان سریال، این نام گذاری، یکی از بهترین نام گذاری های مفهومی و کاملا مرتبط با محتوای این انیمه است.

ناحیه شیگان شینا:

شاید ریشه ­ی نام منطقه ­زندگی ارن یگر برای شما نیز جالب باشد.شیگان شینا در واقع ترجمه انگلیسی نام ژآپنی ژیگان شینا است.لغت ژیگان، ریشه ای آلمانی به نام سیگان دارد که یک لغت باستانی به معنای سقوط کردن است.شینا هم که درونی ترین دیوار شهر است. نام­گذاری این ناحیه، اشاره به دوخاندان آکرمن هاو قبیله شرقی دارد که در دورترین نقطه از خاندان پادشاهی، پشت دیوارها پنهان شده بوند و زندگی می­کردند، دو خاندانی که در مقابل اصلاح حافظه کارل فریتز مقاوم بودند و می توانستند باعث سقوط خانواده پادشاهی یا همان دیوار شینا باشند. تحلیل انیمه حمله به تایتان  تحلیل انیمه حمله به تایتان  تحلیل انیمه حمله به تایتان  تحلیل انیمه حمله به تایتان  تحلیل انیمه حمله به تایتان  تحلیل انیمه حمله به تایتان  تحلیل انیمه حمله به تایتان  تحلیل انیمه حمله به تایتان  تحلیل انیمه حمله به تایتان   تحلیل انیمه حمله به تایتان تحلیل انیمه حمله به تایتان  تحلیل انیمه حمله به تایتان

Attack On Titan: 10 Best Quotes Of Sasha | CBRساشا و غذا!!

ساشا بلوز یکی از دوستداشتنی ترین شخصیت­های انیمه حمله به تایتان است، دختری روستایی که ذاتا یک شکارچی است اما او یک ویژگی منحصربه بفرد نیز دارد، خدای او، هدف او، معبود او،نیاز او و رویای او چیزی نیست جز: غذا!!! ساشا دیوانه غذاخوردن است!
ساشا بلوز، غذا و غذاخوردن را دیوانه وار دوست دارد، این انیمه، تاکنون به تماشاگران خود ثابت نموده، اهداف محتوایی پنهانی دارد، پس باید درمورد اشتیاق سیری ناپذیر ساشا به غذا نیز،فکر کنیم و از مفهوم پنهان شده در این ویژگی داستانی که نسبتا طنزاست نیز مطلع شویم، اما واقعا چرا؟
نویسنده­ معروف ایرلندی جرج برناردشاو می گوید: هیچ عشقی، بی ریاتر از عشق به غذا وجود ندارد! میل به غذا خوردن، اگر با محدودیت همراه شود، می تواند به یک هدف بزرگ نیز تبدیل شود، هدفی دقیقا همچون ازادی برای یک زندانی!(به یادبیاورید، چه کسی به دنبال ازادی بود) اگر زندان، آزادی را از یک زندانی سلب می­کند، پس چه چیزی می تواند غذاخوردن را از یک انسان سلب کند؟بله درست است!فقر!!!
یکی ازوعده های ادیان مختلف به انسان در تعریف بهشت یا همان پارادایس سفره های رنگارنگ غذاست و چه جالب که ادیان، برای فقرا، وعده­ ی غذا دارند و برای ثروتمندان وعده های دیگر!
در انیمه حمله به تایتان نیز فرقه دیوار به مردمان خارج از دیوار سینا وعده­ی غذا می دهد!همچنین در قسمت اول از فصل سوم نیز، می­بینم : شخصی که غذا را در پارادایس پخش می کند، می تواند حتی جایگزین خدا باشد!
اگر قسمت دوم از فصل اول و تقسیم تکه های نان به اواره های دیوار ماریا را نیز بیاد بیاورید، این جمله ازگاندی را بهتر درک خواهید کرد: در جهان مردمانی گرسنه هستند که خدارا نمی توانند جز در یک تکه نان ببینند.
اما سوال مهمی که پیش می آید این است که، ساشا، شخصیت همیشه گرسنه، چرا تن به خدمت در ارتش می­دهد؟مکانی با جیره بندی غذا که مخالف شخصیت اوست! چرا نویسنده،او را راهی ارتش می­کند؟برای درک پاسخ این پرسش، باید شمارا با فیلسوفی سوئیسی به نام آلن دوباتن آشنا کنم، او می گوید:اجبار افراد به باهم غذاخوردن، یکی از موثرترین راه های افزایش رواداری است.
رواداری به زبان ساده یعنی”مدارا” یعنی هر اندیشه ای به اندیشه های دیگر، اجازه نفس کشیدن دهد، تا یک موفقیت مشترک حاصل شود!پس نویسنده، به درستی با استفاده از شخصیت ساشا و میل سیری ناپذیر او به غذاخوردن، مدارا در دسته­ی104 پیشاهنگ­های ارتش را به ارمغان اورده است.
ساشا دو ویژگی دیگر نیز دارد، او از چشمانی تیزبین و گوش هایی بسیارقوی بهره می برد! به این دو ویژگی، بیشتر دقت کنیم: چشمان تیزبین به او وجهه­ی یک شکارچی ماهر را می­دهد و گوش های قوی نیز، به اووجهه­ی شکاری زیرک را می دهد، بله او شکارچی است که به دنبال غذاست و همواره شکاری است که خود نیز نقش غذا را ایفا میکند!بارها در فصل سوم، ساشا را به عنوان شکار می بینیم که با قدرت شنوایی، هم خودش و هم دوستانش را از مهلکه نجات می­­ دهد.
حال برای درک بهتر شخصیت ساشا به این دو نکته دقت کنید،
یک: در لحظه مرگ این شخصیت، او فقط یک واژه را به زبان می اورد:گوشت!
بله!! گوشت و ساشا، دلیلی بر رواداری در گروه 104 ارتش بود و حالا با رفتن این شخصیت، نفاق، دودستگیو البته نفهمیدن حرف دیگری را به وضوح می بینیم!
دو: لحظه ای که ساشا با چشمان تیزبین خود گابی را می بیند، تصمیم می گیرد که نقش شکارچی را ایفا نکن و بی بینیم در نهایت نقش شکار را ایفا می­کند!او با ایفای نقش شکار، پایبندی خود را به یکسان بودن نشان می دهد و ثابت می کند شیطان پارادایس نیست.

تحلیل 9 تایتان هوشمند

همان طور که می دانید در انیمه­ی حمله به تایتان، 9 تایتان هوشمند وجود دارد که هریک ویژگی های منحصربه فردی دارند و هرکدام از این 9 تایتان نیز، قدرت های خود را از اولین تبدیل شونده، یعنی یمیر گرفته اند! این 9 تایتان، خود را اولاد یا اعقاب یمیر می دانند.
بعد از مرگ یمیر، جسمش توسط سه دخترش خورده می شود و اینگونه قدرت های یمیر به نسل های بعد از او منتقل میشود، اما آیا قدرت این 9تایتان، تنها نماد نیروهای بالقوه­ی جنگی است؟در این مطلب نگاهی ریزبینانه تر به ویژگی های منحصربه­فردی که هر تایتان هوشمند از یمیر به ارث برده است خواهیم داشت، ویژگی هایی که هر کدام، آینه­ای از شخصیت یمیر هستند!


تایتان بنیان­گذار

این تایتان همچون یک مادر است!بله،درست است! تایتان بنیان­گذار خصلت مادرانه­ ی یمیر را به ارث برده ­است، می تواند با همه الدیایی ­ها و تایتان­ها همچون یک مادر صحبت کند، به آنها دستور دهد و با آنها ارتباط برقرار کند!همچون یک مادر نیز، از مرگ فرزندانش دلگیراست و سوگند دوری از جنگ را اجرا می کند.


تایتان جانور

یمیر در طولزندگی انسانی خود، قبل از تبدیل شدن به تایتان،زندگی سخت و گاها حیوانی داشته است، تایتان جانور، خصلت حیوانی یمیر را به ارث برده است!  البته فراموش نکنید که انسان ها در سیر تکامل خود ریشه­های حیوانی نیز داشته اند و یمیر نیز، از این قاعده مستثنی نیست!


تایتان چکش جنگ

یمیر بعد از تبدیل شدن و به دست اوردن قدرت تایتانی خود، سازندگی بسیاری را برای مردم الدیا رقتم زد. او پل، جاده، مزارع و شهرهای بسیاری را ساخت! این توانایی سازندگی، به تایتان چکش جنگ، ارث رسیده است.


تایتان غول آسا

اندام عظیم الجثه این تایتان، نشان­ دهنده بزرگی و شکوه یمیر است! انفجار بزرگ و نابودکننده­ ی این تایتان نیز، نشان دهنده­ی نیروی عظیم نهفته در خشم یمیر است.


تایتان ارواره

همان طور که یمیر قدرت عظیمی در سازندگی داشته، قدرت تخریب بسیاری را نیز، از خود نشان داده که باعث تخریب شهرهای دشمن می شده ­است، این توانایی تخریب بالا در آرواره­ها و پنجه­های تایتان ارواره خود را نشان داده است!


تایتان مونث

خیلی واضح است که این تایتان زنانگی یمیر را به ارث برده است!می تواند بجنگد اما از جنگ دوری می کند و حتی شباهت هایی نیز با دیگر تایتان ها دارد که نماد وجود زنانگی یمیر در هر تایتان است!از بدن ماهیچه ای تایتان غول اسا تا تشابه چهره با تایتان حمله کننده!تحلیل اتک ان تایتان تحلیل اتک ان تایتان تحلیل اتک ان تایتان تحلیل اتک ان تایتان تحلیل اتک ان تایتان تحلیل اتک ان تایتان تحلیل اتک ان تایتان تحلیل اتک ان تایتان تحلیل اتک ان تایتان تحلیل اتک ان تایتان


تایتان زره پوش

یک محافظ! یمیر همیشه محافظ الدیایی ها بوده است و تلاش نموده از اقوام خود دفاع کند، این خصلت محافظ گونه، در وجود تایتان زره پوش نهفته است و بارها نیز دیده ایم که چگونه در لحظه ای، این تایتان به دفاع از مردم خود برخاسته است.


تایتان ارابه

یمیر در طول زندگی خود، همیشه به شکل یک برده برای الدیایی­ ها کار می­کرد! پشتیبان آنها بود و سعی میکرد با تلاش فراوان، باع راحتی آنها شود.خصلت بردگی، مطیع بودن و پشتیبان بودن یمیر به تایتان ارابه ارث رسیده است.


تایتان حمله کننده(مبارز)

و اما تایتان حمله کننده، که در طول داستان نیز همیشه به دنبال یک چیز بوده است: ازادی! این تایتان نشان دهنده خصلت اراده و خواست ازادی یمیر است! با اینکه یمیر همیشه همچون یک برده زندگی می کرد اما با تمام وجودش ، ازادی را طلب می نمود و این احساس طلب ازادی در تایتان مبارز خود را نشان می دهد، میل به آزادی که افسار گسیخته و خاموش نشدنی است!نقد تحلیل انیمه حمله به تایتان نقد تحلیل انیمه حمله به تایتان نقد تحلیل انیمه حمله به تایتان نقد تحلیل انیمه حمله به تایتان  نقد تحلیل انیمه حمله به تایتان نقد تحلیل انیمه حمله به تایتان  نقد تحلیل انیمه حمله به تایتان  نقد تحلیل انیمه حمله به تایتان نقد تحلیل انیمه حمله به تایتان نقد تحلیل انیمه حمله به تایتان نقد تحلیل انیمه حمله به تایتان نقد تحلیل انیمه حمله به تایتان  نقد تحلیل انیمه حمله به تایتان

 

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

ساعدی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. ک گفت:

    اینکه کپی بود همش

  2. سینماتیس گفت:

    خیلی مطلب خوبی بود