نقد تحلیل سریال The Handmaidxs Tale سرگذشت ندیمه
بازدید 323
1

نقد تحلیل سریال The Handmaidxs Tale سرگذشت ندیمه

نقد تحلیل سریال The Handmaidxs Tale سرگذشت ندیمه

 سریال «داستان ندیمه» یا«The Handmaid’s Tale»  براساس اقتباسی از کتاب معروفی به همین نام است که توسط Bruce Miller، کارگردان امریکایی در سال 2017 ساخته شد، این سریال که توانست جوایز متعددی در جشنواره‌های مختلف بگیرد که مهمترین آنها جایزه گلدن‌گلوب در بخش بهترین بازیگر نقش اول زن بود.حالا به مناسبت پخش فصل چهارم این سریال، نگاهی دوباره به سریال  The Handmaidxs Tale سرگذشت ندیمه می اندازیم.

‌- می‌گویند سریال مرد ستیز یا فمینیستی است، یا بعضی‌ها نیز، معتقدند که زن ستیز است، نظر شما؟ اصلا به هیچ عنوان اینگونه نیست! کلا موضوع سریال چیز دیگری است و در طول داستان، شلاق انتقاد سریال، بر بدن زن و مرد، به اندازه و به درستی تازیانه می‌زند! این تفکرات اشتباه، شما را از دیدن سریال پشیمان نکند…


– می‌گویند خیلی سریال تلخی است و این مقدار تلخی، ارزش دیدن ندارد، نظر شما؟ همه ما ایرانی‌ها هر روز این تلخی را زندگی می‌کنیم و در خیابان و شهر می‌بینم و هیچ نمی‌گوییم! دلیل نه گفتن‌ها به دیدن این سریال را باید در ضمیر ناخودآگاه اشخاص دنبال کرد، اما هر چه که هست، تلخی سریال فقط بهانه است! چرا که تلخ‌تر از آن، هر روز در جلوی چشمانمان رخ می‌دهد، اما هیچ نمی‌گوییم! پس دنبال دلیل دیگری برای ندیدن باشیم!


‌- پس شما حتما این سریال را پیشنهاد می‌کنید، با اینکه پخش آن به اتمام نرسیده است؟ بله، هزار درصد! حتما ببینید! چند بار ببینید! اصلا به این فکر نکنید که تا اتمام پخش سریال صبر کنید، حتما همین حالا شروع کنید، حتی دیالوگ‌ها را بنویسید و بر دیوار‌های خانه‌تان بزنید ‌…

نقد تحلیل سریال The Handmaidxs Tale سرگذشت ندیمه

نقد تحلیل سریال The Handmaidxs Tale سرگذشت ندیمه

تحلیل سریال The Handmaidxs Tale

سریال سرگذشت ندیمه، نگاهی ویژه و استثنایی به دین دارد و افراط در دین، ادغام دین با قدرت سیاسی ،سو استقاده از دین و حتی ظالم بودن دین را به نمایش می گذارد.
سرگذشت ندیمه، داستان زنی به نام جون ازبورن را تعریف می کند که از معدود زنانی است که در دوره زمانی خاص سریال، توانایی بچه دار شدن دارند.حکومت دینی جدید، به اجیار، اورا به یک ندیمه تبدیل نموده، ندیمه ای که در واقع برده جنسی یا کنیز بارورشونده مردان قدرت است.
مردان قدرتی که به واسطه دین حکومتی مذهبی، توتالیتر، مردسالا و نژادپرست به وجود اوردند، آن هم به نام خدا.
اما سوال مهم اینجاست که:

 آیا سریال The Handmaidxs Tale، دین را رد می کند یا تایید؟

در این سریال، مبحث رد یا تایید دین مهم نیست، چرا که نگاه سریال کاملا واقع گرایانه است و دین را یک مفهوم همیشه همراه با انسان نشان می دهد.
در حقیقت پذیرش دین در تفکر هر فرد را وابسته به عوامل متفاوتی نشان می دهد و سعی می کند با برسی این عوامل، دوسوی دین، یعنی سمت سیاه و سفید تفکر دینی را نشان دهد.
نویسنده با به کارگیری قسمت هایی از انجیل  که اشاره به عهد عتیق دارد، تلاش می کند، دین را فقط در قالب مسیحیت نشان ندهد.از ایه هایی در انجیل بهره می برد که ادیان دیگر همچون اسلام و یهودیت نیز، به گونه دیگر انرا بازگو نموده اند.
پس با یک دین واحد روبرو هستیم اما

 ایا دین بد است یا خوب؟

 سریال «داستان ندیمه» یا«The Handmaid’s Tale» دفعات خوبی و بدی دین را نشان می دهد و بر یک واقعیت پافشاری می کند.این واقعیت نشان می دهد که انسان توانایی به گند کشیدن دین و حتی مفهوم خداوند را دارد.
می بینیم: ارامش، یک روی سکه و آشوب، زجر و خفقان روی دیگر سکه ای به نام دین است.
این سریال نشان می دهد که دین می تواند دست اویزی کوچک در جیب یک شخص، همچون یک تسبیح باشد و همچنین می تواند طناب داری برگردن، یک انسان دیگر نیز باشد.اما این بودن ها و شدن ها را وابسته به عملکرد انسان نشان می دهد.

نقد تحلیل سریال The Handmaidxs Tale سرگذشت ندیمه

نقد تحلیل سریال The Handmaidxs Tale سرگذشت ندیمه

نوع شخصیت پردازی ها در داستان

در گام بعدی نگاهی ویژه به انسان در مقابله با بحران دینی ارایه می دهد از همین رو در این سریال با چهار دسته شخصیت پردازی روبرو هستیم:
دسته اول: سواستفاده­گران بحران­دینی یا صاحبان­قدرت
دسته دوم: محکومین، یعنی ندیمه ها(برده های جنسی)، کارگران، کنیزان، کودکان و غلامان…
دسته سوم: اشخاص خودفروخته که به هردلیلی همراه دسته اول می شوند.این دلایل می توانند، کمبودشخصیتی،ترس و با حتی مریضی روانی باشد.
دسته چهارم: افرادی هستند که از این منجلاب یا بحران دینی فرارکرده یا فرار خواند کرد.

هر چهار دسته در مقابله بحران دینی، برداشت های متفاوتی را به تماشاگر ارایه می کنند، اما گروه سوم در این سریال بیشتر برسی می شود.این گروه شامل افراد خودفروخته ای است که کارهای اداری و عملیاتی صاحبان قدرت را انجام می دهند”

1) کارمندانی که کارهای شرم اورِه صاحبان قدرت، مثل جداکردن فرزندان از والیدن را انجام می دهند.
2) بیماران روانی که به اسم دین، توانایی انجام هر کاری را دارند. مانند: عمه لیدیا.
3)دکتران، دانشمندان و هنرمندانی که باز هم به اسم دین نیازهای خود مانند نیاز جنسی را رفع می کنند.
4)نیروهای امنیتی نظامی که برای اسودگی خود، مردم عادی را فراموش نموده و در خدمت صاحبان قدرتند.

در واقع سریال به خوبی نشان می دهد که دسته اول یعنی صاحبان قدرت به واسطه وجود دسته سوم یعنی همین خودفروشان،ترسوها، بیماران روانی و سربازان نظامی در حال اداره حکومت و کنترل جامعه هستند. نقد سریال The Handmaidxs Tale نقد سریال The Handmaidxs Tale نقد سریال The Handmaidxs Tale نقد سریال The Handmaidxs Tale نقد سریال The Handmaidxs Tale نقد سریال The Handmaidxs Tale نقد سریال The Handmaidxs Tale

نقد تحلیل سریال The Handmaidxs Tale سرگذشت ندیمه

نقد تحلیل سریال The Handmaidxs Tale سرگذشت ندیمه

نظام توتالیتر دینی در سریال The Handmaid’s Tale

اساس ساختاری و نوع داستان پردازی این سریال باعث می شود، تماشاگرانی که خود، نظام توتالیتر دینی را تجربه نموده اند، ارتباط ذهنی و احساسی بیشتری با داستان و شخصیت اول برقرار کنند.از همین رو تماشاگرانی که رابطه ذهنی و احساسی قوی با سریال و شخصیت اصلی ان برقرار می دکنند سه رفتار از خود بروز می دهند:

رفتار اول: این تماشاگران، کلا نمی خواهند بپذیرند که دین می تواند، چنین نتیجه سیاهی داشته باشد.چون خواسته های خودشان در زندگی، تاییدی بر این نتیجه سیاه است.
رفتار دوم: ایشان احساس می کنند، خودشان همان ندیمه،کنیز،غلام ، نیروی امنیتی نظامی و یا کارگری هستند که به گونه ای در واقعیت نیز، مورد سو استفاده قرار گرفته اند.
رفتار سوم: این اشخاص از دیدن سریال فرار می کنند.این حجم گسترده ای از واقعیت تلخ موجود در قاب تصویر را نمی توانند تحمل کنند و به این فکر میکنند که خودشان نیز عملکردی مشابه داشته اند.به همین دلیل دیدن سریال را ادامه نمی دهند. تحلیل سریال The Handmaidxs Tale تحلیل سریال The Handmaidxs Tale تحلیل سریال The Handmaidxs Tale


با برسی ریزبینانه سریال و نگاهی دقیق به بازخورد سریال در جوامع مختلف به راحتی متوجه می شویم، سه رفتاری که تماشگران احساسی این سریال از خود بروز می دهند، دقیقا رفتار سه گروه شخصیتی موجود در داستان سریال می باشد.
گروه اول یا صاحبان قدرت در سریال، همچون رفتار اول تماشاگراحساسی، نمی خواهند روی سیاه دین را بپذیرند.
گروه دوم یا همان محکومین همچون رفتار دوم تماشاگران، سیاهی دین را روزانه زندگی می کنند.
رفتار گروه سوم تماشاگران، همچون رفتار خودفروشان است که هر روز از واقعیت فرار نموده و به نفع منافع خود برای صاحبان قدرت کار می کنند.تحلیل سریال سرگذشت ندیمه تحلیل سریال سرگذشت ندیمه تحلیل سریال سرگذشت ندیمه تحلیل سریال سرگذشت ندیمه تحلیل سریال سرگذشت ندیمه تحلیل سریال سرگذشت ندیمه تحلیل سریال سرگذشت ندیمه تحلیل سریال سرگذشت ندیمه تحلیل سریال سرگذشت ندیمه تحلیل سریال سرگذشت ندیمه تحلیل سریال سرگذشت ندیمه تحلیل سریال سرگذشت ندیمه تحلیل سریال سرگذشت ندیمه
بله، شما با مهندسی روانشناساته بسیار گسترده ای در این سریال روبرو هستید.این سریال، شمارا شگفت زده خواهد کرد و به شما مطالب گسترده ای را اموزش می­دهد و نگاه شما را به جهان پیرامون­تان تغیر میدهد، اما حواستان به تلخی داستان باشد.امیدوارم از دیدن سرگذشت ندیمه لذت ببرید.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

ساعدی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. بروز ترین سایتی هستین که دیدم