بازدید 100
0

حذف تومورهای سرطانی با روش کمورادیوتراپی

حذف تومورهای سرطانی با روش کمورادیوتراپی

محققین ایرانی با همکاری محققینی از دانشگاه های آمریکا، لهستان، اوکراین و ترکیه موفق شدند که در مرحله پیش بالینی (in vivo & in vitro) تومورهای سرطانی را با روش کمورادیوتراپی
(شیمی درمانی+رادیوتراپی) همزمان با #نانوذرات به طور کامل حذف کنند.حذف تومورهای سرطانی با روش کمورادیوتراپی

Fig. 1
درمان تومورهای سرطانی با روش کمورادیوتراپی

تیم ایرانی به سرپرستی دکتر حامد نصرتی (متخصص بیومتریال دارویی) و دکتر حسین دانافر (متخصص شیمی دارویی) با همکاری گروه رادیولوژی (آقای دکتر رضائی جم،خانم ابهری) ، گروه بیوتکنولوژی پزشکی (آقایان دکتر جوهری- نوید موسی زاده) ، گروه نانوتکنولوژی دارویی (خانم دکتر عطاری-اقای واعظی) هسته اصلی این پروژه را تشکیل میدهند.

شیمی درمانی به همراه رادیوتراپی که تحت عنوان chemoradiation therapy شناخته می شود اکنون از روش های استاندارد برای تاثیر سینرژیک در درمان سرطان می باشد.

نانو ذرات بهتر می توانند عوامل شیمی درمانی را داخل تومورهای سرطانی ببرند و به عنوان radiosensitizers در رادیوتراپی موضعی عمل کنند.

در این پروژه ما بیسموت سولفید طلا با type-Schottky heterostructure theranostic همراه با حالت (DLDs (defects level deep طراحی کردیم که Bi2S3 برای نانو رادیوسنسیزیتر و عامل کنتراست تصویربرداری CT که می تواند با ایجاد واکنش های رادیکال های آزاد موجب آسیب به DNA سلول های توموری تحت پرتو دهی با ray-X گردد. در ادامه متوترکسات روی نانوذرات Au-Bi2S3 به عنوان یک ماده شیمی درمانی و کورکومین هم مکمل غذایی برای شیمی درمانی وهم در نقش محافظت از سلول های طبیعی مورد استفاده قرار گرفتند.

Fig. 2
حذف تومورهای سرطانی با روش کمورادیوتراپی

به طور چشمگیری ، بعد از تزریق درمانی یک دوز شیمیایی نانوذرات theranostic چند منظوره دو دارویی با یک بار تابش اشعه ایکس بالینی ، تومورها پس از حدود 20 روز پس از تابش کاملا ریشه کن شدند.

نتایج این پروژه در ژورنال معتبر Materials Bioactive به انتشار رسید.درمان سرطان درمان سرطان درمان سرطان درمان سرطان

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

ساعدی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *