داستان عروسک ها از تولد تا مرگ | بازیافت اسباب بازی ها
بازدید 130
1

داستان عروسک ها از تولد تا مرگ | بازیافت اسباب بازی ها

داستان عروسک ها از تولد تا مرگ | بازیافت اسباب بازی ها

عروسک های خندان منتظر پشت ویترین چشم به راه خریدارانی هستند که آنها را انتخاب کنند تا به خانه اصلی خود ببرند. حتما شما هم زمان زیادی را غرق زیبایی ویترین های شیشه ای یک فروشگاه اسباب بازی شده اید یا مدتی را به دنبال عروسک محبوب خود در فروشگاه های اینترنتی درحال جست و جو و انتخاب بوده اید. اما آیا تا بحال از خود پرسیده اید که یک عروسک برای رسیدن به دستان شما چه فرایندی را طی کرده است؟ سرانجام آن ها چه خواهد شد؟ آیا پس از مدت طولانی همان عروسک دوست داشتنی باقی خواهند ماند؟ داستان از تولد تا مرگ یک عروسک ، داستان مفصلی است که قصد دارم در این مقاله برای شما بنویسم.

داستان عروسک ها از تولد تا مرگ | بازیافت اسباب بازی ها

برای تولد عروسک یک جرقه کافی است

ایده طراحی یک عروسک ابتدا در ذهن تولید کننده جرقه میزد و او را وادار به اجرا میکند و به ترتیب با تولید و ساخت مواد اولیه و قالب ها ، راه اندازی یک کارگاه به واقعیت می پیوندند ، در طی این زمان عروسک ها طبق ایده اولیه متولد می شوند و به دست مامان بابای واقعی خودشان می رسند.

البته ساخت یک عروسک حتی ساده ترین آن به این راحتی نبوده و بسته به نوع عروسک اینکه چوبی ، فلزی ، پارچه ای ، پولیشی یا پلاستیکی باشند فرایند آن متفاوت است و با چالش های خود همراه است مثلا ؛ برای ساخت عروسک های چوبی نیاز به ابزار، چوب مرغوب و سنباده ، انواع رنگ و دستگاه های برش کامپیوتری می باشد که این ابزار برای تولید عروسک پولیشی و پارچه ای جای خود را به انواع پارچه ها و قیچی برش حرارتی ، الگو کاغذی و چرخ خیاطی میدهند.

داستان عروسک ها از تولد تا مرگ | بازیافت اسباب بازی ها

تهیه مواد اولیه از دیگر چالش های ساخت و تولید این عروسک های دوست داشتنی است برای مثال؛ در تولید اسباب بازی های پلاستیکی از مواد اولیه پتروشیمیایی استفاده می شود که مزایا و معایب خودش را دارد و تهیه آن با توجه به اینکه از منابع نفتی که بسیار محدود هستند تهیه می شود کمی نگران کننده است.

با این حال تولید یک عروسک اگرچه سخت اما درنهایت به محصولی جذاب و سرگرم کننده تبدیل می شود که میتواند دل کودک و بزرگسال را به دست آورد و یا به عنوان هدیه ای زیبا و به یاد ماندنی برای افرادی که دوستشان داریم ، به طور منحصر بفرد بسته بندی شوند.

داستان عروسک ها از تولد تا مرگ | بازیافت اسباب بازی ها

مرگ یک عروسک با دور انداختن

فرایند مرگ یک عروسک به عوامل زیادی بستگی دارد ؛ شکستگی ، خراب شدن ، کثیف شدن ، پارگی لباس و پارچه یا اسباب بازی هایی که از مواد اولیه نامرغوب و بی کیفیت تهیه شدند و به مرور زمان دچار فساد و خرابی می شوند و هر آنچه که دیگر قابلیت و تناسب قبل را نداشته باشد می گویند. با مرگ یک عروسک ، زندگی او ممکن است برای همیشه پایان یابد و یا سرنوشت دیگری را پشت سر بگذارد. ممکن است در غیر این صورت یا برای همیشه در دکور به عنوان یک یادگاری برای پدرمادرش باقی بماند یا برای مدتی با پانسمان ، تعمیر و برطرف کردن جراحت می توان تنها بازه کوتاهی آنها را در کنار خود نگه داشت.

داستان عروسک ها از تولد تا مرگ | بازیافت اسباب بازی ها

از بین رفتن و خراب شدن عروسک های قدیمی مخصوصا اگر هدیه مهم و خاصی برای ما باشند ، بسیار ناراحت کننده است. اما میتوان با انتخاب و خرید عروسک های درجه یک و مرغوب و با دوام احتمال این اتفاق را تا حد بسیار زیادی کاهش داد.

با این حال بسیاری از عروسک ها هم قبل از خراب شدن توسط صاحبان خود ، دور انداخته می شوند که این مسئله به خودی خود یک چالش بزرگ به شمار می رود و علاوه بر مصرف گرایی  ، زندگی عروسک ها را تهدید می کند. میتوان به جای این روش در صورت سالم  و قابل استفاده بودن اسباب بازی ها ، آنها را به خیریه های وابسته به بهزیستی یا موسسه های مرتبط ارجاع داد تا علاوه بر شرکت در یک گردهمایی مثبت و سالم به دیگر افراد کمک کرده و هم از انرژی مثبت این کار در زندگی خود بهره ببرید.

بازیافت ، زندگی مجدد عروسک ها

از زمانی که یک اسباب بازی بلااستفاده می شود ورودش به دسته بدرد نخورها آغاز می گردد، و آنجاست که راهی جز دور انداختن آن نداریم. اما جالب است بدانید که قرار نیست این فرایند به این زودی به اتمام برسد و سرنوشت عروسک ها در مدت زمان کوتاهی تیره و تار شود زیرا تعدادی از کمپانی ها این معضل را به یک ایده تبدیل کرده و آن را به عنوان یک نوآوری به سود برند و بازار تجاری خود کردند و بسیاار مورد توجه قرار گرفتند.

داستان عروسک ها از تولد تا مرگ | بازیافت اسباب بازی ها

برای مثال ؛ سال گذشته ، صاحب برند اسباب بازی های MATTEL  ، در برنامه های آینده خود اعلام کرد ، قصد دارد برای بهره گیری مجدد از عروسک ها و اسباب بازی های قدیمی با بازیافت آنها محصولات جدید خود را عرضه نماید. برنامه اولیه این شرکت در ایالت متحده آمریکا و کانادا خواهد بود. اما از طریق شرکای بازیافت به فرانسه ، آلمان و انگلیس نیز خواهد رسید.

ازاهداف این شرکت برنامه برای دستیابی به مواد 100 درصد بازیافتی ، قابل بازیافت یا مواد زیست پلاستیکی (با قابلیت برگشت به طبیعت ) کل محصولات و بسته بندی ها را تا 10 سال آینده پشتیبانی کند. این طرح مشتریان را قادر می سازد تا اسباب بازی های برند MATTEL استفاده شده را از طریق سرویس تحویل آنلاین از درب منزل ، به مجموعه بازگردانند و اسباب بازی های جمع آوری شده بر اساس نوع ماده ، طبقه بندی ، تفکیک و در نهایت بازیافت می شوند.

داستان عروسک ها از تولد تا مرگ | بازیافت اسباب بازی ها

همچنین مواد غیر قابل بازیافت که نمیتوانند در اسباب بازی های جدید استفاده شوند مثل باتری ها ، آهن ربا ، چراغ های به کار رفته و برخی از قطعات فلزی و شبه فلزی و… از چرخه بازیافت خارج می شوند. در ابتدای این طرح ، اسباب بازی های  Matchbox ، Barbie ( عروسک های محبوب دختران ) و  MEGAرا قبول می کنند و برند های دیگر نیز درآینده به زودی اضافه خواهد شد.

 کلام آخر

طبق اخرین آمارها بیشتر اسباب بازی های دنیا از انواع مختلف پلاستیک ها ساخته شده اند و با توجه به تجزیه بسیار طولانی پلاستیک و مشتقات آن ، گم شدن یک قطعه از لگو بازی یا خراب شدن یک عروسک کوچک یا ماشین کنترلی ، روی کره زمین تا آخر عمر، میلیون ها سال و حتی بعد از ما باقی می مانند ، اما اگر بازیافت شوند سرنوشت دیگری خواهند داشت و میتوانند دوباره با تبدیل شدن به اسباب بازی ها و عروسک های جدید مورد پسند افراد کوچک و بزرگ زیادی قرار گیرند و چرخه ناراحت کننده قبلی به پایان رسد. همچنین با برگرداندن این مواد به چرخه بازیافت ، به سلامتی کره زمین و کاهش گرمایش جهانی وهمچنین کاهش آلودگی هوا کمک کرده و یا با خرید عروسک های پولیشی و پارچه ای که تنوع بسیار بالایی دارند تولید پسماند را تا حد قابل قبولی کاهش داد.

داستان عروسک ها از تولد تا مرگ | بازیافت اسباب بازی ها

همه ما امیدواریم که با پیشرفت علم و آگاهی و اطلاع رسانی عامه مردم بتوانیم از مادر بخشنده و پاک خود ، زمین ، محافظت کرده و سهم و وظیفه خود را در مدت زندگی خود در این دنیا به بهترین نحو انجام دهیم.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

طیبه غفوریان

منصرف از مهندسی، پناهنده ادبیات و هنرهای نمایشی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. وحیده گفت:

    لذت بردم عالی بود