بازدید 341
0

لگو چیست؟+تاریخچه لگو

بیشتر دوران کودکی در بازی کردن خلاصه میشود. کودکان در این زمان است که میتوانند مهارت های زندگی را بیاموزند و توانایی های ذهنی خود را رشد دهند. اسباب بازی ها عضو جدانشدنی از زندگی بچه ها هستند به طوری که همان قدر که با پدرو مادرشان وقت میگذرانند با اسباب بازی هایشان هم هستند. یکی از این وسیله های بازی و سرگرمی که بخشی از دنیای فانتزی کودکان را شامل میشود لگو است. لگو یک نام آشنا برای کودکان و بزرگسالان است که هر کسی بخشی از زندگی اش را با آن گذرانده است. قطعا همه میدانند که لگو چیست؟ ولی بازهم توضیح مختصری برای آن داشته باشیم

لگو چیست؟

لگو ها قطعات کوچک پلاستیکی هستند که میتوانند با اتصال به یکدیگر هزاران شکل مختلف را بسازند. به هر یک از این قطعات آجرک گفته میشود. در واقع این آجرک ها هستند که با در هم تنیده شدن سازه ها را میسازند. دنیای ساختنی لگو آنقدر بزرگ و پهناور است که هر چیزی را که شما فکرش را بکنید میتوانید با آن بسازید و صاحبش شوید.

همچنین میتوانید بخوانید :
لگو ، اسباب بازی محبوب کودکان و بازی های ویدئویی لگویی

تاریخچه لگو چیست؟

برای دانستن اینکه تاریخچه لگو چیست؟ باید برگردیم به قرن 19 میلادی. سازنده لگو یعنی « ال کرک کریستین سن » اولین لگو خود را در کارگاه نجاری اش در سال 1932 ساخت. این لگو اسباب بازی از چوب ساخته شده بود و در نوع خودش خلاقانه ترین بود. بعد از استقبال های گسترده در سال 1936 کرک شرکت خود را با نام لگو « LEGO » تاسیس کرد. در سال 1958 انقلابی در تولید اسباب بازی لگو رخ داد. این انقلاب ظهور لگوهای پلاستیکی بود که دنیای جدیدی را رو به روی شرکت لگو قرار داد. از آن سال به بعد ساخت لگو ها با خلاقیت ادغام شد تا به امروز که لگو هایی با اندازه میلی متری گاه با تعداد بالای 5000 قطعه برای بعضی از مجموعه های لگویی ساخته میشوند. تا به اینجا متوجه شدیم که تاریخچه لگو چیست؟

This image has an empty alt attribute; its file name is Wooden_Duck-1024x768.jpg
اولین لگو اسباب بازی ساخته شده در جهان

شاید برایتان جالب باشد که بدانید بزرگترین سازه هایی که با استفاده از لگو در جهان ساخته شده اند چه شکلی هستند یا چه تعداد آجرک در آنها بکار برده شده. در زیر چند نمونه از آن ها باهم میبینیم.

بزرگترین سازه های لگو در جهان

1 ) رکود دار بزرگترین سازه لگویی متعلق به ماکت پل لندن میباشد که از تعداد حیرت آوری آجرک لگویی تشکیل شده است. تصور کنید قرار است 5,805,846 لگو را سرهم کنید. حوصله سر بر است ، ولی یک تیم مهندسی این کار را انجام داده و پل لندن را در مقیاس مینیاتوری و با ارتفاع 12 متر ساخته است.

2 ) در سال 2009 یک خانه لگویی با بیش از 3 میلیون آجرک لگو ساخته شد. حتما تعجب میکنید اگر بدانید که این خانه دارای سرویس بهداشتی، دوش، سینک و … بود و همگی آنها قابل استفاده بودند.

This image has an empty alt attribute; its file name is hqdefault.jpg

3 ) حتما سریال ارباب حلقه ها را دیده اید. دوتا از طرفداران این سریال و همچنین اسباب بازی لگو به نام های آلیس فینچ و دیوید فرانک تصمیم گرفتند قلمرو الوین را بسازند. در سال 2013 بیش از 200000 لگو را بهم وصل کردند تا این سازه غول پیکر را بسازند. این تلاش آنها باعث شد یکی از بزرگترین سازه های لگو در جهان ساخته شود.

This image has an empty alt attribute; its file name is CLvPVIYUAAA0KWT.jpg

4 ) فکر ساخت یک زرافه حتی در اندازه های کوچک هم خیلی سخت است چه برسد به ساخت یکی از آنها در حد و اندازه یک زرافه واقعی. برای ساخت این سازه شگفت انگیز از 22000 قطعه لگو استفاده شده است که هرکسی با دیدن آن حیرت زده میشود.

This image has an empty alt attribute; its file name is 310251279de7c73a4c594b82114b878b.jpg
زرافه ساخته شده با لگو یکی از بزرگترین سازه های لگو در جهان

5 ) نظرتان راجع به یک ولوو XC90 لگویی چیست؟ قطعا دیدن آن در اندازه یک ماشین واقعی بسیار جذاب است حتی اگر نتوانید با این ماشین در سطح شهر رانندگی کنید. در ساخت این ماشین لگویی بیش از 200000 قطعه به کار رفته است. این ماشین از جذاب ترین و بزرگترین سازه های لگو در جهان است.

This image has an empty alt attribute; its file name is fraW6p9DEXrBwZ963B5TV-iULBX3UV8zZEKq1uK77Vw-1024x681.jpg
ماشین ولوو XC90 لگویی

6 ) یکی دیگر از سازه های حیرت انگیز لگویی نقاشی باز سازی شده مونالیزا به حالت تابلوی لگو است که در ساخت آن 1000 قطعه به کار برده شده است.

This image has an empty alt attribute; its file name is 49543894767_3061dce421_b.jpg
نقاشی مونالیزا ساخته شده از لگو

7 ) به هم وصل کردن 200000 قطعه لگو به یکدیگر و ساخت فرعون مصر کار هر کسی نیست. ولی مهندسان لگولند ( legoland ) این کار را انجام دادند و یک مجسمه 16 فوتی معادل تقریبا 5 متر را ساختند که دیدن آن هرکسی را به وجد می آورد. بزرگترین سازه های لگو در جهان فرعون را کم داشت که آن هم اضافه شد.

This image has an empty alt attribute; its file name is 8143998428_ddbdb90c04_b.jpg
مجسمه فرعون مصر با لگو

8 ) بزرگترین برج لگویی جهان به یادبود پسری اسرائیلی ساخته شده است که بخاطر ابتلا به سرطان درگذشت. این پسر هشت ساله در طول دوران سرطانش برج های لگویی می ساخت به همین دلیل بعد از فوتش جمعی از معلمان او تصمیم گرفتند که برای بزرگداشت یاد او این برج 500000 قطعه ای را بسازند. این برج ساخته شده از اسباب بازی لگو حدود 35 متر ارتفاع دارد. اینکه یکی از بزرگترین سازه های لگو در جهان برای یادبود کسی ساخته شده باشد بسیار جذاب است.

This image has an empty alt attribute; its file name is emvfsb01mil31.jpg
بزرگترین برج لگویی جهان

9 ) یک ربات لگویی 10 متری را تصور کنید. نام این ربات که در یکی از فروشگاه های موجود در مرکز خرید آمریکا وجود دارد هیروبات 9000 است. در ساخت آن 2 میلیون آجرک لگو به کار رفته است. حتی از تصورش هم حیرت زده میشوید.

This image has an empty alt attribute; its file name is jqp2j1kqt7231-768x1024.jpg
هیروبات 9000 ساخته شده از لگو

10 ) یکی از بزرگترین سازه های لگو در جهان جنگنده X-Wing است. جنگ ستارگان را به یاد دارید؟ این جنگنده ستاره ای در اندازه کامل توسط متخصصینی که شرکت LEGO استخدام کرده بود ساخته شد. مهندسین این جت را به گونه ای ساخته اند که بتوان داخل آن رفت و آمد کرد. تعجب نکنید که با این همه ویژگی بیش از 5 میلیون آجرک لگو در آن استفاده شده باشد.

This image has an empty alt attribute; its file name is N0i68JMTCeCfLZPa4OVPhE0maVRelkHnC2d-47HF4uU.jpg
جنگنده X-Wing جنگ ستارگان لگویی

11 ) گروه مهندسین ژاپنی شرکت LEGO تصمیم گرفتند که شمایل کشور خود را بسازند. برای ساخت این مقیاس شهری بیش از 1/8 میلیون بلوک لگو استفاده کردند که این تعداد بسیار حیرت انگیز است.

This image has an empty alt attribute; its file name is Lego-BUILD-UP-Japan2.jpg
نقشه ژاپن ساخته شده با لگو

بزرگترین مجموعه های لگویی جهان

3 تا از بزرگترین مجموعه های لگویی جهان را که حتی شما هم میتوانستید سازنده آن باشید را ببینید. احتمالا بعد از دیدنشان ترغیب به خرید لگو اسباب بازی خواهید شد.

1 ) نقشه جهان

این نقشه لگویی داری 65 سانتی متر ارتفاع و 104 سانتی متر عرض است که از 11695 قطعه لگو ساخته شده است. برای ساخت آن باید روزها زمان صرف کنید و صبور باشید تا بتوانید یکی از بزرگترین مجموعه های لگویی جهان را بسازید. ولی بعد از ساخت این نقشه قطعا از نتیجه کارتان لذت خواهید برد. این مجموعه دارای 31203 آجرک است که از تمامی قطعات آن میتوانید استفاده کنید.

This image has an empty alt attribute; its file name is download-1024x1024.jpg

2 ) کشتی تایتانیک

کشتی تایتانیک را همه دیده اند. دومین رتبه بزرگترین مجموعه های لگویی جهان مربوط به این کشتی است. احتمالا برایتان جالب باشد که بتوانید یک نمونه از آن را داشته باشید ، منتها نمونه لگویی آن. برای ساخت آن باید 9090 قطعه را باهم جفت کنید تا یک کشتی 4 فوتی ( 1/35 متر) را بسازید. این مجموعه دارای 10294 قطعه لگو است که برای ساخت اسکله هم میتوانید از آن استفاده کنید.

This image has an empty alt attribute; its file name is 10294_alt29-1024x768.jpg

3 ) لگو کولوسئوم

تقلیدی زیبا و باورنکردنی از آمفی تاتر اصلی روم که دقت در جزئیات از ویژِگی های اصلی آن است. این سازه رومی از 9036 آجرک ساخته شده است که شمایل واقعی کولوسئوم رومی را در ارتفاع 27 سانتی متر و عرض 52 سانتی متر تداعی میکند. تعداد قطعات واقعی لگو های این مجموعه 10276 میباشد. با داشتن آن سومین مجموعه از بزرگترین مجموعه های لگویی جهان را خواهید داشت.

This image has an empty alt attribute; its file name is 10276_Lifestyle_24-1024x683.jpg

برای شناخت بازی فکریس مناسب کودکتان بخوانبد : آشنایی با انواع بازی های فکری برای کودکان ۳ تا ۶ سال

آیا بازی با لگو محدودیت سنی دارد؟

احتمالا تا به حال با برچسب رده سنی روی جعبه اسباب بازی ها مواجه شده اید. این برچسب ها حداقل سن لازم برای بازی با آن وسیله را مشخص میکند ولی این به این معنی نیست که کودک کم سن و سال تر حق استفاده از آن را ندارد. بعضی از این اسباب بازی ها مانند لگو دارای برچسب رده سنی +14 سال هستند. گاهی این محدودیت سنی صرفا به این خاطر است که شاید کودک کوچکتر توانایی نقشه خوانی مربوط به آن مجموعه را نداشته باشد و شاید حتی حوصله سرهم کردن قطعات کوچک را به هم ندارد پس شما در هنگام خرید باید ضمن توجه به برچسب رده سنی ، توانایی کودکتان را هم باید در نظر بگیرید.

این نکته را هم حتما تا به حال شنیده اید که بازی با لگو برای کودکان زیر 3 سال مناسب نیست. این قانون به این دلیل وضع شده است که کودکان زیر سه سال معمولا هر چیزی که ببینند وارد دهان خود میکنند. اگر اسباب بازی آنها کوچک باشد برای آنها خطر خفگی به همراه خواهد داشت. پس اگر تصمیم گرفتید برای سنین پایین از این اسباب بازی استفاده کنید حتما بربازی او نظارت داشته باشید.

اما آیا لگو فقط مخصوص کودکان است ؟

برای مهندسین شرکت LEGO سن معنایی ندارد. آنها مجموعه هایی را میسازند که حتی آدم های بزرگسال هم برای ساخت آن ترغیب میشوند. معمولا تعداد قطعات این مجموعه ها بالاست و همچنین بسیار ریز هستند که سرهم کردنشان صبر و دقت زیادی میطلبد. از ویژگی های این محصولات دقت به جزئیات است که طبیعتا نتیجه کار بسیار زیباتر و نزدیک به واقعیت خواهد بود. به عنوان مثال بعضی از ماشین ها مانند Batmobile با ساختاری جذاب حتی بزرگتر ها را مشتاق ساختن خود میکند. بزرگترین سازه های لگو در جهان بزرگترین سازه های لگو در جهان بزرگترین سازه های لگو در جهان بزرگترین سازه های لگو در جهان

لگو چیست؟+لگو ماشین بتمن

فواید بازی با اسباب بازی لگو چیست؟

پدر و مادرهایی که به فکر آینده فرزندانشان هستند قطعا از همان دوران کودکی اقداماتی برای ساخت آن انجام میدهند. آن ها خوب میدانند که تاثیر اسباب بازی در زندگی کودکان چیست و چه کارهای بزرگی میتواند انجام دهد. امروزه شناخت والدین نسبت به لگو بسیار بیشتر از گذشته است بنابراین تمایل آن ها برای خرید لگو اسباب بازی بیشتر از پیش شده است. اما دلیل این تمایل چیست؟ مگر فواید بازی با اسباب بازی لگو چیست؟

انتخاب بهترین اسباب بازی برای کودکان از مهم ترین کارهایی است که هر پدر و مادری باید انجام دهد. مقاله را مطالعه کنید.

1 ) توسعه مهارت های ظریف

کودک با آن دست های کوچکش وقتی آجرک های لگو را در دستش میگیرد در واقع از قدرت تفکر خود برای درک نحوه صحیح نگه داشتن آنها و قرار دادن آنها بر اساس اندازه و شکل استفاده میکند. این کار برای او به ظرافت و دقت زیادی نیاز دارد که همین امر باعث میشود مهارت های ظریف او توسعه یابد. این مورد یکی از فواید بازی با اسباب بازی لگو است.

This image has an empty alt attribute; its file name is iStock-512294620-1024x683-1.jpg

2 ) ایجاد خلاقیت

مجموعه های لگو معمولا در طرح های خاص و مشخصی وجود دارند که کودکان بتوانند با توجه به نقشه موجود یه طرح مورد نظر برسند. اما از فواید بازی با اسباب بازی لگو این است که محدود به نقشه نیستند و کودک میتواند با به کار انداختن قوه تخیل خود طرح دلخواهش را بسازد. این خارج از چارچوب فکر کردن باعث ایجاد خلاقیت و تقویت آن میشود. بزرگترین سازه های لگو در جهان بزرگترین سازه های لگو در جهان بزرگترین سازه های لگو در جهان بزرگترین سازه های لگو در جهان بزرگترین سازه های لگو در جهان

This image has an empty alt attribute; its file name is Order-3222-image-2.jpg

3 ) ایجاد اعتماد به نفس

خیلی از بچه ها زمانی که برای اولین بار با اسباب بازی لگو آشنا میشوند از ساختن آن براساس نقشه ای که دارد میترسند. ولی کم کم که با کمک شما سعی کند آن را بسازد اعتماد به نفسش تقویت میشود. بعد از اتمام کار و دیدن موفقیتیش اعتماد به نفس او چند برابر خواهد شد. این مورد از فواید بازی با اسباب بازی لگو در آینده کودک بسیار تاثیر گذار خواهد بود. بزرگترین سازه های لگو در جهان بزرگترین سازه های لگو در جهان

4 ) توسعه دهنده مهارت های حل مسئله

کودک هنگام بازی با لگو اسباب بازی سوالاتی در ذهنش ایجاد میشود مانند این لگو را کجا باید قرار دهم؟ چگونه یک سطح شیب دار بسازم؟ چگونه سقف خانه را بسازم؟ برای پاسخ یه این سوالات باید آزمایش کند و با آزمون و خطا مسئله ای که برایش به وجود آمده را حل کند که از مهم ترین فواید بازی با اسباب بازی لگو است. این آزمایشات به او در توسعه مهارت های حل مسئله کمک میکند.

5 ) ایجاد فرصتی برای امتحان مهارت های جدید

از فواید بازی با اسباب بازی لگو این است که وقتی کودک غرق بازی با لگو میشود خود را در دنیای جدیدی از مفاهیم خواهد یافت. ساخت سازه های مختلف او را با مباحث تقارن و هندسه در ریاضی آشنا میکند. گاهی اوقات برج هایی که می سازند با یک اشتباه سقوط میکنند و کودک می آموزد که نباید تسلیم شود و از شکست بترسد باید تلاش کند و از نو بسازد.

معایب اسباب بازی لگو چیست؟

شاید برایتان سوال شود که مگر میشود یک وسیله بازی این همه خوبی داشته باشد یعنی حتی یک عیب هم ندارد؟

واقعیت این است که جز وجود قطعات کوچک وبزرگ در اطراف خانه عیب دیگری نمیتوان برای آن در نظر گرفت اما مواردی وجود دارد که باید آن ها را رعات کنید . البته شاید بتوان آنها را به عنوان معایب اسباب بازی لگو در نظر گرفت ولی منطقی نیست.

  • اگر کودک شما زیر 3 سال سن دارد باید در هنگام بازی او را همراهی کنید زیرا آجرک ها برای آنها خطر خفگی به همراه دارد . پس این از معایب اسباب بازی لگو نیست فقط موردی است که باید مراقبش باشید.
  • در هنگام بازی کودک را مجبور به ساخت مطابق نقشه نکنید. با این کار جلوی خلاقیت او را میگیرید و مغز او را برنامه ریزی شده بار می آورید.
  • کیفیت همیشه باید در اولویت باشد نه قیمت. زیرا نمونه های زیادی از لگو های تقلبی و بی کیفیت در بازار وجود دارند که از مواد کهنه درست شده اند. این مواد ممکن است برای کودکان خطرناک باشد. حتی ممکن است به خوبی روی هم جفت نشوند و کودک را عصبی کنند.

آیا اسباب بازی لگو دخترانه است یا پسرانه ؟

به طور معمول هر چیزی به دو گروه دخترانه و پسرانه تقسیم میشود. لگو هم از این قانون مستثنی نیست و خیلی ها برای آن دسته بندی لگو دخترانه و لگو پسرانه را تعریف کرده اند. لگو های دخترانه داری رنگ و لعاب بیشتر و بیان کننده مسائل خانه داری هستند اما لگو های پسرانه مفاهیم جنگ و قهرمانی و هیجان و اینطور چیز ها را پرروش میدهند. درست است که داشتن این ویژگی ها لازمه هر جنسی است اما بهتر است از همان دوارن کودکی طبقه بندی جنسیتی را به کودکانمان آموزش ندهیم. شاید یک پسربچه به اسباب بازی دخترها علاقه داشته باشد و شاید بالعکس. باید با روش های درست ویژگی ها و تفاوت های جنسیتی را به آن ها آموزش دهیم.

This image has an empty alt attribute; its file name is Lego-Club_0.jpg

خرید اسباب بازی لگو از فروشگاه اینترنتی پیویو

اسباب‌ بازی‌ ها مهارت‌ های حرکتی، هماهنگی چشم و دست یا حتی رشد مغز کودک را متاثر از خود میکنند. همانطورکه گفته شد یکی از دسته اسباب‌ بازی‌ هایی که تقریباً همه بچه‌ ها دوست دارند اسباب‌ بازی‌ های لگویی است. خیلی از پدر و مادر ها برای اینکه به این علاقه کودکشان توجه کرده باشند به فکر خرید آن می افتند اما نمیدانند از چه برند هایی باید آن را تهیه کنند. یکی از راه های آسان برای خرید مراجعه به فروشگاه های اینترنتی معتبر است. زیرا هم دامنه انتخاب ها گسترده تر میشود و هم میتوان در کوتاه ترین زمان مشخصات و ویژگی های محصول را مطالعه کرد و با مقایسه ، بهترین را انتخاب کرد. فروشگاه اینترنتی پیویو با دارا بودن انواع برند های معتبر جهان مانند ( Decool ( JISI )  ، Lari  ، Bella و … ) در ساخت لگو، این امکان را فراهم کرده است که شما خریدی مطمئن در جهت رشد شخصیت فرزندتان داشته باشید.

بزرگترین مجموعه لگویی در جهان چیست؟

نقشه جهان. این نقشه لگویی داری 65 سانتی متر ارتفاع و 104 سانتی متر عرض است که از 11695 قطعه لگو ساخته شده است. این مجموعه دارای 31203 آجرک است که از تمامی قطعات آن میتوانید استفاده کنید.

بزرگترین سازه لگویی جهان چیست؟

رکود دار بزرگترین سازه لگویی متعلق به ماکت پل لندن میباشد که از 5,805,846 لگو تشکیل شده است.
بزرگترین سازه لگویی جهان چیست؟

فواید بازی با اسباب بازی لگو چیست؟

1 ) توسعه مهارت های ظریف 2 ) ایجاد خلاقیت 3 ) ایجاد اعتماد به نفس 4 ) توسعه دهنده مهارت های حل مسئله 5 ) ایجاد فرصتی برای امتحان مهارت های جدید

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

کیمیا عدالتی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *