بهترین اسباب بازی ها برای کودکان اوتیسم
بازدید 375
0

بهترین اسباب بازی برای کودکان اوتیسم (ASD)

خیلی شنیده ایم که می گویند اوتیسم بیماری نیست. پس اوتیسم چیست ؟ اوتیستیک بودن (در خودماندگی ) به این معنی است که مغز فرد متفاوت از سایر افراد عمل می کند. این چیزی است که فرد با آن به دنیا می آید یا در اوایل کودکی نمایان می شود. یک فرد اوتیستیک در تمام طول زندگی خود اوتیستیک است و این اختلال درمان ندارد. اما اوتیسم نباید جلوی زیستن یک زندگی خوب را بگیرد. افراد اوتیسیتک هم توانایی های منحصر به فرد خود را دارند و مسائلی که باید با آنها دست و پنجه نرم کنند. داشتن اختلال اوتیسم به این معنی نیست که هرگز نمی توانید دوست پیدا کنید، رابطه داشته باشید یا شغلی پیدا کنید. بلکه ممکن است در این موارد به کمک و پشتیبانی نیاز داشته باشید. در ادامه این مقاله بهترین اسباب بازی ها برای کودکان اوتیسم را به همراه توضیحاتی مختصر در مورد این اختلال آورده ایم.

اوتیسم چیست ؟

عروسک برای کودکان اوتیسم
اوتیسم چیست ؟

اگر می خواهید بدانید که اوتیسم چیست ، باید این طور شروع کرد که اختلال طیف اوتیسم یا  Autism Spectrum Disorder که به اختصار ASD گفته می شود، در واقع یک وضعیت پیچیده رشدی است که چالش های مداومی را با ارتباطات اجتماعی، علایق محدود و رفتارهای تکراری را در بر می گیرد. اوتیسم یک اختلال مادام العمر و بدون درمان محسوب می شود ولی همانطور که از نام کامل آن پیداست، طیفی را در برمی گیرد و به این معنی است که افراد مبتلا به اوتیسم با هم متفاوت هستند. برخی از افراد اوتیسم نیاز به حمایت کمی دارند و یا اصلا به حمایت نیاز ندارند. عده ای هم ممکن است هر روز به کمک والدین یا مراقبت نیاز داشته باشند.

افراد اوتیستیک می توانند هر سطحی از هوش را داشته باشند. هوش متوسط یا بالاتر از متوسط، برخی نیز اختلال یادگیری دارند و به همین دلیل مراقبت از خودشان برایشان سخت است. آنها احتمالا با چالش هایی نظیر کمبود توجه، بیش فعالی (ADHD)، نارسا خوانی، اضطراب یا افسردگی، صرع و … باشد.

نشانه های اختلال اوتیسم

اسباب بازی برای کودکان اوتیسم
نشانه های اختلال اوتیسم چیست ؟

علائم اولیه این اختلال توسط والدین، مراقبان و پزشکان اطفال قبل از رسیدن کودک به یک سالگی قابل مشاهده است. با این حال این علائم تا رسیدن کودک به سن دو یا سه سالگی به صورت مداوم قابل رویت است. در برخی موارد نیز این اختلال ممکن است به حدی خفیف باشد که تا رسیدن کودک به سن مدرسه قابل تشخیص نباشد. پس از آن ممکن است تفاوت آنها با همسالانشان قابل تشخیص باشد.

کمبود ارتباطات اجتماعی :

  • کاهش اشتراک علایق با دیگران
  • وجود مسئله در درک احساسات خود و دیگران
  • بیزاری از حفظ تماس چشمی
  • عدم مهارت در استفاده از حرکات غیرکلامی
  • مشکل در دوستیابی و یا حفظ آنها

علایق محدود و رفتارهای تکراری :

  • دشواری در کنار آمدن با تغییر
  • تمرکز بیش از حد روی موضوعات خاص
  • برخی حساسیت های بیش از حد
  • حرکات کلیشه ای مثل تکان دادن دست یا چرخیدن
  • چیدمان وسایل به به شیوه ای خاص

اوتیسم و مشکلات حسی

اوتیسم چیست
بهترین اسباب بازی ها برای کودکان اوتیسم

اوتیسم معمولا با مشکلات حسی همراه است. انجمن روانپزشکی آمریکا در سال 2013، حتی حساسیت های حسی را به لیست علائمی که به تشخیص اوتیسم کمک می کند اضافه کرد. اگر کودکی دارید که با مسائل حسی سر و کار دارد، ممکن است بخواهید چند اسباب بازی حسی را به خانه بیاورید تا با آنها بازی کند.از بهترین اسباب بازی ها برای کودکان اوتیسم، اسباب بازی های حسی برای تحریک حواس پنجگانه کودک است. اسباب بازی برای کودکان اوتیسم می تواند شامل عناصری مانند رنگ های روشن، متضاد، صداها یا بافت های مختلف باشند. این اسباب بازی ها برای کمک به رشد حواس کودکان در محیطی امن و طبیعی با استفاده از بازی طراحی شده است.

کودکان بیش از حد حساس :
کودکانی که بیش از حد حساس هستند و به محرک ها پاسخ می دهند. محرک های منظم و شدید مانند نورهای روشن یا بوهای تند می توانند برکودکان حساس تاثیر بگذارند و احساس غرق شدن را در آنها ایجاد کنند.
کودکان کم حساس :
برخلاف حساسیت بیش از حد، برخی از کودکان مبتلا به اوتیسم در واقع کمتر به حواس و محرک ها پاسخ می دهند. یکی از نمونه های آن حساسیت کم به درد است. در این کودکان ممکن است به سیگنال های بدن که بر کنترل تعادل و هماهنگی بدنی تاثیر می گذارد کمتر پاسخ دهد.

اسباب بازی های حسی چگونه به اوتیسم کمک می کنند؟

اسباب‌بازی‌های حسی به کودکان مبتلا به اوتیسم کمک می‌کنند تا آرام شوند و تمرکز کنند.اسباب بازی برای کودکان اوتیسم به آنها کمک می کند تا به طور طبیعی بازی کنند. علاوه بر این، اسباب بازی های حسی به توسعه مهارت های یادگیری اجتماعی مانند مذاکره، برنامه ریزی و به اشتراک گذاری کمک می کنند.

چگونه از اسباب بازی برای کودکان اوتیسم استفاده می شود؟

استفاده از اسباب بازی های حسی برای کمک به کودکان مبتلا به اوتیسم روز به روز رایج تر می شود. انواع مختلفی از اسباب بازی برای کودکان اوتیسم موجود است که برای یک یا چند حواس مختلف جذاب هستند. اسباب بازی های حسی برای درگیر کردن حواس کودک به شیوه ای لذت بخش کار می کنند.

از بهترین اسباب بازی ها برای کودکان اوتیسم، اسباب‌بازی‌های حسی است که می‌توانند به تمرکز بهتر و آرام شدن کمک کنند، با این حال، اسباب‌بازی‌های حسی جایگزین درمان رسمی و مبتنی بر شواهد برای اختلالات طیف اوتیسم نمی‌شوند. اسباب‌بازی‌های حسی برای کمک به کودک در یادگیری بیشتر حواس خود و به روشی سرگرم‌کننده است. از طریق بازی، یک کودک مبتلا به اوتیسم ممکن است حواس خود را بهتر درک کند.

10 تا از بهترین اسباب بازی ها برای کودکان اوتیسم

شما می توانید اسباب بازی برای کودکان اوتیسم و عروسک برای کودکان اوتیسم را به صورت آنلاین و در اکثر فروشگاه ها پیدا کنید. اگر می‌خواهید تعیین کنید بهترین انواع اسباب‌بازی‌های حسی برای اوتیسم چیست، ما در اینجا چند گزینه را به شما معرفی خواهیم کرد :

تشک های حسی

بهترین اسباب بازی ها برای کودکان اوتیسم

یکی از بهترین اسباب بازی ها برای کودکان اوتیسم یک سری تشک های حسی است. این ها تشک های کوچکی هستند که هر کدام از بافت تشکیل شده است. سپس کودکان می توانند از دست ها یا پاهای خود برای احساس و بازی با انواع مختلف بافت های این تشک استفاده کنند. حتی می‌توانید از فرزندتان بخواهید چشمانش را ببندد و از زیر تشک‌های مختلف عبور کند، و در همین حال از او بخواهید احساسش را توصیف کند.

اسباب بازی های جویدنی

اوتیسم چیست

استفاده از اسباب‌بازی‌های جویدنی غیرمعمول نیست، این یکی از بهترین اسباب بازی ها برای کودکان اوتیسم است به‌ ویژه زمانی که کودک در حال دندان درآوردن باشد، اما یکی دیگر از موارد استفاده از اسباب‌بازی‌های جویدنی برای کودکان مبتلا به اوتیسم است. اسباب‌بازی‌های جویدنی از مواد سیلیکونی غیرسمی ساخته شده‌اند و می‌توانند اشیاء دستی یا جواهرات مانند دور گردن یا مچ دست باشند. آنها در بافت های مختلف،مثلا با بر آمدگی یا فرورفتگی وجود دارند، و البته می توانند صاف هم باشند. اسباب‌بازی‌های جویدنی برای توسعه مهارت‌های جویدن و گاز گرفتن و همچنین تحریکات حسی طراحی شده‌اند.

شن و ماسه یا اسلایم

اسباب بازی برای کودکان اوتیسم

نوع دیگری از اسباب بازی های حسی که ممکن است برای کودک شما مفید باشد شن و ماسه یا اسلایم است. این اسباب بازی برای کودکان اوتیسم به او اجازه می دهد تا در عین بازی، مهارت های حرکتی ظریفی را نیز در خود پرورش دهد. کودکان می توانند به تنهایی با این ماده بازی کنند. همچنین، این مواد اغلب رنگ های روشن دارند که برای حواس بینایی آنها جذاب است.

پین آرت

بهترین اسباب بازی ها برای کودکان اوتیسم

تابلوهای هنری پین (تابلوی میخ های ایجاد تصویر برجسته یا سه بعدی) از بهترین اسباب بازی ها برای کودکان اوتیسم است. کودک می تواند از دست ها و انگشتان خود برای ایجاد نقش استفاده کند. احساس منحصر به فرد سنجاق ها هنگام لمس تخته هنری پین، آن را به یک اسباب بازی حسی عالی برای کودکان مبتلا به اوتیسم تبدیل می کند.

اسباب بازی باران ساز

عروسک برای کودکان اوتیسم

برای جذب یا تحریک حس شنوایی کودک، باران ساز را امتحان کنید! باران ساز یک اسباب بازی برای کودکان اوتیسم است که در عین سرگرم کننده بودن می تواند به کودک مبتلا به اوتیسم کمک کند هنگام بازی و گوش دادن به صداهای آرامش بخش “باران” آرام شود. رنگ‌های روشن و آبشار مهره‌های در حال سقوط نیز امتیاز دیگری برای این اسباب‌بازی است که به کودک اجازه می‌دهد تا به طور همزمان با چندین حواس درگیر شود، بدون اینکه برایش سخت باشد.

فیجت اسپینر

اسباب بازی اوتیسم

احتمالاً تا به حال با فیجت اسپینرها را دیده اید، زیرا آنها چند سال پیش به یکی از ترند ترین اسباب بازی ها تبدیل شدند. این اسباب‌بازی‌ها به کودک کمک می‌کنند تا با درگیر کردن دست‌هایش تمرکز کند. نه تنها برای کودکان مبتلا به اوتیسم، بلکه برای کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه (ADD) و اختلال بیش فعالی (ADHD) نیز عالی است. چرخش روان و سریع اسپینرها برای بسیاری از کودکان لذت بخش است و با طرح های مختلفی که در بازار موجود است، مطمئناً طرحی را پیدا خواهید کرد که کودک شما دوستش داشته باشد.

سگ برقی دست آموز

عروسک های اوتیسم

صداها می توانند برای کودک مبتلا به اوتیسم مشکل ساز باشند. با این حال، یک مطالعه نشان داد که صداهای لوازم خانگی و صدای حیوانات خانگی معمولی؛ می تواند به کاهش حساسیت کودکان مبتلا به اوتیسم کمک کند. تحقیقات زیادی در مورد مزایای استفاده از اسباب بازی برای کودکان اوتیسم مثل ربات های تعاملی وجود دارد.یکی از بهترین اسباب بازی ها برای کودکان اوتیسم سگ برقی دست آموز است که یک راه عالی برای وادار کردن کودک شما به تعامل با اشیا و عادت کردن به صداهای مختلف است. این سگ خانگی الکترونیکی به لمس کودک شما پاسخ می دهد. این اتفاق ممکن است به فرآیند شنوایی و تعامل اجتماعی کودک کمک کند.

توپ های انعکاسی

بهترین اسباب بازی ها برای اوتیسم

این توپ های انعکاسی حسی با کمک به رشد حس بصری به کودکان مبتلا به اوتیسم کمک می کند و از بهترین اسباب بازی ها برای کودکان اوتیسم است. مطالعات نشان داده است که کودکان مبتلا به بیش فعالی و اوتیسم توانایی کمتری در پردازش اطلاعات حسی بصری دارند. این یک راه حل عالی برای کمک به کودک شما است.

دستگاه حباب ساز

اسباب بازی برای کودکان اوتیسم

یکی دیگر از بهترین اسباب بازی ها برای کودکان اوتیسم چیست ؟ حباب ساز را می توان یک اسباب بازی چندحسی در نظر گرفت که می تواند طیف وسیعی از سنین را مجذوب خود کند.کودک با ایجاد حباب به تنهایی می تواند سرگرم شود و در عین حال از اضطراب خود بکاهد یا اینکه با لمس و دنبال کردن حباب ها سایر حواس خود را نیزدرگیر کند.

کتاب های رنگارنگ

بهترین اسباب بازی ها برای کودکان اوتیسم

برای کودکانی که دوست دارند از نظر بصری تحریک شوند، کتاب های رنگارنگ بسیار رضایت بخش هستند. دکتر Seuss معمولاً با در نظر گرفتن این موضوع به عنوان نویسنده ای خارق العاده نامیده می شود. نویسندگان دیگر کتاب های اختصاصی ویژه ای برای کمک به کودکان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم دارند. Lynette Dare نویسنده ای است که در ایجاد کتاب های طنز و شخصی برای کودکان اوتیسم تخصص دارد. او شروع به نوشتن کرد تا به پسرش که در طیف اوتیسم بود کمک کند و مجموعه‌ای از کتاب‌های رنگارنگ و زیبا خلق کرده است که به کودکانی که ممکن است به دلیل اثرات اوتیسم احساس ناراحتی کنند، موقعیت‌های روزمره را قابل ربط می‌کند.

 

بیشتربخوانید :

https://pioio.com/mag/2021/12/29/%d8%a8%d8%a7%d8%b2%db%8c-%d8%af%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86%db%8c-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa%d8%9f%d9%85%d9%88%d8%a7%d8%b1%d8%af-%d8%a8%da%a9%d8%a7%d8%b1%da%af%db%8c%d8%b1%db%8c-%d9%88-%d8%b1%d9%88%d9%86/ https://pioio.com/mag/2019/09/16/%d8%af%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86-%d8%a8%db%8c%d8%b4-%d9%81%d8%b9%d8%a7%d9%84%db%8c/ https://pioio.com/mag/2019/07/29/%da%a9%d9%88%d8%af%da%a9%d8%a7%d9%86-%d8%a8%db%8c%d8%b4-%d9%81%d8%b9%d8%a7%d9%84-%d9%88-%d8%a2%d8%b4%d9%86%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%a8%d8%a7-%d9%86%d9%88%d8%b9-%d8%a8%d8%b1%d8%ae%d9%88%d8%b1%d8%af-%d8%a8/
اوتیسم چیست ؟

اوتیستیک بودن (در خودماندگی ) به این معنی است که مغز فرد متفاوت از سایر افراد عمل می کند.

بهترین اسباب‌بازی‌های حسی برای اوتیسم چیست؟

تشک های حسی، کتاب های رنگارنگ، دستگاه حباب ساز، توپ های انعکاسی، سگ برقی دست آموز، فیجت اسپینر، اسباب بازی باران ساز، اسباب بازی های جویدنی و …

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

طراوت رئوف

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *