انیمیشین آواتار، آخرین بادافزار
بازدید 249
0

انیمیشن آواتار، آخرین بادافزار

انیمیشن آواتار، آخرین بادافزار در سال 2005 به کارگردانی جیانکارلو والپه در سه فصل ساخته شده است. ژانر این انیمیشن، ماجراجویی است و محصول کشور آمریکاست. محور اصلی این انیمیشن، نشان دادن فرآیند مبارزه برای رسیدن به یک صلح جهانی است. این جهان در قالب چهار عنصر اصلی آب، خاک، آتش و باد(چهار کشور مختلف) نمایانگر میشود که هرکدام از افراد این کشورها نیز ارتباط قوی با عنصر خود دارند. آواتار

خلاصه داستان؛

داستان از آنجایی شروع می شود که کشور آتش در پی این برمی آید که به کل جهان تسلط پیدا کند و صلح جهانی با جنگ های متعدد و نسل کشی های قبیله ای به هم می خورد. این کشور، قدرتمندترین عنصر را در اختیار دارد( در درجات بعدی به ترتیب، عناصر خاک، آب و باد قدرتمند هستند) و همین باعث شده تا کشورهای دیگر توانایی نشان دادن خود در این جنگ جهانی را نداشته باشند. همانگونه که در انیمیشن دیده میشود اهالی کشور باد در همان اوایل جنگ به طور کامل نابود می شوند( به جز یک نفر) اما کشور خاک و آب به ترتیب مقاومت های بیشتری نشان می دهند( قدرت بیشتری نیز دارند) و می توانند تا آخر جنگ دوام بیاورند.

آواتار آخرین بادافزار

جنگ حدود یک قرن طول میکشد و تنها کسی که میتواند به این جنگ خاتمه دهد، فردی به نام آواتار است. آواتار تنها کسی است که می تواند به هر چهار عنصر مسلط شود و قدرتمندترین فرد در جهان است. آواتارها به ترتیب هر چند سال در یک کشورمتولد شده و به صلح جهانی کمک می کنند. این بار آواتاری به اسم آنگ در کشور باد متولد شده است و تنها فردی است که توانسته از جنگ کشور آتش و باد، جان سالم به در ببرد. حال بعد از صد سال جنگ، داستان مبارزه او و دوستانش از کشورهای آب و خاک با پادشاه آتش فرآیند بسیار جالب و هیجان انگیزی است.

شخصیت های اصلی آواتار، آخرین بادافزار؛

آواتار آنگ: مهم ترین شخصیت انیمیشن است که بیشتر از بقیه شخصیت ها با مفاهیم اصلی محور انیمیشن درگیر میشود. در ابتدا شخصیتی متزلزل داشت که به علت اینکه نتوانسته است از کشورش در برابر کشور آتش محافظت بکند عذاب وجدان گرفته بود. به تدریج با کمک دوستانش توانست به تزلزل وجودیش غلبه کند و قهرمان اصلی داستان شود.

آواتار

کاتارا: مهم ترین مشوق آنگ و دومین شخصیت اصلی انیمیشن است. از کشور آب بود و روحیه قوی، مشتاق و حمایتگر او در کل ماجرا

نمایانگراست. تقریبا می توان گفت نقش رهبری و حمایت گروه را به عهده داشت.

کاتارا

ساکا: برادر کاتارا بود اما برعکس خواهرش، هیچ استعدادی در آب افزاری نداشت. در عوض، در طول داستان توانست در مهارت های رزمی و رهبری گروه های نظامی سرآمد شود. در اوایل داستان چنین به نظر می رسد که نقش خیلی مهمی را عهده دار نیست و ضعف شخصیتی دارد اما به مرور خلاف این را اثبات می کند.

ساکا

تاف: دختری نابینا و جنگجو از کشور خاک است که از اواسط داستان به آواتار ملحق میشود. روحیه بسیار سخت گیر و جنگنده ای داشت. با اینکه نابینا بود اما توانست به طرز فوق العاده ای به عنصر خاک مسلط شود. تقریبا می توان گفت که شخصیت خشک و سردی دارد اما نقش مهمی در تغییر روحیه آواتار و انگیزش او برای تلاش بیشتر داشت.

تاف

زوکو: پسر پادشاه آتش است که در طی جنگ به دلیل مخالفت با پدرش برای حمله به غیر نظامیان، تبعید شد و فقط اگر آواتار را دستگیر می کرد می توانست مقامش را پس بگیرد. او نمونه فردی است که روحیه صلح جویی دارد ولی مقام و ثروت او را وسوسه می کند تا خلاف شخصیت اصلیش عمل کند. اما در طول داستان می بینیم که روحیه صلح جوی او غلبه می کند و به جای جنگ با آواتار، در کنار او قرار می گیرد و علیه کشور آتش می جنگد.

زوکو

ژنرال آیرو: برادر پادشاه آتش و کسی است که نقش خیلی مهمی در بازسازی زوکو داشت. او نیز با اینکه از اهالی کشور آتش بود اما مخالف جنگ بود. شخصیت آرام و در عین حال قدرتمندی داشت و آنچنان نفوذی بر زوکو داشت که حتی وقتی توسط برادرش زندانی شد، باز هم توانست زوکو را هدایت کند.

آیرو

مفاهیم نهفته در آواتار؛

چیزی که انیمیشن آواتار را خاص می کند، ترکیب داستان جهانی خیالی با مفاهیم معنوی( نه دینی) که شبیه معنویت های شرقی است و نشان دادن روحیه حق طلبی و سکوت نکردن در برابر ظلم می باشد. در این بین فرآیند تحول روحی و بلوغ روانی شخصیت های اصلی انیمیشن بسیار جالب توجه است که بیننده را مشتاق نگه می دارد. علاوه بر این، تحول ها آنقدر عمیق هستند که تاثیرات مثبت ناخودآگاه زیادی به همراه دارند. شخصیت های اصلی داستان، به طرز حیرت آوری همیشه کنار هم هستند و یکدیگر را حمایت می کنند. به طور کلی، در این انیمیشن عشق، مبارزه و تلاش برای مهم ترین هدف زندگی، ناامیدی های پی در پی و امیدواری دوباره و روحیه همکاری و کار تیمی مهم ترین مفاهیمی هستند که در ضمن داستان مطرح می شوند.

آخرین بادافزار

تاثیرات مثبت روحی و روانی؛

به طور کلی انیمیشن، موسیقی، فیلم و کتاب ها بیشترین تاثیر را در بین فعالیت های فردی، روی شخصیت افراد و وضعیت روحی و روانی آنها دارند و همانگونه که گفته شد بیشترین تاثیر را روی ناخودآگاه افراد دارند؛ مخصوصا اگر فرد بتواند رابطه ی خیلی عمیقی با آن برقرار کند. این را می توانید با دقت به شخصیت افرادی که سبک های مختلف انیمیشن یا فیلم را می بینند و یا افرادی که سبک موسیقیشان متفاوت است ببینید. انیمیشن آواتار نیز از این قضیه مستثنی نیست و تاثیرات مثبت زیادی بر شخصیت افراد( مخصوصا نوجوانانی که در مرحله هویت یابی هستند) دارد. البته که هیچ برنامه ای بدون ایراد نیست اما طبق چیزی که تا به حال از آواتار شنیده، دیده و یا خوانده ام، تاثیرات مثبتش خیلی بیشتر است. از جمله تاثیرات مثبت آن می توان به این موارد اشاره کرد؛

فرد را با مفاهیمی فراتر از مفاهیم این جهانی آشنا می کند و این در شکل گیری هویت افراد( بیشتر کودکان و نوجوانان) بسیار موثر است؛ مخصوصا در دنیای امروز که با ماشینی شدن همه چیز، افراد بیشتر دچار بی هویتی می شوند. افراد را برای دنبال کردن اهداف زندگی ترغیب می کند. دراین فرآیند رسیدن به اهداف، به فرد یک دید واقع بینانه و دور از تخیل می دهد؛ برای مثال اینکه در فرآیند اهداف، با انواع مختلفی از شکست ها و موفقیت ها رو به رو خواهیم شد. همانطور که بیان شد برای نشان دادن ارزش همکاری برای مبارزه حق طلبانه و تسلیم نشدن نیز نکات بسیار جالب توجهی دارد. اهدای احساس قدرت و تملک بر آینده ای که از آن انسان های درستکار و صادق است، نیز از وجهه های مثبت آواتار است. از جمله موارد دیگر نیز می توان به تاکید عشق و دوست داشتن همه ی افراد اشاره کرد. و چندین موارد دیگر که در ضمن این مباحث مطرح میشود.

بادافزار

تاثیرات انیمیشن ها، فیلم ها، کتاب ها و موسیقی ها روی هر قشری تاثیرات خاص خودشان را دارند اما بیشترین موارد تاثیرگذاری آواتار به قشر کودک( بالای شش سال) و نوجوانان بر می گردد. شاید بیشتر روی پسرها تاثیرگذار باشد اما تاثیرات مثبت آن روی دخترها(مخصوصا در دنیای امروز) نیز انکارناپذیر است.

همچنین در پیویو می توانید بخوانید:

انیمیشن میچل ها در برابر ماشین ها (The Mitchells vs the Machines)

کارتون های باربی

انیمیشن سونیک ۲۰۲۰-۲۰۲۲

هتل ترانسیلوانیا ۴ | Hotel Transylvania

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

Pahlevan

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *