عجیب ترین فوبیا
بازدید 259
0

عجیب ترین فوبیا (ترس از پول، ترس از باز کردن چشمان خود و …)

در حالی که بیشتر مردم در مورد فوبیاهای رایج مانند ترس از ارتفاع (آکروفوبیا) یا ترس از عنکبوت (آراکن هراسی) شنیده اند، فوبیاهای عجیب و غریب زیادی وجود دارد که کمتر در مورد آنها صحبت شده است. در اینجا لیستی از 16 عجیب ترین فوبیا وجود دارد که ممکن است هرگز نام آنها را نشنیده باشید.

1. نوموفوبیا (Nomophobia) :

عجیب ترین فوبیا

ترس از بدون تلفن همراهتان : نوموفوبیا ترس از بدون تلفن همراه است. افراد مبتلا به نوموفوبیا اضطراب بیش از حدی را در مورد همراه نداشتن تلفن خود، کم بودن باتری یا از کار افتادن تلفن خود تجربه می کنند. صرف نظر از شرایط، عدم امکان استفاده از تلفن باعث می شود افراد مبتلا به نوموفوبیا دچار وحشت شوند و علائم شدید اضطراب را تجربه کنند.

این فوبیای نادر اغلب از اعتیاد فردی به تلفن همراه ناشی می شود. افراد مبتلا به این فوبیا ممکن است با وسواس در طول روز گوشی خود را چک کنند و نگران باشند که ارتباط با عزیزان خود را از دست ندهند. در حالی که نوموفوبیا به طور کلی به عنوان یک فوبی نادر طبقه بندی می شود، به نظر می رسد اعتیاد به تلفن همراه نسبتاً رایج است. تحقیقات اخیر نشان داده است که حدود نیمی از مردان و زنان نسبت به تلفن همراه خود اضطراب دارند. علاوه بر این، یک مطالعه نشان داد که 23 درصد از دانش‌آموزان پسر به عنوان نوموفوبیک برچسب خورده‌اند و تقریباً 77 درصد بیش از 35 بار در روز تلفن همراه خود را چک می‌کنند. گروهی در ایتالیا پیشنهاد کرده اند که نوموفوبیا باید به عنوان نوعی از فوبیای خاص در نظر گرفته شود.

نوموفوبیا از عجیب ترین فوبیاهای موجود است.

2. پلوتوفوبیا (Plutophobia) :

عجیب ترین فوبیا

ترس از پول : بسیاری از مردم احتمالا آرزو می کنند که پول بیشتری داشته باشند، اما پلوتوفوبیا ترس از پول یا ثروت است. افراد مبتلا به پلوتوفوبیا ممکن است از افراد ثروتمند بترسند یا خودشان از ثروتمند شدن بترسند. آنها معمولاً از پول و مقابله با آن می ترسند.

افراد مبتلا به این ترس ممکن است به طور بالقوه شغل خود را خراب کنند تا از کسب درآمد بیشتر یا ثروتمند شدن جلوگیری کنند. ترس از ثروتمند شدن ممکن است ناشی از ترس از مسئولیت ها و فشارهای مرتبط با آن یا ترس از قربانی شدن یک سرقت باشد.

این مورد یکی از عجیب ترین فوبیایی است که در دنیا وجود دارد.

پلوتوفوبیا عجیب ترین فوبیای موجود در دنیا است.

3. آراکی بوتیروفوبیا (Arachibutyrophobia) :

عجیب ترین فوبیا

ترس از چسبیدن کره بادام زمینی به سقف دهان : در حالی که این پدیده در یک نقطه برای همه اتفاق افتاده است، افراد مبتلا به آراکی بوتیروفوبیا به شدت از آن می ترسند. شدت آراکی بوتیروفوبیا از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برخی از افراد مبتلا به این بیماری ممکن است بتوانند مقادیر کمی کره بادام زمینی بخورند، اما برخی دیگر از خوردن کره بادام زمینی یا هر چیزی با غلظت مشابه کاملاً اجتناب می کنند.

آراکی بوتیروفوبیا یک فوبیای نادر است که می تواند ناشی از فوبیای بیشتر از چیزهای چسبنده یا ترس از خفگی باشد. همچنین ممکن است ناشی از یک حادثه آسیب زا با کره بادام زمینی، مانند خفگی یا حساسیت به آن باشد.

بوتیروفوبیا عجیب ترین فوبیا های موجود در دنیا است.

4. زانتوفوبیا (Xanthophobia) :

عجیب ترین فوبیا

ترس از رنگ زرد : زانتوفوبیا ترس از رنگ زرد است. افراد مبتلا به این فوبیای نادر معمولاً از هر شیء زرد رنگی مانند اتوبوس مدرسه و گل نیز می ترسند. افراد مبتلا به زانتوفوبیا ممکن است به هر قیمتی از رنگ زرد اجتناب کنند و حتی ممکن است غذاهای زرد را ناراحت کننده بدانند. این فوبیا تمایل دارد با زندگی روزمره تداخل داشته باشد، زیرا چیزهای زرد رنگ در همه جا یافت می شود.

زانتوفوبیا عجیب ترین فوبیا موجود در دنیاست.

5. آریتموفوبیا (Arithmophobia) :

عجیب ترین فوبیا

ترس از اعداد : بسیاری از مردم با ترس از کلاس ریاضی بزرگ می شوند، اما افراد مبتلا به arithmophobia یک ترس واقعی از اعداد دارند. افراد مبتلا به این ترس معمولاً اضطراب مربوط به انجام ریاضیات یا به طور کلی برخورد با اعداد را تجربه می کنند، در مقابل ترس از دیدن واقعی نمادهای اعداد. ترس از اعداد نیز گاهی اوقات به عنوان عدد هراسی شناخته می شود. آریتموفوبیا می تواند به طور قابل توجهی زندگی افراد را مختل کند، زیرا انجام بسیاری از کارها یا مشاغل بدون پرداختن به اعداد دشوار است.

آریتموفوبیا عجیب ترین فوبیای موجود در دنیاست.

6. اکتوفوبیا (Octophobia) :

عجیب ترین فوبیا

ترس از عدد هشت : اکتوفوبیا ترس از عدد هشت است. جالب توجه است که فوبیای کمی دیگر نسبت به اعداد خاص شناخته شده است، به جز ترس از خود اعداد (آیتموفوبیا) و ترس از عدد سیزده (triskaidekaphobia). افراد مبتلا به اکتوفوبیا از علامت هشت می ترسند همانطور که روی آن نوشته شده است، مانند آدرس ها یا تبلیغات. آنها همچنین می توانند از اشیایی که در گروه های هشت نفری ارائه می شوند بترسند.

این فوبیای نادر ممکن است ناشی از شباهت آن به علامت بی نهایت باشد. همچنین ممکن است ناشی از یک رویداد آسیب زا شامل عدد هشت باشد، مانند حادثه ای که در هشتم ماه اتفاق افتاده است.

اکتوفوبیا عجیب ترین فوبیای موجود در دنیاست.

7. آبلوتوفوبیا (Ablutophobia) :

عجیب ترین فوبیا

ترس از حمام کردن : آبلوتوفوبیا ترس از حمام کردن، شستن یا تمیز کردن خود است. این فوبیا اغلب در کودکان رخ می دهد و با افزایش سن برطرف می شود، اما همچنان می تواند در بزرگسالان وجود داشته باشد. افراد مبتلا به آبلوتوفوبیا از حمام کردن و دوش گرفتن خودداری می کنند که می تواند منجر به بوی نامطبوع بدن و گاهی اوقات انزوای اجتماعی شود. با این حال، ترس آنها از حمام کردن و اضطرابی که در حین حمام کردن تجربه می کنند، آنقدر شدید است که این عواقب در مقایسه با آنها کم رنگ است. آبلوتوفوبیا ممکن است ناشی از یک رویداد آسیب زا شامل آب یا ترس از خیس شدن باشد. در برخی موارد، فوبیا مربوط به آب هراسی است که ترس از آب است.

آبلوتوفوبیا عجیب ترین فوبیای موجود در دنیاست.

8. اپتوفوبیا (Optophobia) :

عجیب ترین فوبیا

ترس از باز کردن چشمان خود : اپتوفوبیا ترس از باز کردن چشم است. این ترس می‌تواند بسیار ناتوان‌کننده باشد، زیرا انجام فعالیت‌های روزانه بدون بازکردن چشم‌ها برای فرد سخت است. افراد مبتلا به اپتوفوبیا ممکن است ترجیح دهند در داخل خانه یا در مناطق کم نور بمانند. این فوبیا معمولاً با یک اختلال اضطراب فراگیر همراه است. مانند بسیاری دیگر از فوبیاهای نادر، این ترس معمولاً نتیجه یک حادثه آسیب زا است.

16 مورد از عجیب ترین فوبیا های دنیا را در این مقاله دنبال کنید.

پیشنهاد پیویو برای شما :

https://pioio.com/mag/2022/03/20/amazing-scientific-facts/ https://pioio.com/mag/2022/03/16/everything-you-need-to-know-about-sophia-the-worlds-first-robot-citizen/ https://pioio.com/mag/2022/03/15/theories_of_life_after_death/

9. گلوبوفوبیا (Globophobia) :

عجیب ترین فوبیا

ترس از بالن : گلوبوفوبیا ترس از بادکنک است. سطح ترس از فردی به فرد دیگر متفاوت است و می تواند از اجتناب از نزدیکی بالن تا دوری کامل از مکان هایی که دارای بادکنک هستند متغیر باشد. در برخی افراد، ترس آنقدر زیاد است که حتی دیدن یک بادکنک در تلویزیون باعث ایجاد اضطراب شدید می شود. این ترس نادر می تواند به ویژه برای کودکان خردسال سخت باشد، زیرا بادکنک ها اغلب در جشن تولد کودکان وجود دارد.

گلوبوفوبیا معمولاً در اثر یک تجربه آسیب زا از یک بادکنک در کودکی ایجاد می شود، مانند ترکیدن بالون و ترسیدن از صدا. همچنین می تواند با ترس از دلقک ها (یا کولروفوبیا) مرتبط باشد، زیرا این دو اغلب با هم یافت می شوند.

10. هیپوپوتومونستروسکیپد آلوفوبیا (Hippopotomonstrosesquippedaliophobia) :

عجیب ترین فوبیا

ترس از کلمات طولانی : Hippopotomonstrosesquippedaliophobia ترس از کلمات طولانی است. از قضا طولانی ترین کلمه در فرهنگ لغت نیز هست. نام دیگر این فوبیا sesquipedalophobia است. اعتقاد بر این است که فوبیای کلمات طولانی از خجالت کشیدن با تلفظ نادرست کلمات طولانی ایجاد می شود. این ممکن است هنگام خواندن با صدای بلند جلوی کلاس در کودکی رخ دهد. این فوبیا همچنین می تواند در افراد مبتلا به نارساخوانی رایج باشد.

هیپوپوتومونستروسکیپد آلوفوبیا همانطور که از نامش پیداست از عجیب ترین فوبیاهاست.

11. افبی فوبیا (Ephebiphobia) :

عجیب ترین فوبیا

ترس از نوجوانان : افبی فوبیا ترس از نوجوانان یا جوانان است. افراد مبتلا به افبی فوبیا ممکن است نوجوانان را خارج از کنترل یا خطرناک تصور کنند و معتقد باشند که آنها بی ادب، غیرقابل پیش بینی هستند و از قوانین پیروی نمی کنند. تصور می‌شود که این ترس ناشی از نمایش منفی نوجوانان در رسانه‌ها است. افراد مبتلا به افبی فوبیا از نوجوانان می ترسند و نمی خواهند در اطراف آنها باشند. افراد مبتلا به این ترس ممکن است اگر نوجوانی دارند از رفتن به خانه دوست خودداری کنند یا از مکان هایی که نوجوانان تمایل به معاشرت دارند اجتناب کنند.

عجیب ترین فوبیا ترسیست که خود فرد نیز در آن دوره بوده.

12. امفالوفوبیا (Omphalophobia) :

عجیب ترین فوبیا

ترس از ناف : امفالوفوبیا ترس از ناف است. افراد مبتلا به امفالوفوبیا از دیدن یا لمس ناف خود حتی اجتناب می کنند. حتی ممکن است یک بانداژ روی ناف خود بگذارند تا به آن نگاه نکنند. آنها گاهی اوقات از مکان هایی که ناف ممکن است در معرض دید قرار گیرند، مانند ساحل اجتناب می کنند.

امفالوفوبیا یکی از عجیب ترین فوبیاهاست.

13. لینونوفوبیا (Linonophobia) :

عجیب ترین فوبیا

ترس از ریسمان : لینونوفوبیا ترس از ریسمان است. فرد مبتلا به لینونوفوبیا حتی زمانی که فقط به ریسمان فکر می کند واکنش شدید نشان می دهد، چه برسد به اینکه شخصاً آن را ببیند. افراد مبتلا به لینونوفوبیا از نخ یا هر چیز مرتبط با نخ مانند دوختن یا بستن کفش اجتناب می کنند.

این معمولاً از یک ارتباط منفی با رشته ایجاد می شود که ممکن است از ترس از محدود شدن یا محدود شدن ناشی شود. فردی که یک رویداد آسیب زا را تجربه می کند، مانند ربوده شدن یا بستن به عنوان مجازات، ممکن است به لینووفوبیا مبتلا شود. همچنین می تواند به سادگی از تماشای این رویدادها در تلویزیون ایجاد شود.

عجیب ترین فوبیا

14. پوگونوفوبیا (Pogonophobia) :

عجیب ترین فوبیا

ترس از ریش : پوگونوفوبیا ترس از ریش است. این معمولاً از یک حادثه هشدار دهنده با یک فرد ریشو ناشی می شود. همچنین ممکن است از این ناشی شود که فردی دوست نداشته باشد که ریش صورت کسی را پنهان کند.

افراد مبتلا به پوگونوفوبیا از افرادی که ریش دارند دوری می کنند و حتی ممکن است هنگام تماشای عکس یک فرد ریشو دچار اضطراب شوند. آنها معمولاً با کسی که ریش دارد دوست نخواهند بود و هنگام صحبت با کسی که ریش دارد بسیار عصبی می شوند.

عجیب ترین فوبیا

15. کاتوفوبیا (Chaetophobia) :

عجیب ترین فوبیا

ترس از مو : کاتوفوبیا ترس از مو است. این فوبیا می تواند ترس از موهای خود، موهای دیگران یا حتی موهای حیوانات باشد. افراد مبتلا به کاتوفوبیا ممکن است از گلوله مو روی زمین بترسند یا از شانه کردن موهای خود بترسند. آنها اغلب کوتاه کردن مو را بسیار دشوار می دانند و به طور کلی از موقعیت هایی که افراد دیگر موهایشان را لمس می کنند اجتناب می کنند.

این فوبیا ممکن است از یک تجربه آسیب زا شامل مو ناشی شود. برخی از نمونه ها کوتاه کردن موی نامناسب یا ریزش موی زیاد به دلیل طاسی است. همچنین می‌تواند به این دلیل باشد که کسی معتقد است مو کثیف است و نمی‌خواهد با آن تماس پیدا کند.

عجیب ترین فوبیا

16. وستی فوبیا (Vestiphobia) :

عجیب ترین فوبیا

ترس از لباس : وستی فوبیا ترس از لباس است. برای بسیاری از مردم، این به عنوان ترس از یک لباس خاص ظاهر می شود. برای دیگران، این ممکن است ناشی از ترس از لباس های تنگ باشد که باعث می شود فرد احساس محدودیت کند. در موارد دیگر ترس از همه لباس هاست. این ترس هم یکی از عجیب ترین فوبیاها است.

این فوبیای نادر می تواند از حساسیت به نوع خاصی از پارچه یا یک رویداد آسیب زا مرتبط با یک تکه لباس خاص ناشی شود. به عنوان مثال، مواردی وجود داشته است که سربازان سابق ترس از لباس نظامی ایجاد می کنند.

عجیب ترین فوبیا

پلوتوفوبیا چیست؟

پلوتوفوبیا ترس از پول و ثروت است. افراد مبتلا به این ترس ممکن است به طور بالقوه شغل خود را خراب کنند تا از کسب درآمد بیشتر یا ثروتمند شدن جلوگیری کنند.

کاتوفوبیا چیست؟

کاتوفوبیا ترس از پول است. این فوبیا میتواند ترس از موهای خود، موهای دیگران یا حتی موهای حیوانات باشد. این افراد ممکن است از شانه کردن موهای خود اجتناب کنند.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

mahla_khoshtale

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *