مکمل اکتان + اکتان بوستر ( مکمل بنزین و سوخت ) چیست ؟
بازدید 269
0

مکمل اکتان + اکتان بوستر ( مکمل بنزین و سوخت ) چیست ؟

اکتان بوستر و یا مکمل اوکتان ، یکی از معروف ترین مکمل های بنزین و به طور کلی سوخت به حساب می آید که با افزایش عدد اوکتان ، شرایط بهتری را برای سوختن بنزین در سیلندر ها فراهم می کند و موجب بالا رفتن نسبت تراکم در سوخت و هوای موجود در سیلندر می شود و موتور عملکرد بهتری خواهد داشت .

عدد اکتان چیست ؟

عدد اکتان نشان‌دهنده میزان کیفیت بنزین است به نحوی که هرچه موتور خودرو تراکم بالاتری داشته باشد به بنزینی با عدد اکتان بالاتری احتیاج دارد . پس هرجه موتور شما قدرتمند تر باشد و سیلندر بیشتری داشته باشد ، باید از بنزین باکیفیت تری استفاده کنید. اگر در خودرو هایی با موتور قدرتمند ، از بنزینی با اکتان پایین استفاده نمایید ، اصطلاحا خودرو شما دچار ناک شده و فعالیت آن دچار اختلال می شود .

البته در خودروهای دیزلی به جای عدد اکتان ، از عدد ستان استفاده می کنیم که باید عدد ستان بالایی داشته باشید و عدد اکتان کمتری داشته باشد . علت این ماجرا آن است که موتور دیزلی ، مخلوطی از سوخت و هوا را ترکیب نمی کنند وبجای آن در ابتدا هوا متراکم شده و سپس سوخت به هوای داغ تراکم یافته اضافه می شود.

در مورد این واکنش می توان به صورت گسترده صحبت کرد ، اما وارد بحث های تخصصی شیمی و شیمی واکنش می شویم که از حوصله این مقاله خارج است .

عدد اکتان بنزین در ایران

همه ما می دانیم که بنزین ایران ، یکی از بی کیفیت ترین بنزین های دنیاست. با هر شاخصی حساب کنیم ، کیفیت بنزین ایران به طرز وحشتناکی پایین است و طبعا عدد اکتان آن هم وضعیت مناسبی ندارد . چیزی که از وضعیت آلودگی شدید هوا و سایر تاثیرات آن بر روی محیط ، به صورت آشکارا قابل مشاهده است .

طبق شایعات تایید نشده، عدد اکتان بنزین معمولی در ایران 87 و بنزین سوپر 95 است . اعدادی که صرفا شایعه ای بیش نمی باشند و همه ما می دانیم بسیار کمتر از اینهاست . چیزی که در مصرف سوخت و شتاب خودرو های درون ایران قابل مشاهده است . پس استفاده از مکمل اکتان و اکتان بوستر در این شرایط ایران ، به شدت لازم است .

مکمل بنزین اکتان بوستر بهترین

اکتان بوستر / مکمل اکتان چیست ؟

اکتان بوستر یا مکمل اکتان ، موجب بالارفتن عدد اکتان بنزین شما می شود . این ماجرا باعث بالارفتن کیفیت بنزین و تنظیم زمان مناسب برای رسیدن به احتراق بنزین در سیلندر می شود . همان طور که از نامش پیداست، عدد اکتان بنزین شما را افزایش می‌دهد. این افزایش عدد اکتان موجب بالا رفتن کیفیت بنزین و رسیدن به زمان مناسب برای احتراق بنزین در سیلندر می‌شود.

دلیل اصلی استفاده از بوسترها افزایش قدرت و همچنین راندمان خودرو در موتورهای خاص است. اکتان بوستر یا مکمل اکتان دارای مواد خاصی می باشند که از ناک شدن موتور جلوگیری می کنند. عمده ترین موادی که در اکتان بوستر یا مکمل اکتان استفاده می شود :

  • MMT (Methyl cyclopentadienyl manganese tricarbonyl) که در پالایشگاه ها به عنوان جایگزینی برای TEL (تترا اتیل سرب) استفاده می شود و موجب افزایش اکتان سوخت می شود . این ترکیب سازگاری مناسبی با محیط زیست دارد .
  • فروسن ترکیبی مشتق از آهن است و جایگزین ارزان تری برا MMT است . البته در بسیاری از کشور های جهان اول ، استفاده از فروسن را به علت تشکیل اکسید آهن هنگام احتراق ممنوع کرده اند . تشکیل اکسید آهن درون موتور و سیلندر موجب سایش موتور و در نتیجه کاهش عمر آن می شود .
  • الکل های اروماتیک مانند تولوئن ، زایلن ، بنزن و .. بسیار موثر هستند . اگرچه در استفاده از آنها باید دوز های مشخصی را براساس نسبت های استکیومتری شیمی رعایت کرد. حداقل دوز 10 درصد مورد نیاز است .
  • در بعضی از موتور های مسابقه ای ، از اتانول برای افزایش اکتان استفاده می کنند. اتانول نسبت استکیومتری متفاوتی نسبت به بنزین دارد. استفاده از اتانول به عنوان سوخت جایگزین و تجدیدپذیر در موتور های احتراق تراکمی با مخلوط همگن (HCCI) در توسعه موتورهای احتراق داخلی نقش بسزایی داشته و باعث کاهش اکسیدهای نیتروژن و ذرات معلق گردیده است. تاخیر افتادن زیاد زمان احتراق، احتراق HCCI را ناپایدار کرده که باعث کاهش دمای احتراق از حد طبیعی شده و همچنین باعث خواهد شد که فشار متوسط موثر اندیکاتوری کاهش یافته و مقدار هیدروکربن های نسوخته و اکسیدهای کربن افزایش می یابد. جلو افتادن زیاد زمان احتراق بیشینه فشار داخل سیلندر را افزایش داده و در نتیجه مدت احتراق کاهش یافته و بیشینه اندازه افزایش فشار زیاد در داخل سیلندر تولید خواهد شد. مقدار هیدروکربن های نسوخته و اکسیدهای کربن در این وضعیت نسبت به حالت  قبل کاهش پیدا کرده و فشار متوسط موثر اندیکاتوری نسبت به حالت کارکرد نرمال کاهش پیدا خواهد کرد. خرید مکمل بنزین خرید اکتان بوستر

مکمل بنزین یا اکتان بوستر؟

بهترین اکتان بوستر ایران

مانند بقیه زمینه ها ، در ایران برندهای زیادی به عنوان بهترین مکمل های بنزین اکتان شناخته می شوند اما این برند ها در بقیه دنیا جایگاهی نداشته و حتی برای خودرو های بروز ، اکیدا ممنوع است . بهترین برندهای اکتان بوستر دنیا را می توان BOOSTane.LUCAS، TORCO، ROWE نامید .

قیمت اکتان در بازار‌های جهانی

مکمل های بنزین مرغوب در دنیا قیمتی مابین 16 تا 36 دلار دارند ، حال بیایید این عدد را با مکمل ها و اوکتان بوستر های داخل ایران مقایسه کنید . بله درسته اگر دلار را در بهترین حالت ممکن 25 هزار تومن حساب کنیم ، هر کدام از این اکتان بوستر ها باید قیمتی حدود 250 هزارتومن داخل ایران داشته باشند .
در حالی که در بازار ایران اکتان بوستر هایی با قیمت های ناچیز و عجیب 10 تا 60 هزارتومن نیز پیدا خواهید کرد، حتی از روی قیمت این محصولات می توان فهمید که کیفیت آنها چگونه است، با این حال اگر این محصولات را به آزمایشگاه برده و آنالیز کنید متوجه خواهید شد بجای استفاده از ترکیبات مخصوص اکتان که در بالا اشاره کرده ایم ، تماما از تینر تشکیل شده اند . تینر نه تنها سودی برای ما ندارد بلکه تمامی قطعات پلاستیکی مسیر سوختی شما را به باد فنا خواهد داد .

گران‌ترین اکتان بوستر دنیا

طبق آماری که در نتایج آزمایشگاهی و تست های مختلف فنی به ثبت رسیده است. برند Boostane آمریکا بی شک بهترین و متفاوت ترین اکتان بوستر دنیا شناخته می شود . این محصول قادر است عدد اکتان را تا عدد 116بالا ببرد. عددی که بسیار دست نیافتنی و عجیب بنظر می رسد. هرچند این محصول آبی رنگ مخصوص ماشین های ریسینگ می باشد و برای مصارف مسابقه ای مورد استفاده قرار میگیرد. نوع عادی آن که مخصوص مصارف خودروهای معمولی است و به رنگ مشکی می باشد، می تواند عدد اکتان را تا 100 بالا ببرد.

https://pioio.com/mag/2022/03/17/capability-of-tesla-cars-elon-musk/

تشخیص اکتان بوستر با کیفیت از روی بوی آن

از آنجایی که اکتان بوستر های بی کیفیت معمولا بر پایه تینر می باشند ، می توان به سادگی فهمید ، هنگامی که اکتان بوستر بوی تینر میدهد ، می توان فهمید که کیفیت آن بسیار پایین می باشد . در ایران حدود 85% اکتان‌های موجود بوی تینر می‌دهند که به آن‌ها پایه تینری گفته می‌شود.

این مکمل های بنزین یا اکتان بوستر ها از آنجاییکه بر پایه تینر می باشند، به هیچ عنوان برای استفاده در ماشین های شما استفاده نمی شود . توصیه ما این است که هنگامی که اکتان بوستر را خریداری کردید و بوی تینر حس کردید به هیچ عنوان از آن استفاده نکیند .

بوی اکتان بوستر‌ با کیفیت که در تمامی دنیا وجود دارد ، تقریبا مشابه به بوی نوعی حشره کش است و به هیچ عنوان ذره ای بوی تینر نمی دهد .

چطور از اکتان بوستر استفاده کنیم ؟

اکتان بوستر به علت ماهیتی که دارد ، به صورت مایع می باشد، باید محتوای ظرف مکمل را در باک بنزین خود خالی کنید . البته هر اکتان بوستر را باید با درصد خاصی در بنزین مخلوط کرد که روی محصول آن تمامی این اطلاعات نوشته شده است .

از آنجایی که اکتان ها مشتقات نفتی می باشند، در صورت باز ماندن در ، امکان پریدن آن وجود دارد.

در مورد اکتان‌ها باید به این نکته توجه کنید که به دلیل اینکه مشتقات نفتی هستند، در صورت باز ماندن در و باقی ماندن در هوای آزاد، امکان پریدن آن‌ها وجود دارد؛ بنابراین هر قوطی اکتان را برای یک باک کامل استفاده نمایید.

شما تابحال از چه اکتان بوستر هایی استفاده کرده اید؟ چه برندی؟ اطلاعات خودتون رو با به اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

ساعدی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *