بازدید 227
0

عوارض مصرف کافئین

همانطور که میدانیم مصرف کافئین هایی مانند قهوه اثرات خوب و آرام بخش را بر روی بدن ما دارد . ولی در عین حال که آرام بخش است عوارض مصرف کافئین روی بدن ما زیاد است.

اما باید توجه داشته باشید عوارض مصرف کافئین بیش از حد در طولانی مدت روی قلب ما تاثیر منفی میگذارد.

ما در اینجا به بیان برخی از عوارض و اثرات منفی آن می پردازیم .

از جمله عوارض مصرف کافئین کاهش دادن سرعت گوارش و هضم غذا است .

به همین دلیل است که میگویند بعد از صرف وعده های غذایی قهوه یا مواد دارای کافئین و چای  ننوشید زیرا عضلات روده را شل میکند و سرعت هضم را پایین می آورد.

همچنین عوارض مصرف کافئین با شکر ، تولید و ترشح انسولین در بدنتان را افزایش می‌دهد و به همین دلیل است سطح انسولین در بدن شما افزایش پیدا می‌کند .

از جمله مضرات این ماده می‌تواند نامنظم شدن برنامه خوابتان اشاره کرد, به همین دلیل است که بسیاری از ما شب امتحان و یا هنگامی که میخواهیم در طولانی مدت بیدار بمانیم و کمتر احساس خستگی و خواب‌آلودگی کنید از کافئین مصرف می کنید .

البته گاه در مواقعی که لازم هست می‌توان از این جنبه آن استفاده درست کرد اما مصرف بیش از حد آن و برهم خوردن برنامه خوابتان ضربان قلب را نامنظم می کنند و اضطراب و لرزش را به همراه دارد .

مهمترین عوارض مصرف کافئین اینکه ترشح هورمون کورتیزول یا همان هورمون استرس را افزایش میدهد و سیستم قلبی عروقی را مختل میکند .

با مصرف بیش از اندازه کافئین و ترشح هورمون کورتیزول .مشکلات متفاوتی همچون افسردگی, اختلالات خواب , بیماری های قلبی اضطراب و اینچنین مشکلات برای شما پیش می آید .

کافئین و بیماری

افرادی که فشار خون بالا دارند بیشتر در معرض مبتلا به این گونه بیماری هستند  پس مصرف کافئین را کاهش دادند .

قطعا قلب کسانی که مصرف کافئین بالایی دارد بیشتر در معرض حملات اضطرابی هستند .

آنها ظاهراً در شرایط عادی هستند اما ناگهان با عصبانیت بیجا و بیقراری بی دلیل مواجه می شوند . از دیگر مضرات استفاده بیش از حد کافئین می‌توان به تولید و ترشح بیشتر اسید معده و تحریک آن اشاره کرد این بسیار مضر است و اختلالات و مشکلات همچون تهوع نفخ و اختلالات دیگر بدترین را به وجود می آید .

پس متوجه می‌شوید که اگر شما دارای مشکلات معده هستید یا به عبارتی معده‌تان ضعیف است مصرف روزانه کافی را به حداقل برسانید .

تپش قلب ناشی از مصرف بیش از اندازه کافئین به دلیل تنگ تر شدن رگهای ما و در نتیجه پمپاژ کردن سریع تر خون و درد و فشار خون بالا است که این باعث افزایش سکته مغزی است .

اگر شما از مشکلات عصبی و و تاثیرات آن در رنج می برید پس باید مصرف کافئین را به حداقل برسانید .

مصرف بیش از اندازه کافئین بر بدن همانند تاثیرات استرس بر بدن باشد  . کسانی که عادت به نوشیدن چندین فنجان قهوه غلیظ به طور روزانه را دارند بیشتر در معرض ضربان نامنظم قلب و اضطراب می شوند .

همچنین از عوارض مصرف کافئین برای کسانی که از چاقی رنج می برند مصرف اعتیاد آور آن منجر به چاقی مفرط و افزایش وزن بدن می‌شود .

همچنین مصرف زیاد قهوه افزایش ادرار و در نتیجه کم آبی بدن نیز در پی دارد .

 

کافئین

 

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

سعید آرین منش

سعید آرین منش هستم دانشجوی IT و علاقه مند به حوزه های تکنولوژی، فناوری اطلاعات، برنامه نویسی، گردشگری، آموزش و طراحی هستم. از یادگیری لذت میبرم. اینجام تا اطلاعات و تحقیقاتم رو باهاتون به اشتراک بذارم

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *