رشد مو
بازدید 176
0

آشنایی با بهترین مواد غذایی برای رشد مو

یکی از مهم ترین فاکتور های زیبایی مو است. هنگامی که رشد موها کم شده یا ریزش پیدا می کند ممکن است به دلیل کمبود مواد مغذی که مو برای رشد به آن ها نیازمند است باشد. مو به صورت طبیعی حدود یک و نیم سانتی متر در طول یک ماه و در حدود 15 سانتی متر در طول یک سال رشد می کند. همچنین رشد مو به عواملی مثل رژیم غذایی، ژنتیک، سن و سلامتی بستگی دارد. رژیم غذایی یکی از مهم ترین فاکتور های رشد مو و درمان ریزش مو می باشد بنابراین در این مقاله قصد داریم شما را با 14 مورد از بهترین مواد غذایی برای رشد مو آشنا کنیم.

  1. تخم مرغ

تخم مرغ حاوی پروتئین و بیوتین می باشد که هر دو بر روی رشد مو و سلامت آن تاثیر گذارند. فولیکول های مو بیشتر از پروتئین ساخته شده اند و ثابت شده است که کمبود پروتئین باعث ریزش مو می شود. بیوتین هم برای تولید پروتئین مو به نام کراتین بسیار لازم است. تحقیقات ثابت کرده است که مصرف بیوتین برای افرادی که کمبود بیوتین دارند باعث افزایش سرعت رشد مو می شود. تخم مرغ همچنین حاوی زینک و سلنیوم می باشد که برای مو بسیار مفیدند و این موضوع تخم مرغ را به یکی از بهترین مواد غذایی برای رشد مو تبدیل می کند.

  1. توت ها

انواع توت ها مانند توت فرنگی شامل محتوا و ویتامین هایی هستند که برای رشد مو ضروری هستند. ویتامین C موجود در توت ها آنتی اکسیدان های بسیار قدرتمندی دارد. این آنتی اکسیدان ها از فولیکول های مو در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند. به طور مثال یک لیوان توت فرنگی 141 درصد از نیاز ویتامین C روزانه ی بدن شما را تامین می کند. همچنین ویتامین C باعث تولید کلاژن می شود. کلاژن به قدرتمند شدن بافت موی شما کمک می کنند و از شکنندگی آن جلوگیری می کند. این ویتامین به جذب آهن کمک کرده و از کم خونی جلوگیری می کند. کم خونی یکی از دلایل ریزش مو می باشد.

  1. اسفناج

اسفناج یک سبزی بسیار مفید برای بدن است که به رشد مو کمک شایانی می کند. اسفناج دارای مواد مغذی بسیاری است مانند: فولات، آهن، ویتامین های A و C. ویتامین A به تولید ماده ای به نام سبوم کمک می کند. سبوم پوست سر را مرطوب می کند تا موها را سالم نگه دارد. یک لیوان اسفناج 54 درصد از نیاز روزانه ی ویتامین A بدن را تامین می کند. همچنین اسفناج منبع بسیار خوبی از آهن است که نقش مهمی در رشد و ترمیم مو دارد. کمبود آهن از دیگر دلایل ریزش مو می باشد.

  1. ماهی چرب

ماهی های چرب مانند سالمون و شاه ماهی دارای مواد مغذی هستند که به رشد مو کمک کرده و از ریزش آن جلوگیری می کند. این دسته از ماهی ها منبع عالی از امگا 3 هستند که برای رشد مو ضروری است. مطالعات بر روی 120 زن نشان داد که مصرف امگا 3 و امگا6 به رشد مو و افزایش تراکم آن متصل است. همچنین تحقبق دیگری بر روی خانم ها نشان داد که مصرف روغن ماهی باعث کاهش ریزش مو و جلوگیری از باریک شدن آن می شود. ماهی های چرب همچنین منبع بسیار خوبی از پروتئین، سلنیوم، ویتامین D و ویتامین های گروه B هستند که بر روی سلامت و رشد مو تاثیر گذارند.

  1. سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین منبع بسیار خوبی از بتاکاروتن است که بدن آن را به ویتامین A تبدیل می کند و این ویتامین به رشد موهای شما کمک می کند. یک عدد سیب زمینی شیرین متوسط 4 برابر نیاز به ویتامین A بدن شما را تامین می کند. ویتامین A  به تولید سبوم کمک می کند و همچنین موهای شما را ضخیم تر می کند.

  1. آووکادو

آووکادو یک میوه ی خوشمزه و مغذی و پر از چربی های سالم و لازم برای بدن است. همچنین آووکادو منبع خوبی از ویتامین E میباشد. یک عدد آووکادو ی متوسط حدود 21 درصد از نیاز روزانه ی بدن به ویتامین E را تامین می کند. ویتامین های E و C دارای آنتی اکسیدان هایی هستند که با استرس اکسیداتیو و رادیکال های آزاد مبارزه می کنند. تحقیقات نشان داد که افرادی که مبتلا به ریزش مو هستند با استفاده از ویتامین E موفق شدند رشد مو ها را تا 34 درصد افزایش دهند. ویتامین E از پوست سر در برابر آسیب های استرس اکسیداتیو حفاظت می کند و حفاظت از پوست سر باعث رشد مو هایی با کیفیت تر و سالم تر با فولیکول بیشتر می شود. همچنین آووکادو سرشار از اسید های چرب است که کمبود این اسید ها موجب ریزش مو می شود.

  1. آجیل

مغزجات بسیار مغزی هستند و می توانند موجب کمک به رشد مو شوند. 28 گرم بادام حدود 37 درصد از نیاز بدن به ویتامین E را تامین می کند. همچنین آجیل ها سرشار از اسید های چرب، زینک و ویتامین های گروه B هستند که همگی به سلامت مو کمک می کنند. کمبود هر کدام از این مواد مغذی باعث ریزش مو می شود.

  1. دانه ها

دانه هایی مانند: تخمه افتاب گردان و تخم کتان دارای ویتامین E، سلنیوم و زینک می باشند که همه ی آن ها به رشد مو و سلامت آن کمک می کنند. 28 گرم تخمه آفتاب گردان 50 درصد از ویتامین E مورد نیاز بدن را تامین می کند. همچنین تخم کتان دارای مقادیر خوبی امگا 3 می باشد. برای دریافت مواد مغذی مختلف توصیه می کنیم که از دانه های مختلف در رژیم غذاییتان استفاده کنید.

  1. فلفل شیرین

فلفل های شیرین منبع فوق العاده ای از ویتامین C  هستند که ثابت شده به رشد مو و تقویت آن کمک می کند. ویتامین C با تولید کلاژن مو های شما را مستحکم تر می کند. فلفل دلمه ای حدود 5 برابر پرتقال حاوی ویتامین C می باشد. همچنین فلفل های شیرین منبع خوبی از ویتامین A هستند.با جای دادن مواد مغذی در رژیم غذایی خود به سلامت و رشد بهتر موهایتان کمک کنید.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

سینا خانی

سینا خانی هستم، رشته ی کامپیوتر و از یادگیری مطالب جدید و تاپیک های روز دنیا لذت می برم. و با نوشتن مقاله می تونم اطلاعات رو با دیگران به اشتراک بذارم و از این طریق به انسان های دیگه کمک کنم.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *