بلاک چین
بازدید 124
0

فناوری بلاک چین چیست ؟ بلاک چین چطور کار می کند؟

بلاک چین یک اختراع و ابداع غیر قابل انکار است. این فناوری، زاییده مغز متفکر فرد یا گروهی از افرادی است که با نام مستعار Satoshi Nakamoto شناخته می شوند. اما از آن زمان به بعد بلاک چین، هر روز بزرگتر و بزرگتر می شود. اما سوال مهمی که ممکن است به ذهن کسانی که درباره فناوری بلاک چین می شنوند خطور کند این است که واقعا بلاک چین چیست؟

بلاک چین با اجازه دادن به اطلاعات دیجیتالی که توزیع شوند ولی کپی نشوند ستون فقرات نوعی از اینترنت را خلق کرده است. اساسا در ابتدا برای ارز دیجیتال یا بیت کوین ابداع شده بود، در حالی که امروزه در بین جامعه فناوری استفاده های بالقوه دیگری هم برای بلاک چین متصور شده است. در این راهنما، ما می خواهیم که به شما توضیح دهیم فناوری بلاک چین چیست و چه استفاده هایی می توان از آن داشت. بنابراین امیدوارم این راهنما بتواند به سوالهای شما پاسخ دهد.

درک فناوری بلاک چین

فناوری بلاک چین ، یک ابزار دیجیتالی غیر قابل انحراف از تعاملات و تراکنش های مالی و اقتصادی است که می تواند نه فقط برای ثبت تراکنش های مالی به کار رود بلکه می تواند به هر چیزی به صورت دیجیتالی ارزش ببخشد.

این مطلب را دان و الکس تاپکات مولفان انقلاب بلاکچین در سال 2016 بیان کرده اند. یک بلاکچین ، در ساده ترین عبارت ها ، یک سری زمانی از ثبت و ضبط غیر قابل تغییر داده است که به وسیله خوشه ای از رایانه هایی که به یک موجودیت واحد متعلق نباشد مدیریت می شود. هر کدام از این بلوکه های داده یا بلاک ها با استفاده از اصول رمزنگاری یعنی زنجیره ایمن سازی شده و به هم وصل می شوند.

خب! چه چیز خاصی در مورد فناوری بلاک چین وجود دارد؟

 چرا می گوییم که قابلیت های بسیاری برای صنعت دارد؟

شبکه بلاکچین، هیچ مرجع واعتبار مرکزی ندارد و این همان معنای سیستم مردمی سازی شده و دموکراتیک است. از آنجا که به صورت ابزاری مشترک و غیر قابل تغییر است، اطلاعات به روی همه گشوده است و قابل مشاهده توسط همگان است. بنابراین هر چیزی که در بلاک چین بنا نهاده می شود از نظر ماهیت شفاف است و همه افراد درگیر در آن مسئول اقدامات خود هستند.

توضیح بلاک چین

یک بلاک چین هیچ هزینه تراکنشی ندارد یعنی زیرساختی است که هزینه تراکنش ندارد بلاک چین هنوز یک روش ساده اما مبتکرانه از انتقال اطلاعات از نقطه A به نقطه B در روشی کاملا ایمن و خودکار است. یک طرف معامله و تراکنش با ایجاد یک بلاک فرایند را آغاز می کند. این بلاک به وسیله هزاران بلکه میلیون ها کامپیوتر توزیع شده در شبکه تایید می شود. بلاک تایید شده به یک زنجیره اضافه می شود که از طریق نت ذخیره می شود و نه فقط یک رکورد و پیشینه منحصر به فرد خلق می کند بلکه یک پیشینه منحصر به فرد با تاریخ منحصر به فرد ایجاد می کند. جعل یک پیشینه واحد به معنای جعل کل زنجیره در میلیون ها مورد است. این از نظر دیجیتالی و مجازی غیر ممکن است. بیت کوین از این مدل استفاده برای معاملات و تراکنش های پولی استفاده می کند. اما می تواند در بسیاری روش های دیگر نیز به کار رود.

مثالی از کاربرد بلاک چین

به یک شرکت راه آهن فکر کنید. ما بلیط ها را از یک اپلیکیشن یا وب خریداری می کنیم. شرکت کارت اعتباری مقداری برای پردازش تراکنش را کاهش می دهد. با بلاکچین، نه تنها می تواند اپراتور راه آهن هزینه پردازش را صرفه جویی کند بلکه می تواند کل فرآیند گرفتن بلیط را از طریق بلاک چین انجام دهد. دو طرف در این معامله شرکت راه آهن و مسافر هستند. بلیط یک بلاک است که می تواند به بلاکچین بلیط اضافه شود. همان طور که  یک تراکنش پولی، یک رکورد منحصر به فرد، به صورت مستقل قابل تایید و غیر قابل جعل است، می تواند بلیط شما هم این گونه باشد. اتفاقا بلاک چین بلیط نهایی هم یک رکورد از همه تراکنش مثلا از یک خط و مسیر راه آهن خاص، یا حتی کل شبکه راه آهن است که می تواند هر بلیطی که فروخته شده است و هر سفری که انجام شده است را با هم مقایسه کند.اما نکته اصلی در این فرآیند این است که: همه چیز رایگان است. نه فقط بلاک چین پول را انتقال دهد یا ذخیره کند، بلکه می تواند همه فرایند ها و مدل های کسب و کارهایی که برای هر تراکنش مقداری هزینه دارند با موارد دیگر جایگزین سازد.

بلاک چین چطور کار می کند؟

تصویری از یک صفحه اکسل که هزاران بار از طریق شبکه ای از کامپیوتر ها کپی شده است را مجسم کنید. سپس تصور کنید که این شبکه به گونه ای طراحی شده است که به صورت مرتب این صفحه را به روز رسانی می کنند و شما هم دانش پایه ای از بلاک چین دارید.

طلاعات موجود در بلاک چین در پایگاه داده اشتراکی و به صورت مداوم در حال در حال انطباق نگه داری می شود. این روش استفاده از شبکه منافع بارز و روشنی دارد. پایگاه داده بلاک چین در هیچ موقعیت مکانی خاصی ذخیره نمی شود یعنی رکوردها و پیشینه ها به صورت عمومی نگه داری می شوند و به آسانی قابل تایید هستند. هیچ نسخه متمرکز از این اطلاعات برای هکرها وجود ندارد. همزمان در میلیون ها کامپیوتر میزبانی می شوند و داده ها برای هر کسی در اینترنت قابل دسترسی است.روش سنتی اشتراک مدارک با همکاری، به این صورت است که یک صفحه ورد به گیرنده دیگری می فرستید و از وی می خواهید که آن را بازبینی کند. مشکل این است که دراین سناریو شما نیاز دارید تا هنگام دریافت یک نسخه بازگشت صبر کنید تا بتوانید تغییراتی که اعمال شده است را ببینید این همان روشی که پایگاه های داده امروز کار می کنند. دو فرد نمی توانند رکورد مشابهی را در یک زمان ببینند. اما بلاک چین این مدل را به نوع دیگری تغییر داده است و دلیل این که این همه مورد توجه قرار گرفته است نیز همین است. همچنین از آنجایی که

  • بلاک چین متعلق به یک موجودیت خاص نیست و غیر متمرکز است؛
  • داده ها به صورت رمزنگاری در آن ذخیره می شوند؛
  • بلاک چین غیر قابل تغییر است پس هیچ کسی نمی تواند داده های بلاک چین را دست کاری کند؛
  • بلاک چین شفاف است پس هر کسی می تواند داده هایی را که می خواهد پیگیری کند

امروزه مورد توجه افراد بسیاری قرار گرفته است.

همچنین بخوانید در پیویو :

https://pioio.com/mag/2022/02/01/teaser-advertising/ https://pioio.com/mag/2022/01/28/the-best-digital-marketing-company-in-mashhad/

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

فاطمه پناهی

فاطمه تقی پناهی هستم. کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی. علاقه مند به حوزه های فن آوری، دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی شبکه های اجتماعی هستم. دوست دارم در جریان آخرین رویدادها و اخبار این حوزه ها قرار بگیرم و مقالات این حوزه را بخوانم و با شما به اشتراک بگذارم.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *