نشانه های یک رابطه سمی|در رابطه بمانیم یا نه ؟
بازدید 193
0

نشانه های یک رابطه سمی💩در رابطه بمانیم یا نه ؟

وقتی در یک رابطه سالم هستید، همه چیز به نوعی پیش می رود. قطعا پستی و بلندی هایی در رابطه وجود دارد، اما شما عموما با هم تصمیم می گیرید؛ در مورد مسائلی که پیش می آید آشکارا گفت و گو می کنید و از حضور هم لذت می برید. اما رابطه سمی چیز دیگری است و وقتی شما درون آن هستید تشخیص دادن آن سخت تر می شود. نشانه های رابطه سمی چیست ؟ جور ال کارابالو، درمانگر رابطه می گوید : اگر شما همیشه بعد از وقت گذراندن با پارتنر خود احساس ناراحتی یا فرسودگی می کنید، این موضوع ممکن است نشانه لزوم ایجاد یک تغییر باشد.

در این مقاله برخی از نشانه های یک رابطه سمی را برای شما آورده ایم و در ادامه توضیح دادیم که رابطه سمی چیست و اگر دچار چنین رابطه ای شدید چه کاری انجام دهید.

یک رابطه سمی چه شکلی است؟

نشانه های رابطه سمی چیست ؟

دکتر کارلا ماری مانلی، نویسنده کتاب «شادی از ترس»، اینگونه توضیح می دهد : بسته به ماهیت رابطه، نشانه‌های یک رابطه سمی می تواند کاملا واضح یا حتی پنهان باشد. اگر در یک رابطه سمی هستید، ممکن است برخی از این علائم را در خود، پارتنرتان یا خود رابطه تشخیص دهید.

نبود حمایت و پشتیبانی

یعنی زمانی که با هم هستید دیگر برای اهداف و خواسته های یکدیگر تلاش نمی کنید و حمایتی نیز در رابطه تان وجود ندارد. کارابالو می‌گوید: رابطه های سالم بر اساس این است که دو طرف خواستار دیدن موفقیت دیگری در هر زمینه ای هستند اما وقتی رابطه سمی می شود، هر دستاوردی تبدیل به یک رقابت می شود.

ارتباط سمی

رابطه سمی چیست ؟ اگر بجای اینکه با یکدیگر با مهربانی رفتار کنید، بیشتر گفت و گو هایتان شامل طعنه و انتقاد یا به طرز واضحی خصومت آمیز است یعنی شما درون یک رابطه سمی قرار دارید. حتی ممکن است از حرف زدن با یکدیگر نیز اجتناب کنید.

حسادت

داشتن حس حسادت در بعضی موارد و گه گاه یک امر طبیعی محسوب می شود. اما کابارلو در این مورد می گوید : اگر نتوانید از موفقیت های پارتنر خود خوشحال شوید یا حس مثبتی بگیرید، این موضوع می تواند به یک مشکل تبدیل شود.

ارتباط سمی
نشانه های رابطه سمی و تشخیص آن

رفتار های کنترل کننده

اگر پارتنر شما همیشه در مورد اینکه کجا هستید سوال بپرسد، یا اگر بیش از اندازه به خاطر اینکه پیام او را دیر جواب داده اید ناراحت شد؛ هر دوی این ها نشانه هایی از رفتار های کنترل کننده است که می تواند در سمی شدن رابطه شما نقش مهمی داشته باشد. بعضی وقتها این قیبل تلاش ها برای کنترل شما می تواند نشان دهنده سواستفاده از شما باشد (که در ادامه این مورد را بیشتر توضیح خواهیم داد)

رنجش

رابطه سمی چیست ؟ اینکه ناراحتی هایی که در رابطه برایتان پیش می آید را ابراز نکنید و در رابطه با آن صحبت نکنید در ادامه رابطه می تواند مشکل آفرین باشد و صمیمت را میانتان از بین ببرد. کابارلو در این مورد می نویسد : به مرور زمان رنجش و سَرخوردگی می تواند از یک شکاف کوچک به شکاف بزرگتری تبدیل شود.

نبود صداقت

اگر حین رابطه متوجه شدید برای اینکه وقت خود را با پارتنر خود نگذرانید، دررابطه با جایی که هستید یا آدم هایی که با آنها ارتباط دارید دروغ می گویید یعنی در حال پیش بردن یک رابطه سمی هستید.

نبود احترام متقابل
نبود احترام از نشانه های رابطه سمی

نبود احترام متقابل

دکتر مانلی دراین مورد می گوید : دیر کردن های همیشگی، فراموش کردن اتفاقات و چیز های دیگری که نشان دهنده بی احترامی به زمان شماست را جدی بگیرید. این یک هشدار در رابطه شماست! اگر پارتنر شما به خواسته ها و علایق شما احترام نمی گذارد یا در مورد مسائل و موضوعات مشترکی که دارید برای نظر شما اهمیت قائل نمی شود، حتما این رابطه را از اول و به دقت برسی کنید.

استرس مداوم

تنش های معمول در هر رابطه ای وجود دارد اما اگر تبدیل به یک حس همیشگی شود، یعنی در این رابطه چیزی سر جایش نیست. این استرس مداوم می تواند تاثیرات مخربی بر روی سلامت جسم و روان شما بگذارد. لازمه یک رابطه سالم وجود آرامش در آن است.

نادیده گرفتن نیاز های شما

دکتر کاتالینا لاوستین، روانشناس بالینی می گوید : همراهی با هر کاری که پارتنرشما قصد انجام آن را دارد حتی زمانی که برخلاف میل شماست نشانه ای از مسمومیت یک رابطه است. مثلا ممکن است برنامه ای برای تعطیلات چیده شده باشد و شما با آن موافقت کرده باشید، اما در حقیقت آن برنامه برای شما مناسب نیست یا با آن راحت نیستید.

روابط از دست رفته
عدم صمیمیت از نشانه های رابطه سمی

روابط از دست رفته

وقتی برای از جلوگیری از کشمکش با پارتنر خود یا توضیح اینکه در رابطه شما چه می گذرد با دوستان و خانواده خود وقت نمی گذرانید، هشداری برای بودن در یک رابطه سمی است. این درست نیست که با وارد شدن به یک رابطه، روابط دیگر خود را محدود یا قطع کنیم.

عدم مراقبت از خود

لاوسین می گوید : در یک رابطه سمی ممکن است شما مراقبت های معمول از خود را کنار بگذارید. از سرگرمی هایی که دوست داشتید دست بکشید، سلامتی خود را نادیده بگیرید و زمان های خالی خود را فدا کنید. این اصلا نشانه خوبی نیست. سلامت جسم و روان شما باید اولویت اول زندگیتان باشد و چیزی ارزشمند تر از خود شما وجود ندارد.

به امید تغییر

ممکن است به این دلیل که فکر می کنید پارتنر شما پتانسیلش را دارد یا اگر خودتان تغییر کنید او نیز تغییر خواهد کرد، در رابطه بمانید. این امید ممکن است تبدیل به یک امید واهی شود. پس نیاز است با دقت شرایط را برسی کنید.

راه رفتن روی پوسته تخم مرغ

از نشانه های رابطه سمی این است که شما نگران هستید با مطرح کردن مشکلات، باعث ایجاد تنش شوید. پس از هر کشمکشی اجتناب کرده و مسائل را برای خودتان نگه می دارید. اما هیچ راهی بهتر از صحبت کردن برای حل مسائلتان نیست. پس اگر شرایط رابطه شما طوری است که از حرف زدن واهمه دارید، پس به شما پیشنهاد می کنیم تا تجدید نظری بر رابطه خود داشته باشد.

آیا می توان رابطه را نجات داد ؟

یک رابطه سمی چه شکلی است؟
نشانه های رابطه سمی

بسیاری از مردم این تصور را دارند که همه روابط سمی محکوم به فنا هستند، اما این همیشه درست نیست. عامل تعیین کننده آن چیست؟ مانلی می گوید هر دو طرف باید بخواهند و بپذیرند که تغییر کنند. اگر فقط یک نفر تمایل به این کار داشته باشد احتمال بسیار کمی وجود دارد برای اینکه در ماهیت رابطه تغییری رخ دهد. در ادامه نشانه هایی را برای شما ذکر خواهیم کرد که بتوانید تشخیص دهید رابطه تان را می توانید بهبود دهید یا خیر؟

تمایل به سرمایه گذاری در رابطه

اگر هر دوی شما نگرشی باز دارید و می خواهید برای بهبود رابطه خود تلاش کنید، امکان نجات یافتن رابطه شما بالا می رود. مانلی می‌گوید: برای عمیق تر کردن مکالمات خود علاقه نشان دهید، یا زمان‌های مشخصی را برای وقت گذراندن با هم انتخاب کنید.

پذیرش مسئولیت

دکتر مانلی اذعان دارد که شناخت رفتارهایی که در گذشته به رابطه آسیب رسانده است از سمت هر دو طرف حیاتی است. این شناخت نشان دهنده علاقه به داشتن خودآگاهی و مسئولیت پذیری است. پس اگر در پی بهبود رابطه خود هستید حتما باید مسئولیت اشتباهات خود را بپذیرید و برای بهبود آن تلاش کنید.

درک کردن بجای سرزنش کردن
رابطه سمی چیست

درک کردن بجای سرزنش کردن

اگر هر دوی شما بتوانید بجای سرزنش کردن ، همدیگر را بیشتر درک کنید، ممکن است مسیری رو به جلو برای نجات و بهبود رابطه تان وجود داشته باشد. برای کمک به این موضوع سعی کنید بیشتر به هم گوش بدهید. مهمترین نکته برای داشتن درک بیشتر و صحیح تر طرف مقابلتان گوش سپردن دقیق به همه حرف های اوست.

کمک از فرد دیگر

این یک مورد بسیار مهم است. گاهی اوقات، ممکن است به کمک نیاز داشته باشید تا همه چیز را از طریق مشاوره فردی یا زوجی برگردانید. برای بهبود رابطه خود از یک فرد آگاه کمک بگیرید.

چطور پیش برویم؟

چطور پیش برویم؟
نشانه های رابطه سمی و بهبود آن

ترمیم یک رابطه سمی به صبر، زمان و تلاش نیاز دارد. مانلی می‌افزاید: بیشتر روابط سمی اغلب در نتیجه مسائل طولانی مدت در رابطه فعلی یا در نتیجه مسائل رسیدگی نشده از روابط قبلی رخ می‌دهند. در اینجا چند مرحله برای تغییر اوضاع وجود دارد.

از گذشته فاصله بگیر

مطمئناً، بخشی از ترمیم رابطه شامل پرداختن به رویدادهای گذشته است. اما این نباید تنها محور پیشرفت رابطه شما باشد. تلاش کنید تا در برابر وسوسه مراجعه مداوم به سناریوهای منفی مقاومت کنید. اینکه مدام خاطرات بد یا آزار دهنده گذشته را به یاد بیاورید تاثیر مثبتی در بهبود رابطه تان نخواهد داشت و فقط انرژی شما را می گیرد.

به پارتنر خود دید دلسوزانه ای داشته باشید

کارابالو می‌گوید: وقتی می‌بینید که می‌خواهید شریک زندگی‌تان را برای تمام مشکلات در رابطه سرزنش کنید، سعی کنید یک قدم به عقب بردارید و دلایل رفتار او را برسی کنید. آیا آنها دوران سختی را در کار گذرانده اند؟ آیا مسائل خانوادگی روی ذهن آنها سنگینی می کرد؟ اینها بهانه ای برای رفتار بد نیستند، اما می توانند به شما کمک کنند تا درک بهتری از دلیل رفتار پارتنر خود داشته باشید.

درمان را شروع کنید

شروع درمان می تواند نشانه خوبی باشد از این که همه چیز قابل اصلاح است. در واقع دنبال کردن این موضوع می تواند برای کمک به بهبود رابطه کلیدی و مهم باشد. مانلی می‌گوید در حالی که مشاوره زوجین نقطه شروع خوبی است، درمان فردی نیز می‌تواند یک مکمل مفید باشد.

حامی پیدا کنید

صرف نظر از اینکه تصمیم دارید درمان را امتحان کنید، به دنبال فرصت های حمایتی دیگری نیز باشید. شاید این شامل صحبت با یک دوست صمیمی یا پیوستن به یک گروه حمایتی برای زوج ها و پارتنرها باشد که با مسائل خاصی در رابطه خود سروکار دارند، مانند خیانت یا سوء مصرف مواد.

ارتباط سالم را تمرین کنید
رابطه سمی چیست و تفاوت آن با رابطه سالم

ارتباط سالم را تمرین کنید

به نحوه صحبت کردن با یکدیگر توجه کنید. با یکدیگر ملایم باشید. حداقل از طعنه یا سرزنش خودداری کنید. همچنین بر روی استفاده از جملاتی با واژه «من» تمرکز کنید، به ویژه هنگامی که در مورد مسائل رابطه صحبت می کنید. به‌عنوان مثال، به جای گفتن «تو به حرف‌های من گوش نمی‌دهید»، می‌توانید بگویید «وقتی در حال صحبت کردنم گوشی خود را بیرون می‌آوری، احساس می‌کنم به من گوش نمی‌دهی».

پاسخگو باشید

لاوسین تاکید می کند:«هر دو نفر باید نقش خود را درمورد مسائل ایجاد شده در رابطه بپذیرند.» این به معنای شناسایی و پذیرفتن مسئولیت اقدامات خود در رابطه ، و همچنین در مورد حضور داشتن در طول گفت و گو های دشواری است که ممکن است شکل گیرد.

شخصا تحت درمان قرار بگیرید

لاوسین توصیه می کند هریک از شما نیاز دارید به طور جداگانه تعیین کنید که از رابطه به چه چیزی می خواهید و حد و مرزهای خود را مشخص کنید. حتی اگر احساس می‌کنید که از قبل می‌دانید نیازها و مرزهایتان چیست، ارزش آن را دارد که دوباره آنها را مرور کنید. روند بازسازی یک رابطه آسیب دیده فرصت خوبی برای ارزیابی مجدد احساس شما در مورد برخی از ویژگی رابطه است.

فضا را برای تغییر پارتنر خود نگه دارید

به یاد داشته باشید، هیچ چیز یک شبه تغییر نخواهد کرد. در طی ماه های پیش رو، با همدیگر در جهت رشد خود کار کنید تا صبر و انعطاف پذیری شما نیز افزایش یابد. به خود و پارتنر خود فرصت دهید تا بتواند تغییرات مورد نیاز را در روند زندگی و دیدگاه خود اعمال کند.

سوء استفاده در رابطه سمی

سوء استفاده در مقابل سمیت
نشانه های رابطه سمی و سواستفاده در آن

مسمومیت در یک رابطه می تواند به شکل های مختلفی دیده شود، از جمله انواع سوء استفاده. هرگز بهانه ای برای توجیه یک رفتار توهین آمیز وجود ندارد. بعید است بتوانید به تنهایی رفتار شریک خود را تغییر دهید. سوء استفاده در اشکال و اندازه های مختلفی وجود دارد. این می تواند تشخیص را سخت کند، به خصوص اگر مدت زیادی است که در یک رابطه سمی بوده اید. علائم زیر حاکی از آزار جسمی یا روحی است. اگر هر یک از اینها را در رابطه خود دیده یا تجربه کرده اید، احتمالاً بهتر است کنار بروید. گفتن این کار آسان تر از انجام آن است، اما ما منابعی داریم که می تواند در پایان این بخش کمک کند.

کاهش ارزش خود

اگر پارتنرتان شما را به خاطر هر اتفاق اشتباهی که می افتد سرزنش می کند و باعث می شود احساس کنید نمی توانید هیچ کاری را درست انجام دهید یعنی عملا ارزش و احترامی برای شما قائل نیست. مانلی می‌گوید : شما در نهایت احساس کوچک بودن، سردرگمی، شرمساری و خستگی می‌کنید. آنها ممکن است این کار را حتی در ملاء عام انجام دهند.

در این مورد بیشتر بخوانید:
راهکار های تقویت عزت نفس پس از شکست در رابطه

استرس و اضطراب دائم

طبیعی است که گاهی از پارتنر خود نا امید شوید یا در مورد آینده مشترک خود دچار تردید شوید. اما نباید زمان زیادی را صرف نگرانی و استرس در مورد رابطه یا امنیت خود کنید. اگر دائما دچار چنین احساساتی هستید در رابطه خود تجدید نظر کنید.

استرس و اضطراب دائم
رابطه سمی چیست و چگونه تشخیص دهیم

جدایی از دوستان و خانواده

گاهی اوقات، بودن در یک رابطه سمی می تواند باعث کناره گیری شما از دوستان و خانواده شود. اما اگر پارتنر شما فردی شیاد و سواستفاده گر باشد ممکن است شما را به اجبار از اطرافیانتان دور کند. به عنوان مثال، ممکن است هنگام صحبت کردن، تلفن را از برق بکشند یا حواس شما را پرت کنند. حتی ممکن است شما را به نحوی متقاعد کنند که عزیزانتان نمی خواهند چیزی از شما بشنوند.

دخالت در کار یا مدرسه

منع شما از انتخاب شغل یا تحصیل کردن، راهی برای منزوی کردن و کنترل شماست. علاوه بر این ممکن است در محل کار یا مدرسه با انجام یک حرکت یا صحبتی با رئیس یا معلم شما، شما را تحقیر کنند. اگر چنین برخورد هایی را از پارتنر خود دیدید حتما به دنبال یک راه حل باشید.

بی احترامی و توهین کلامی
نشانه های رابطه سمی چیست ؟

ایجاد ترس

یک پارتنر بد زبان ممکن است هنگام خشم کارهایی انجام دهد که باعث ایجاد ترس در وجود شما شود. مثلا هنگام دعوا به دیوار مشت می کوبد یا اجازه خروج از محل را به شما نمی دهد. شما را تهدید به آزار و حتی آسیب جسمی می کند.

بی احترامی و توهین کلامی

توهین هایی که با هدف تحقیر و بی ارزش شمردن علایق، ظاهر یا دستاوردهای شما انجام می شود، توهین کلامی است. در زیر چند نمونه از جملاتی که یک پارتنر بد زبان ممکن است بگوید آورده شده است:
– تو بی ارزشی.
– تو نمیتوانی هیچ کاری را درست انجام دهی.
– هیچ کس دیگری هرگز نمی تواند تو را دوست داشته باشد.

خشونت فیزیکی
رابطه سمی چیست ؟ خشونت کلامی و فیزیکی

تهدید به خودآزاری

تهدید به خودکشی یا آسیب رساندن به خود به عنوان راهی برای تحت فشار قرار دادن شما، برای انجام کارهایی که شاید تمایلی به انجام آنها نداشته باشید نوعی سوء استفاده محسوب می شود.

خشونت فیزیکی

تهدید و توهین کلامی می تواند به خشونت فیزیکی تبدیل شود. اگر همسرتان شما را هل می‌دهد، سیلی یا کتک می‌زند، نشانه‌ و هشدار واضحی از خطرناک شدن رابطه تان است.

نشانه های رابطه سمی چیست ؟

جور ال کارابالو، درمانگر رابطه می گوید : اگر شما همیشه بعد از وقت گذراندن با پارتنر خود احساس ناراحتی یا فرسودگی می کنید، این موضوع ممکن است نشانه لزوم ایجاد یک تغییر باشد.

بیشتر بخوانید:
افسانه هایی از عشق که شاید هرگز نشنیده باشید!
عاشقانه ترین گل ها کدام اند؟ + هر گل نماد چیست؟
جذابترین ایده ها برای داشتن ولنتاین ❤️خاطره انگیز
اگر در ولنتاین تنها ماندید | حکایت تنها ترین نهنگ دنیا
سپندارمذگان یا ولنتاین؟

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

طراوت رئوف

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *